سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 19.11.2014, 8:53

دومین روز مذاکرات هسته‌ای از سرگرفته شد

دومين روز از مذاکرات هسته‌ای ايران و ۱+۵ با مذاکرات و نشست‌های دوجانبه ميان هيات‌های مذاکره‌کننده ايران و ۱+۵ در سطح معاونان ادامه پيدا کرد.
ايسنا:  سيدعباس عراقچی و مجيد تخت‌روانچی صبح روز امروز چهارشنبه با هيات روسی ديدار کرد و سپس به طور جداگانه با نمايندگان هيات‌های آلمان، فرانسه و انگليس ديدار خواهند کرد.
در روز نخست مذاکرات ظريف با کاترين اشتون نماينده ۱+۵ در مذاکره با ايران در چارچوب نهار کاری ديدار کرد.ظريف و اشتون پس از اين ديدار اظهارنظر جديدی درباره مذاکرات که در روزها و شرايط حساس خود قرار دارد، نداشتند.در عين حال عصر روز سه‌شنبه مذاکرات ديدارهای جداگانه و چندجانبه ميان هيات‌های مذاکره‌کننده ايران و ۱+۵ انجام شد که در همين چارچوب معاونان وزير خارجه کشورمان با معاونان وزير خارجه آمريکا به طور جداگانه ديدار و گفت‌وگو کردند.
همچنين هيات ايرانی با نماينده اتحاديه اروپا و چين نيز ديدار کردند.
بر اساس اين گزارش، از روز نخست مذاکرات هيات‌های کارشناسی ايران و ۱+۵ به مذاکرات خود درباره موضوعات مختلف ادامه دادند و امروز چهارشنبه نيز اين مذاکرات در سطح کارشناسی نيز به طور فشرده ادامه دارد.
فضای مبهم و پر از گمانه‌زنی در رسانه‌های خارجی به ويژه نسبت به نتيجه مذاکرات از هفته‌های اخير به وجود آمده است که اين فضا با آغاز مذاکرات به طور جدی‌تری دنبال می‌شود.
مقامات ايران همواره اعلام کردند تلاش داريم تا مهلت تعيين شده به نتيجه برسيم.
به نظر می‌آيد با جديتی که هيات‌های مذاکره‌کننده و رفت و آمدهای سياسی در سطوح مختلف وجود دارد احتمال رسيدن به توافق تا سوم آذر ماه غيرممکن نيست.
محمدجواد ظريف  صبح روز سه‌شنبه هنگام ورود به وين در سخنانی اعلام کرد که جمهوری اسلامی به دنبال راه‌حل، تفاهم و تعامل سازنده است و در صورتی که طرف مقابل اراده سياسی برای اتخاذ تصميمات سخت داشته باشد پيشنهادهای متعددی برای حصول توافق وجود دارد.
وی هدف از ورود به وين را رسيدن به نتيجه مناسب دانست که در آن حقوق ملت ايران محترم شمرده شود.
ظريف با اشاره به اختلافاتی که هنوز در آخرين دور مذاکرات هسته‌ای به قوت خود باقی است، اظهار کرد: بر روی همه موضوعات اختلاف داريم اما موضوع ميزان غنی‌سازی نه اصل غنی‌سازی و نحوه حرکت به سمت غنی‌سازی صنعتی وقت همه هيات‌ها را در مذاکرات گرفته است. متاسفانه گرايشی در غرب هنوز فکر می‌کنند تحريم‌ها عليه ايران برای‌شان منفعت داشته و راه‌حل است از اين رو موضوع تحريم‌ها نيز مورد اختلافی است.
ظريف همچنين گفته است که نتيجه مذاکرات چه توافق و چه ايستادگی در مقابل زياده‌خواهی‌ها باشد سوم آذر روز پيروزی ملی برای رسيدن به اهدافی است که جمهوری اسلامی ايران دنبال آن بوده است.
دولت يازدهم با آغاز به کار خود طی يک سال گذشته مذاکرات هسته‌ای را با رويکردی جديد آغاز کرد که در اين چارچوب مذاکرات در سطح وزيران خارجه ايران و ۱+۵ آغاز شد.
در طی يک سال گذشته پيشرفت‌هايی در مذاکرات هسته‌ای و درباره رسيدن به يک راه‌حل مسالمت‌آميز برای حل مساله هسته‌ای به دست آمد که در طی ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
ايران و ۱+۵ توانستند در همين چارچوب به توافق اوليه‌ای در ژنو دست يابند و بر اساس همان توافق، همکاری‌هايی را در چارچوب احقاق حقوق مسلم هسته‌ای ايران و نيز رفع نگرانی‌ها برای برخی کشورها آغاز کردند.اين مذاکرات در چارچوب رسيدن به يک راه‌حل جامع به گام‌های پايانی خود نزديک شده است و دو طرف سعی دارند در مهلت تعيين شده برای مذاکرات به يک توافق جامع و نهايی دست پيدا کنند تا به اين شکل بحران ساختگی که از سوی غربی‌ها در سال‌های گذشته در بحث هسته‌ای ايران ايجاد شده است پايان يابد.
به نظر می‌آيد احتمال دست يافتن دو طرف به يک توافق جامع اوليه در مذاکرات نهايی وين وجود دارد. در عين حال رسيدن به يک توافق نهايی ملزوماتی دارد که دو طرف بر روی آن کار می‌کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024