سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 24.10.2014, 7:58

ارتفاع آب دریاچه ارومیه ۲۵ سانتیمتر افزایش یافته

مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربی گفت: ارتفاع آب درياچه اروميه در پی بارندگی‌های مهرماه امسال، ۲۵ سانتيمتر افزايش يافته است.
ایرنا: مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، حسن عباس‌نژاد گفت: با وجود اينکه آب درياچه اروميه در اثر بارش‌های بسيار مطلوب سال آبی جاری، افزايش يافته ولی عليرغم اين افزايش، نسبت به زمان مشابه در سال گذشته با ۱۵ سانتيمتر کاهش همراه است.
وی گفت: در زمان حاضر ارتفاع آب درياچه اروميه از سطح درياهای آزاد (تراز اکولوژيک) ۴۵/۱۲۷۰ متر است.
وی يادآور شد: بحران خشکسالی در اين درياچه باعث شده تا از مساحت درياچه اروميه هم اکنون تنها ۱۵ درصد و از حجم آب آن نيز به ميزان يک ششم باقی بماند.
وی اضافه کرد: برای جبران کاهش آب درياچه اروميه ۲۷ پروژه مختلف تعريف شده است که بخشی از آن‌ها به ويژه در حوزه حفاظت محيط زيست اجرا شده و تعدادی از آن‌ها در حال اجرا و بخشی نيز در مراحل مطالعات و تامين اعتبارات لازم هستند.
عباس نژاد با اشاره به مصوب شدن ۱۰ هزار ميليارد ريال اعتبار برای اجرای اين طرح‌ها گفت: اين ميزان اعتبار هم اکنون در حال تخصيص است.
وی با انتقاد از نبود مجری مستقل برای احيای درياچه اروميه در سال‌های گذشته افزود: اين مشکل با انتخاب يک مجری مستقل که هم اکنون با جديت در حال پيگيری پروژه‌هاست مرتفع شده و روند اجرای طرح‌ها به خوبی در حال اجراست.
درياچه اروميه با پنج هزار کيلومترمربع وسعت، بزرگترين آبگير فلات ايران است که در دو دهه اخير به دليل خشکسالی‌های ممتد، بهره‌برداری بی رويه از آب‌های زيرزمينی، ايجاد سدهای مخزنی بر روی رودخانه‌ها و افزايش متوسط دمای هوا با کمبود شديد آب رو به رو بوده و نزديک به دو سوم از وسعت آن به شوره زار تبديل شده است.
حجم آب درياچه اروميه در زمان‌های پرآبی حدود ۳۷ ميليارد مترمکعب برآورد می‌شود که تاکنون حدود ۸۴ درصد از اين ميزان تبخير و جايگزين نشده است.
بر اساس برآوردهای کارشناسی، برای احيای درياچه اروميه و پيشگيری از خشک شدن کامل آن، سالانه به سه ميليارد مترمکعب آب نياز است که مسوولان سعی دارند اين ميزان آب را از منابع مختلف تهيه و وارد اين درياچه کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024