جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 23.10.2014, 14:48

رکورد فروش آثار هنرمندان ايرانی در حراجی «کريستی» دوبی

با فروش آثار هنری هنرمندان ايرانی، ميزان فروش حراجی «کريستی» دوبی در ۲۱ اکتبر از مرز ۱ ميليون دلار گذر کرد و بسيار فراتر از قيمت پيش‌بينی‌شده رفت.
ايسنا: حراج آثار هنری مدرن و معاصر ايرانی و ترک که در شعبه دوبی «کريستی» انجام شد، فروشی ۱۲ ميليون و ۵۰۰ هزار دلاری يعنی سه برابر ميزان تخمين زده‌شده را تجربه کرد و ۱۹ رکورد جديد را به ثبت رساند.
در اين حراجی که کارهايی از استادان هنرمند ايرانی همچون «پرويز تناولی»،‌ «سهراب سپهری» و «بهمن محصص» ارائه شده بود، ۹۵ درصد آثار ارائه‌شده به فروش رسيد.
آثار مدرن و معاصر هنری از سال ۲۰۱۰ تاکنون به چنين قيمت بالايی فروش نرفته‌اند. از ميان ۱۲۱ اثری که فروخته شد، ۱۹ کار رکورد شکستند که برخی از آن‌ها از آثار «بهمن محصص» و «کوروش شيشه‌گران» بودند.
يکی ديگر از کارهای مورد توجه در حراجی دوبی، نقاشی رنگ‌وروغن از «پرويز تناولی» ديگر هنرمند صاحب‌نام ايرانی بود. تناولی اين تابلو را در سال ۱۹۶۲ زمانی که در مينياپوليس به تدريس می‌پرداخت کشيده است.
به گزارش وب‌سايت حراجی کريستی، اين نقاشی ۳۶۵ هزار دلار خريداری شد و اين شش برابر قيمتی بود که قبل از برپايی حراجی پيش‌بينی شده بود. همچنين دو مجسمه‌ برنزی از تناولی به قيمت ۱۸۵ و ۲۲۱ هزار دلار به فروش رسيد و او اکنون رکورد گرانقيمت‌ترين اثر هنری متعلق به يک هنرمند خاورميانه‌يی را در دست دارد.
اثر ۱۹۷هزار دلاری فرهاد مشيری
دو نقاشی از «سهراب سپهری»‌ که به مجموعه «تنه درختان» تعلق دارند، به قيمت‌ قابل توجه ۲۶۹ و ۲۵۷ هزار دلار خريداری شدند. «فرهاد مشيری» با دو کار به قيمت ۱۹۷ هزار و ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ دلاری از ديگر هنرمندان ايرانی بود که کارهايش به چند برابر ارزش تخمين زده‌شده خريداری شد.در اين حراجی ويژه «کريستی» هنر ايران با راهيابی ٣٦ اثر (بيش از يک‌چهارم کل آثار راه‌يافته) بيشترين سهم را در اين حراجی معتبر بين‌المللی به خود اختصاص داد. در اين دوره، ١٢٢ نقاشی، مجسمه، نقاشی خط و عکس روی ميز حراج عرضه شد. در اين ميان، از عراق ٢٢ اثر، لبنان ٢٠، مصر و سوريه هر يک ١٧ اثر، ترکيه پنج اثر، تونس دو اثر، از هنرمندان هر يک از کشورهای فلسطين، اردن و مراکش يک اثر و از ايران ٣٦ اثر در اين حراجی عرضه شدند.
حضور پرشمار آثار اساتيد را می‌توان ويژگی خاص دوره‌ی هفدهم «کريستی» دوبی دانست؛ ارائه‌ی سه اثر از «محمود سعيد» نقاش فقيد مصری، ۱۰ اثر از «شفيق عبد» نقاش فقيد لبنانی، شش اثر از «لوی کيالی» و پنج اثر از «فاتح مدرس» نقاشان فقيد سوری، چهار اثر از «ديا العزاوی» عراقی در کنار چهار اثر از «پرويز تناولی»، دو اثر از هريک از هنرمندان «سهراب سپهری»، «زنده‌رودی» و «مارکو گريگوريان»، سه اثر از «فرهاد مشيری» و «رضا درخشانی» ... مويد اين نکته است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024