جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 24.10.2014, 10:43

آمریکا: رژیم اسد مشتری اصلی خرید نفت از داعش است

دبی-العربیه.نت فارسی

دیوید کوهن معاون وزیر خرانه داری آمریکا در امور مالی گروه های تروریستی شامگاه پنج شنبه 23-10-2014 در جمع خبرنگاران برای اولین بار اعلام کرد که رژیم اسد مشتری اصلی خرید نفت از داعش است.

وی گروه تروریستی داعش را یکی از ثروتمند ترین گروه های تروریستی جهان خواند که منابع مالی آن از طریق فروش نفتی که از مناطق تحت کنترل خود استخراج می کند و همچنین از باج گیری با گروگان گرفتن غربی ها به دست می آورد اما در روزهای اخیر به علت ضربات هوایی نیروهای ائتلاف علیه مواضع آن ضربات سنگینی به منابع درآمد این گروه وارد شده است.

  دولت آمریکا٬ روز گذشته هشدار داد کسانی که از گروه تروریستی “دولت اسلامی” (داعش ) نفت خریداری کنند، تحریم خواهند شد. واشینگتن در تلاش است تا از این طریق موانعی در برابر کسب درآمد “دولت اسلامی” که آن را روزانه یک میلیون دلار اعلام کرده است ایجاد کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز٬ دیوید کوهن٬ معاون وزارت خزانه‌ داری آمریکا٬ روز پنجشنبه اعلام کرد داعش در بخش‌های بزرگی از عراق و سوریه پیشروی کرده است و چنانچه متوقف نشود می‌تواند تهدیدی برای آمریکا و متحدانش به شمار آید.
کوهن گفت :”به استثنای چند سازمان تروریستی مهم که از سوی برخی دولت‌ها حمایت مالی می‌شوند٬ “دولت اسلامی احتمالا یکی از پردرآمد‌ترین سازمان‌های تروریستی‌ است که با آن مواجه بوده‌ایم.”

به گفته کوهن داعش ماهانه ده‌ها میلیون دلار درآمد از طریق ترکیبی از روش‌های فروش نفت٬ اخاذی٬ باج‌ گیری و دیگر فعالیت‌های مجرمانه و همچنین داشتن حامیان مالی ثروتمند به دست می‌آورد.

معاون خزانه داری آمریکا تاکید کرد مبارزه علیه این گروه و خشکاند منابع درآمد آن زمان بر خواهد بود.

این گروه از طریق باج گیری از کشورهای غربی در مقابل آزاد کردن شهروندان به گروگان گرفته شده شان 22 میلیون دلار درآمد داشته است.

وی افزود داعش برعکس القاعده که وابسته به کمک های مالی هواردان خود می باشد، مستقلا به علت تسلط بر بخش وسیعی از مناطق سوریه و عراق کسب در آمد می کند.

آمریکا از اقدامات پادشاهی سعودی و امارات متحده عربی در توقف دسترسی آنها به منابع مالی قدردانی کرد اما در مورد کویت و قطر گفت که آنها لازم است اقدامات بیشتری انجام دهند.

برآوردهای شرکت تحقیقاتی IHS در این هفته نشان داده بود که داعش پیش از حملات آمریکا به مواضع خود حدود روزانه 2 میلیون دلار نفت خام تولید می‌کرد. به گفته کوهن بخشی از نفت تولید شده تصفیه و به قاچاقچیان فروخته می‌شود که در نهایت به ترکیه و کردستان عراق به رغم این‌ که از دشمنان‌ داعش محسوب می‌شوند می ‌رسد. بخش بزرگی از این نفت نیز به علت فساد شدیدی که در رژیم اسد وجود دارد، توسط خود آنها خریداری می شود.

آمریکا و متحدانش چون سعودی و امارات متحده عربی حملات هوایی خود را در ماه اوت در عراق و از ماه سپتامبر در سوریه آغاز کردند. این  حملات علاوه بر مواضع نظامی داعش میدان‌های نفتی و پالایشگاه‌های تحت کنترل این گروه را هدف قرار داد.

هدف آمریکا و متحدانش یافتن راه‌های جدیدی برای متوقف کردن  فعالیت‌های داعش برای کسب درآمدهای کلیدی این گروه است
روز پنج ‌شنبه ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا هشدار داد داعش هنوز با وجود همه حملات هوایی و کمک‌های تسلیحاتی و پزشکی به رزمنده‌های کرد  هنوز امکان آن را دارد که بتواند در نهایت شهرعین العرب (کوبانی) را تصرف کند.

یک مقام ارتش آمریکا که خواست نامش فاش نشود نیز گفت هنوز خیلی زود است که گفته شود تجهیز تسلیحاتی دوباره مبارزان در کوبانی می‌تواند تغییری ایجاد کند یا خیر. او ضمن تحسین از مدافعان کوبانی گفت: “ممکن است کوبانی سقوط کند ولی آن‌ها دارند به خوبی مبارزه می‌کنند”




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024