جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 21.10.2014, 7:27

رئيس مجلس خبرگان درگذشت

محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان درگذشت. ابراهیم انصاریان رئیس دفتر رئیس مجلس خبرگان این خبر را تائید کرد. مهدوی کنی از ۱۴ خرداد امسال و پس سکته قلبی، در بیمارستان بستری بود.

مهدوی کنی در ۱۴ مرداد ۱۳۱۰ در روستای کن – که در حال حاضر بخشی از شهر تهران است- به دنیا آمد. وی پس از طی دوره دبستان در کن، وارد مدرسه علمیه لرزاده در تهران شد. او در سال ۱۳۲۷ در سن ۱۷ سالگی برای ادامه تحصیل به قم رفت.

پس از انقلاب سال ١٣٥٧ و استقرار جمهوری اسلامی در ایران، از مقامات ارشد و اشخاص متنفذ در حکومت بود. او در سمت‌های مختلف مانند عضویت در شورای انقلاب، وزارت و کفیل نخست وزیری فعالیت کرد.

او یک روحانی سنت‌گرا و از چهره‌های بانفوذ روحانیون محافظه‌کار بود. درسال‌های اخیر با وجود بیماری و ناتوانی جسمی با حمایت اصول‌گرایان اکبر هاشمی رفسنجانی را از ریاست مجلس خبرگان کنار زد و خود به حای او نشست.

محمدرضا مهدوی کنی ۸۳ ساله علاوه بر ریاست مجلس خبرگان رهبری، دبیری جامعه روحانیت مبارز و ریاست دانشگاه امام صادق را نیز بر عهده داشت. از زمان تاسیس دانشگاه امام صادق، مهدوی کنی رئیس دائمی آن بود.

دانشگاه امام صادق دانشگاهی در رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی است که سیستم آموزشی و برنامه درسی آن ترکیبی از علوم جدید و علوم حوزوی است. دانشگاهی غیرانتفاعی است و از وجوهات و کمک‌های خیریه و همچنین از سرمایه‌گذاری‌های شرکت «جامعه الصادق» و کارخانه‌های نساجی جامعه و داروسازی حیان و پاساژ نور و میلاد نور تهران اداره می‌شود. دانشگاه امام صادق مستقل است و وزارت علوم هیچ گونه نظارتی بر آن ندارد.

این دانشگاه زیرمجموعه «جامعه الصادق» است که به صورت نیمه متمرکز (ابتدا آزمون سراسری، سپس مصاحبه و گزینش) دانشجو می‌پذیرد. این دانشگاه ابتدا کاملاً مستقل و تابع مقررات وزارت علوم نبوده است از سال ۱۳۷۲ دانشگاه از برگزاری کنکور سراسری مستقل ویژه این دانشگاه منع شده است. و دانشجویان خود را از کنکور سراسری و با مصاحبه و تحقیقات محلی گزینش می‌کند.

این دانشگاه قبل از انقلاب ۱۳۵۷ ایران شعبه مطالعات مدیریت دانشگاه هاروارد آمریکا بوده است و تنها چیزی که از آن مرکز هنوز باقی مانده نام «پل مدیریت» است که هنوز هم به آن منطقه اطلاق می‌شود.

دانشگاه امام صادق، موسسه خصوصی مهدوی کنی

علاوه بر محمدرضا مهدوی کنی که دائمی دانشگاه امام صادق بود،  دیگر اعضای خانواده او نیز از این دانشگاه مدرک گرفته و سپس در سطوح مدیریتی دانشگاه قرار گرفته‌اند.

همسر او خانم قدسی سرخه‌ای هم از بدو تاسیس واحد خواهران دانشگاه رئیس مادام‌العمر این واحد شده‌اند.

برادر بزرگ‌تر هم یعنی محمدباقر باقری کنی قائم مقام رئیس دانشگاه‌‌ هستند. همین برادر قائم مقام دو پسر دارد. یکی علی باقری (فارع‌التحصیل و استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق) كه معاون سعید جلیلی (فارع‌التحصیل و استاد علوم سیاسی دانشگاه امام صادق) در شورای عالی امنیت ملی بود و تا یک سال پیش نامش به دلیل مذاكرات هسته‌ای زیاد شنیده می‌شد.

پسر دیگر هم مصباح‌الهدی باقری كنی (فارع‌التحصیل و استاد مدیریت دانشگاه امام صادق) كه داماد رهبر ایران و همسر خانم هدی خامنه‌ای است او هم چند سالی مدیر طرح و برنامه دانشگاه و رئیس دانشکده مدیریت آن بوده‌است.

محمدرضا مهدوی کنی سه فرزند دارند. دختر بزرگ‌شان صدیقه مهدوی کنی (فارع‌التحصیل و استاد علوم قرآنی دانشگاه امام صادق) قائم‌مقام مادر در واحد خواهران هستند. همسر این خانم آقای ابراهیم انصاریان تنها عضو خانواده است که در دانشگاه امام صادق سمت مهمی ندارد در عوض مسئول دفتر آیت‌الله در مجلس خبرگان هستند. این زوج دو فرزند دارند زهیر انصاریان (فارع‌التحصیل و استاد فلسفه دانشگاه امام صادق) که مدتها مدیر اداره گزینش دانشجویان بود و ضحی انصاریان (فارع‌التحصیل دانشگاه امام صادق) که در واحد خواهران دانشگاه امام صادق شاغل است.

دختر کوچک آیت‌الله هم مهدیه مهدوی کنی است (فارع‌التحصیل و استاد تاریخ اسلام دانشگاه امام صادق) که هم اکنون مدیر گزینش واحد خواهران و نیز مدیر مدارس دخترانه غیرانتفاعی وابسته به دانشگاه است. همسرش حجت‌الاسلام سیدمصطفی میرلوحی هم عضو هئیت علمی و مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه امام صادق  است. این زوج سه فرزند دارند. فرزند اول سیدمحمدحسین میرلوحی که فعلا دانشجوی دانشگاه امام صادق و ضمنا داماد حجت‌الاسلام پناهیان (واعظ مورد علاقه مصباح یزدی و جبهه پایداری) است. دو فرزند دیگر هنوز مدرسه می‌روند.

آیت الله یک فرزند پسر هم دارند به نام محمد سعید مهدوی کنی (فارع‌التحصیل و استاد ارتباطات دانشگاه امام صادق) که ریاست هسته گزینش دانشگاه را برعهده دارد ولی عملا مدیریت اجرایی دانشگاه برعهده او است. همسر او هم در همین دانشگاه کار می‌کند. این زوج سه فرزند دارند که آنها هم هنوز به سن دانشگاه نرسیده‌اند که وارد دانشگاه خانوادگی شوند.

منابع: ویکی‌پدیا، وبلاگ نیما نامداری




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024