پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 29.10.2014, 9:28

٩٠‌درصد از قاتلان روزنامه‌نگاران به مجازات نمی‌رسند

شهروند: تلاش‌ دولت‌های جهان برای مبارزه با فرار قاتلان روزنامه‌نگاران از دست قانون با شکست مواجه شده‌است.

براساس گزارش کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در نتیجه ناتوانی دولت‌ها ٩٠‌درصد از قاتلان روزنامه‌نگاران از چشم قانون پنهان مانده‌اند و آزادانه به زندگی خود ادامه می‌دهند. بنابر اعلام این کمیته فقدان عدالت و قتل صدها روزنامه‌نگار در سراسر جهان همچنان تهدیدی برای آزادی مطبوعات به شمار می‌رود. براساس این گزارش که «جاده عدالت: شکست چرخه مصونیت قاتلین روزنامه‌نگاران» نام دارد، دولت‌ها از انجام اقدامات موثر در جهت کاهش آمار بالای خشونت هدفمند علیه روزنامه‌نگاران و مصونیت مجرمان ناتوانند.

در طول ١٠‌سال گذشته ٣٧٠ روزنامه‌نگار در اقدامات تلافی‌جویانه در ارتباط با کار خود جانشان را از دست داده‌اند. اکثر آنها روزنامه‌نگارانی محلی بودند که گزارش‌هایی درخصوص فساد، جرم‌و‌جنایت، حقوق بشر، سیاست یا جنگ را تهیه می‌کردند. اما در طرف مقابل افراد بسیار بسیار کمی در رابطه با این قتل‌ها دستگیر یا محکوم شده‌اند.

«الیزابت ویچل»، نویسنده این گزارش و مشاور کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در مبارزه با مصونیت مجرمان دراین‌باره می‌گوید: «امروز قتل‌ بدون پیگیری روزنامه‌نگارانی که به دنبال اطلاع‌رسانی به جوامع خود و جهان هستند یکی از بزرگترین تهدیدات آزادی مطبوعات است».

ویچل در ادامه گفت: «این که دولت‌های ملی و نظام سازمان ملل متحد منابع و حمایت سیاسی لازم برای شکستن چرخه مصونیت قاتلان روزنامه‌نگاران را فراهم مي‌کنند، امری بسيار مهم است». انتشار این گزارش در آستانه دوم نوامبر صورت می‌گیرد، روزی که به‌تازگی از سوی سازمان ملل‌متحد به‌عنوان «روز جهانی پایان مصونیت جنایت علیه روزنامه‌نگاران» معرفی شده‌است.

در این گزارش تجزیه و تحلیل آمار و ارقام در کنار دیدگاه‌های کارشناسان بین‌المللی، روزنامه‌نگاران، اعضای خانواده‌های قربانیان و مدافعان آزادی مطبوعات قرار گرفته‌است. براساس این گزارش، جنگ، فساد، ضعف نهاد‌ها و فقدان ارایه سیاسی شایع‌ترین موانع اجرای عدالت است.

این گزارش مناطقی را که بیشترین خشونت‌‌ها علیه مطبوعات در آنها شکل‌ گرفته را از نزدیک بررسی کرده‌است؛ مناطقی نظیر عراق، سومالی، فیلیپین، مکزیک، روسیه و مناطقی که در آنها روزنامه‌نگاران بسیاری در معرض خطر قرار دارند، همانند سوریه.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024