جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 21.10.2014, 6:15

روزانه حدود ۲۰ هزار چک در ایران برگشت می‌خورد

دبير کل بانک مرکزی از پردازش کامل چک‌ها در چکاوک تا پايان سال، برگشت ۲۰ هزار چک در روز و اجرايی‌ نشدن دريافت کارمزد کارت‌خوان‌ها از آبان‌ماه خبر داد.
ايسنا: دبير کل بانک مرکزی در همايش هم انديشی بانک‌ها و فناوری اطلاعات با اشاره به متمرکز‌شدن تبادل چک‌ها در سامانه چکاوک گفت: با توجه به گستردگی شبکه بانکی‌ اجرايی شدن اين طرح در تمام استان‌ها به طور يکجا ممکن نبود و از اول مهرماه امسال در چهار استان به صورت آزمايشی اجرا شده است.
وی با بيان اين‌که قرار بود پردازش کامل چک‌ها در سامانه چکاوک از آذرماه اجرايی شود، گفت: با توجه به تعداد بالای شعب برخی از بانک‌های بزرگ آنها درخواست مهلت کردند که بعد از بررسی‌های زياد در نهايت قرار شد که دو ماه ديگر اين تصميم به تعويق بيفتد.
دبير کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: تا بهمن‌ماه و يا اسفند‌ماه سال جاری پردازش کامل چک‌ها در چکاوک انجام خواهد شد.
وی با اشاره به رقم چک‌های برگشتی اعلام کرد: در حال حاضر به‌طور متوسط روزانه بين ۱۷ تا ۲۰ هزار چک برگشت می‌خورد.
دبير کل بانک مرکزی ادامه داد: آمار چک‌های برگشتی در حالی بالاست که پردازش چک‌ها در چکاوک اين اطمينان را به دريافت‌کننده و ذينفع چک می‌دهد که بتوانند تشخيص دهند که آيا طرف مقابل پيش از اين چک برگشتی داشته و يا خير.
دبير کل بانک مرکزی در پاسخ به اين سوال که چرا ايران‌چک‌های ۲۰۰ هزار تومانی منتشر نمی‌شود؟ گفت: اين ايران‌چک‌ها به عنوان ذخائر بانک مرکزی چاپ شده و نگهداری می‌شوند و تصميمی برای انتشار آنها وجود ندارد. براين اساس ايران چک‌های ۲۰۰ هزار، ۱۰۰ هزار و يا ساير اسکناس‌های ديگر چاپ و نگهداری می‌شوند تا مورد لزوم منتشر شود.
وی ادامه داد: به‌طور کلی در تمامی کشور‌ها ذخائری برای بانک مرکزی وجود دارد به‌طوری که در برخی موارد ۳۰۰ درصد اسکناس و سکه در جريان در خزانه نگهداری می‌شود تا اگر مسائلی نظير اختلال در تبادلات الکترونيکی پيش آمد بتوان وجه نقد مورد نياز برای تبادلات مردم را تامين کرد.
ا




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024