جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 28.10.2014, 10:10

سناریونویسی علیه وزیر پیشنهادی علوم

اعتماد / احسان بداغی

همه‌چیز در تعلیق است؛ هم تصمیم فراکسیون‌های مجلس و هم رای اعتماد نمایندگان به محمود نیلی. نه شرط مجلسی‌ها تغییر کرده، نه سیاست دولت. بازار رایزنی‌ها داغ است و استقبال مجلسی‌ها از وزیر پیشنهادی علوم سرد. حتی یک نماینده حامی دولت هم گفته که «رای اعتماد وزیر پیشنهادی علوم بعید است». بهارستان‌نشینان از دولت دلخور هستند، حالا یک بهانه دیگر هم به تمام بهانه‌هایی که زمینه‌ساز برکناری فرجی‌دانا شد اضافه شده است؛ نیلی گزینه اصلی دولت نیست. هم منتقدان دولت این حرف را زده‌اند و هم برخی حامیان آن.

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری گفته این گمانه‌زنی «غیر اخلاقی» است. اما چه فرقی می‌کند، فعلا خیلی از بهارستان‌نشینان این‌گونه می‌اندیشند، مگر اینکه تا شروع جلسه روز چهارشنبه اتفاق دیگری بیفتد. تا اینجای کار فضای رسانه‌های منتقد دولت در «قرق» مخالفان وزیر پیشنهادی است، کسانی که چندان مایل نیستند روز چهارشنبه شاهد «اتفاق دیگر» باشند. هم خط طیف‌های سیاسی منتقد دولت و هم رسانه‌های آنها طوری است که گویا نیلی هیچ هواداری در مجلس ندارد.

مجلسی‌ها می‌گویند هنوز تصمیم نگرفته‌اند، اما فراکسیون اقلیت تصمیمش از همین الان معلوم است. شاید آن را به صورت رسمی اعلام نکرده‌اند اما تا اینجا جز مخالفت با گزینه پیشنهادی دولت صدایی از اعضای فراکسیون اصولگرایان شنیده نشده است. خیلی هم عجیب نیست، خود دولتی‌ها هم خیلی دل به رای آنها نبسته‌اند. چانه‌زنی‌های اصلی در فراکسیون رهروان و هیات رییسه مجلس انجام می‌شود. آنجاست که باید به نتیجه برسد؛ نتیجه‌یی که تا الان چندان باب میل دولت نبوده.

نیلی در جلسه شورای مرکزی فراکسیون رهروان حاضر شده بود، اما اسماعیل جلیلی که از هواداران دولت در مجلس هم محسوب می‌شود، گفته که او «نتوانست به نحو مطلوبی پاسخگوی دغدغه‌های نمایندگان باشد». همین نماینده حرفی را زده که قبلا توسط برخی چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری تاکید شده بود؛ «بعید می‌دانم که نیلی بتواند رای اعتماد نمایندگان مجلس را جلب کند».
شکاف در همین فراکسیون سه ماه پیش زمینه اصلی برکناری فرجی‌دانا شد، هنوز هم برخی از رهروانی‌ها ساز مخالف خود را کنار نگذاشته‌اند. از جمله موسی غضنفرآبادی که تهدید کرده اگر نیلی علیه «فتنه» موضع‌گیری نکند «قطعا با عدم رای اعتماد مجلس مواجه خواهد شد». محمدعلی پورمختار هم گفته «نیلی باید برائت خود از فتنه را در جلسه رای اعتماد رسما اعلام کند».

این موضع‌گیری نماینده‌یی است که در جریان بررسی بورسیه‌ها و تهیه گزارش آن در وزارت علوم یکی از اعضای کمیته پنج نفره منصوب محمد‌علی نجفی بود؛ همان گزارشی که در این روزها محل اصلی اختلاف بین دولت و منتقدانش شده است. او هم درباره جلسه هیات رییسه فراکسیون اکثریت با نیلی گفته که «موضع‌گیری وی در جلسه فراکسیون رهروان صریح نبوده است».

از آن طرف هم فراکسیون اصولگرایان همان روایت همیشگی را پیش کشیده‌است؛ «نیلی احمدآبادی جزو عناصر فعال فتنه در دانشگاه تهران بوده است». این حرف زهره طبیب‌زاده است، کسی که در جریان استیضاح وزیر علوم هم از چهره‌های محوری طیف استیضاح‌کنندگان بود. حرف او این روزها چندین بار توسط دیگر نمایندگان این طیف تکرار شد تا نهایتا عطاءالله سلطانی صبور، از دیگر استیضاح‌کنندگان فرجی دانا بگوید: «نیلی احمدآبادی قطعا رای نمی‌آورد. »

در سطوح بالایی مجلس و در هیات رییسه هم اظهارنظر چندانی درباره معرفی نیلی احمد‌آبادی وجود ندارد. دیروز در فاصله ۴۸ ساعت مانده به جلسه رای اعتماد تنها حسین سبحانی‌نیا در این رابطه سخن گفت.

آنطور که حسین سبحانی‌نیا گفته «مجلس نظر واحدی درباره وزیر پیشنهادی علوم ندارد» و نمایندگان هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند. دلیلش هم به گفته سبحانی‌نیا کم بودن «زمان» و «شناخت نمایندگان از وزیر پیشنهادی» است. این اظهارنظر درست در زمانی بود که نیلی با علی لاریجانی در جلسه‌یی درباره رای اعتماد مجلس گفت‌وگو می‌کرد؛ جلسه‌یی که به گفته نصیری‌قیداری، معاون پارلمانی وزارت علوم در آن «علی لاریجانی برای نیلی احمد‌آبادی آرزوی توفیق کردند و توصیه‌هایی به آقای نیلی داشتند، همچنین از نیلی خواست به دغدغه‌های نمایندگان چه در قبل از رای اعتماد و چه در بعد از آن توجه کند.»

مخالفت از جنسی دیگر؛ نیلی گزینه دولت نیست

همه اینها اما مواضعی بوده که در این یک سال و اندی در قبال دولتی‌ها تکراری شده است، هر چند هنوز کارایی خود را هم در جایی که لازم باشد، دارد. اما دولتی‌ها برای رساندن نیلی به کرسی وزارت علوم یک مشکل دیگر هم دارند، خیلی‌ها هستند که هنوز باور ندارند نیلی «گزینه اصلی دولت» است. این یعنی باری روی بار مشکلات دولت در جلسه رای اعتماد. موضوع را اول الیاس نادران مطرح کرد که به انتقاد از دولت شهره است؛ «نیلی احمدآبادی گزینه اصلی دولت برای تصدی وزارت علوم نیست و نمایندگان مجلس منتظر هستند تا دولت گزینه اصلی خود را رو کند.»

شاید اگر فقط او یا همفکران سیاسی‌اش این حرف را می‌زدند می‌شد کمی هم آن را نادیده گرفت. اما از اردوگاه هواداران دولت در مجلس هم عین همین حرف شنیده می‌شود. اسماعیل جلیلی از حامیان دولت در فراکسیون رهروان هم گفته که «طی دو، سه روز گذشته موضع‌گیری‌هایی از سوی دولت در مقابل مجلس صورت گرفت. همزمان بودن این موضع‌گیری‌ها با معرفی نیلی به عنوان وزیر علوم نشان می‌دهد که استراتژی دولت رای نیاوردن نیلی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم است. افکار عمومی بین صداقت در عمل و رفتار سیاسی را تمییز خواهند داد.»

نهایتا محمد دهقان، عضو هیات رییسه مجلس هم البته با این روایت همراه شده و گفته که «دولت برای رای آوردن نیلی باید با مجلس رایزنی می‌کرد تا فرصت بیشتری برای حضور وی در مجلس و مذاکرات با کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها در نظر گرفته می‌شد، در حالی که تحرکی از سوی دولت برای رای اعتماد به نیلی دیده نمی‌شود.» او از این «کم‌تحرکی» به مانند نادران و جلیلی این برداشت را داشته که «شاید نیلی گزینه واقعی دولت برای وزارت علوم نیست.»

زمانی برای حمایت تمام قد دولت

این موضع‌گیری‌ها یعنی زنگ خطر برای یک «رای عدم اعتماد» دیگر. دولتی‌ها حالا با زحمت مضاعفی مواجه هستند، آنها باید اثبات کنند که نیلی گزینه اصلی‌شان است. مجید انصاری این دست گمانه‌زنی‌ها را «غیر اخلاقی» دانسته و گفته «مگر ممکن است رییس‌جمهور با مجلس و مردم صادقانه برخورد نکند؟»

سخنگوی دولت هم برای رای آوردن وزیر پیشنهادی ابراز امیدواری کرده است. نوبخت گفته «فرد معرفی شده برای وزارت علوم شخصیت دانشمندی است.» همزمان وزیر ارتباطات هم در قامت یک حامی دیگر برای محمود نیلی ظاهر شده و گفته «امیدواریم وزیر پیشنهادی دولت رای نمایندگان مردم را کسب کند.»

اما نهایتا کسی که باید ثابت کند نیلی گزینه اصلی دولت است، کسی جز حسن روحانی نیست. تا اینجای کار به نظر می‌رسد رییس‌جمهوری قصد دارد پشت وزیر پیشنهادی خود را داشته باشد و حداقل این یک ایراد نمایندگان را پاسخ دهد. روحانی هم روز چهارشنبه با نیلی راهی بهارستان خواهد شد تا شاید دفاع او مجلسی‌ها را در دادن رای اعتماد با دولت همراه‌تر کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024