پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 23.10.2014, 11:45

ادامه سیر نزولی قیمت نفت و تقابل ایران و اعراب

شهروند: تقابل ادامه دارد؛ رفتاری که به دست عربستان آغاز شد و به ناچار ایران و عراق را نیز با خود همراه کرد. رویکردی که اکنون به وادی سکوت وارد شده و البته سیر نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی را هم ادامه‌دار کرده است.

با این وجود پس از سقوط نزدیک به ٣٠دلاری بهای نفت خام در بازار جهانی از اواسط تابستان ‌سال‌جاری تاکنون، ونزوئلا هفته گذشته رسما خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک به منظور بررسی وضع بازار و دفاع از قیمت‌های طلای سیاه شد.

این پیشنهاد نفتی، ونزوئلا که رسما توسط رئیس‌جمهوری این کشور نفت‌خیز آمریکای‌جنوبی مطرح شد، با سکوت مقامات نفتی ایران، عربستان‌سعودی و عراق روبه‌رو شد تا عملا برگزاری نشست فوق‌العاده در آبان‌ماه‌ سال‌جاری به حالت تعلیق درآید.

در طول چند هفته گذشته برخی از نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصاد انرژی، وزارت نفت را به داشتن موضع انفعالی در قبال سازمان اوپک و عدم بکارگیری دیپلماسی فعال انرژی برای مدیریت بازار نفت، متهم کردند.

نگاهی به اوضاع روز بازار نشان می‌دهد، بهای نفت در بازارهای آسیا دیروز در پی بهبود اخیر شاخص بورس‌های جهانی کاهش یافت و این درحالی است که تحلیلگران و سرمایه‌گذاران به انتشار برنامه سیاست‌گذاری آینده بانک مرکزی آمریکا چشم دوخته‌اند.‌

بهای هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا برای تحویل در ماه دسامبر با ٣١ سنت کاهش، بشکه‌ای ٨٢ دلار و ٥٠ سنت به فروش رفت. قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال نیز برای تحویل در ماه دسامبر با ٤ سنت کاهش به ٨٦ دلار و ١٨ سنت رسید.

در برابر این موضع‌گیری‌ها علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت تدبیر و امید، آب پاکی را روی دست طرفداران نفت گران ریخته و تأکید کرده است: کاهش قیمت نفت را به فال نیک می‌گیریم و همان‌طور که تحریم‌ها باعث شد به‌طور جدی به مشکلات خودمان فکر کنیم و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در چنین فضایی ابلاغ شد، کاهش قیمت نفت هم به ما می‌فهماند که حتما باید به فکر درمان این بیماری باشیم.

این درحالی است که بیژن زنگنه وزیر نفت ایران هم در آخرین اظهارنظر رسمی خود با بیان این‌که برگزاری نشست فوق‌العاده فعلا منتفی است، تأکید کرده بود: برخی از کشورهای اوپک اگر تولید خود را کم کنند وضع قیمت‌ها در بازار مدیریت خواهد شد.

سیدمحمدعلی خطیبی نماینده اسبق ایران در اوپک با بیان این‌که هم‌اکنون بازار نفت، بازار خریداران است تا تولیدکنندگان و فروشندگان نفت، اعلام کرد: هیچ‌گونه علایمی در بازار نفت برای افزایش قیمت این کالای استراتژیک مشاهده نمی‌شود و باید انتظار کاهش بیشتر بهای طلای سیاه را داشت.

در همین حال، موسسات بین‌المللی بازار نفت و انرژی روز گذشته با انتشار تحلیل‌هایی نوشتند: «عربستان نشان داده که می‌تواند با نفت ٨٠ دلاری سر کند، پس تعجبی نمی‌کنیم اگر قیمت‌ها پايین‌تر برود.»

دبیرخانه اوپک هم روز گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرده است: یکصد و شصت و پنجمین نشست اوپک ششم آذرماه‌ سال‌جاری به میزبانی وین، اتریش برگزار خواهد شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024