جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 20.10.2014, 9:30

اسیدهای اصفهان با گردشگران چه می‌کند؟

دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳

«ما همین‌طوری گردن‌مان برای کارِ نکرده، زده می‌شود؛ حال چه برسد به حادثه‌ای که در اصفهان شایع شده و بسیار حساسیت‌برانگیز است...»

مهسا مطهر - دبیر کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان سراسر کشور - برای خبرنگار گردشگری ایسنا روایت می‌کند: دو گردشگری فرانسوی قرار بود ۱۲ آبان‌ماه به ایران سفر کنند، اما وقتی در لیبی یک گردشگر فرانسوی را می‌کشند، آن‌ها ایمیلی می‌فرستند که از آمدن به ایران منصرف شده‌اند!

آن‌طور که مطهر تعریف می‌کند، بارها برای این دو گردشگر ایمیل فرستاده تا ذهنیت‌شان را نسبت به ایران اصلاح کند و توضیح دهد واقعه‌ی لیبی به ایران هیچ ارتباطی ندارد. سرانجام او در توری که به فرانسه داشت، این فرصت را پیدا کرد تا این دو گردشگر را به شام مهمان کند و این‌بار در دیداری حضوری برای تغییر ذهنیت نادرست‌شان تلاش کند.

او می‌گوید: خانم فرانسوی که قرار است به همراه همسرش به ایران سفر کند، در آن جلسه‌ توجیهی به مزاح گفت من دارم خودم را آماده می‌کنم تا به ایران بیایم و شما را از دست تروریست‌ها نجات دهم. خودم را در مقابل این اظهارات به شدت کنترل کردم تا حالت چهره‌ام تغییر نکند و واکنش تندی نداشته باشم و اطلاعات درستی از ایران بدهم.

مطهر تصریح می‌کند: در جغرافیای ذهنی گردشگر خارجی، بویژه غربی‌ها، ایران و خاورمیانه یعنی داعش.

او ادامه می‌دهد: پرواز ورودی این دو گردشگر فرانسوی به شهر شیراز خواهد بود. آن‌ها بسیار نگران عبور هواپیمای‌شان از کشور عراق بودند. کلی با آن‌ها صحبت کردم تا توجیه شوند که کوریدورهای هوایی امن هستند و داعش یک بحث زمینی در جغرافیایی غیر از ایران است.

بهانه‌ی گفت‌وگوی خبرنگار ایسنا با مهسا مطهر، سناریوی جدید اسیدپاشی به زنان در اصفهان است که او برای نشان دادن ابعاد اثرگذاری این واقعه بر صنعت گردشگری، چنین مثالی را مطرح کرد تا ذهنیت گردشگران خارجی را پیش از سفر به ایران تشریح کند.

او می‌گوید: ما همین‌طوری گردن‌مان برای کارِ نکرده، زده می‌شود، حال چه برسد به حادثه‌ای که در اصفهان شایع شده و بسیار حساسیت‌برانگیز است.

این مدرس راهنمایان تور اظهار می‌کند: در مدیریت اثربخش، مهارتی برای مدیران تعریف شده با عنوان «مدیریت شایعه». به فرض آن‌که در اصفهان اتفاقی هم نیافتاده باشد، اما همین که شایعه‌ای پخش می‌شود آن‌هم در شهر گردشگری اصفهان با موضوع حساس‌برانگیزی چون خشونت علیه زنان که با اسلام‌گرایی گره خورده، خوراک است تا امنیت ملی را به چالش بکشد.

او تاکید می‌کند: در مقابل موضوعی چون اسیدپاشی که اصلا مساله‌ی ساده‌ای نیست، نباید منفعل برخورد کرد، بلکه باید فعال بود، این مهارت «مدیریت شایعه» است که باید سریع با انتشار اخباری صحیح و مثبت و اصلاح مواضع واکنش نشان داد.

پیشنهاد این راهنمای تور برای خنثی کردن اثرگذاری منفی حوادث اسیدپاشی در اصفهان، برگزاری جشنواره‌هایی با محور گردشگری و مشارکت زنان در این شهر است تا احساس امنیت به اصفهان بازگردد، جشنوراه‌هایی چون مد و لباس اسلامی یا پوشاک سنتی زنان در میدان نقش جهان اصفهان،‌ محلی که همه‌ی گردشگران خارجی و داخلی آن را می‌شناسند یا برگزاری تور دوچرخه‌سواری بانوان در کنار زاینده‌رود.

او معتقد است، این جشنواره‌ها حتا اگر عمق هم نداشته باشند، باید در چنین مقطع حساسی برگزار شوند تا نشان‌دهنده‌ امنیت زنان در این شهر گردشگری باشند.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان سراسر کشور تاکید می‌کند: اگر در مقابل چنین واقعه‌ای در اصفهان به عنوان شهر پرطرفدار گردشگران خارجی واکنش نشان داده نشود و این جریان گسترش یابد، به سرعت اصفهان و حتا ایران از فهرست مقاصد گردشگران خارجی و یا حتا داخلی حذف خواهد شد.

مطهر می‌گوید: در بروشورهای تبلیغاتی که به گردشگران خارجی داده می‌شود، ایران مقصدی امن معرفی شده؛ در این مدت هم رسانه‌های غربی گزارش‌های مثبتی از ایران منتشر کرده‌اند؛ اما حادثه‌ای که در اصفهان در حال وقوع است و زنان را به عنوان بخش آسیب‌پذیر خانواده نشانه گرفته باعث می‌شود سفرهای خانوادگی به این شهر حذف شود. شاید این ضربه برای گردشگری کوتاه‌مدت باشد، اما چون گردشگری ما شبیه یک نهال است حتما این آسیب‌پذیری جدی خواهد بود.

این راهنمای تور سپس این نکته را یادآوری می‌شود: روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در چنین مواقعی گوش و چشم این سازمان است و باید فعالانه عمل کند و پیشنهادهایی برای خنثی کردن این واقعه به سازمان بدهد، درحالی‌که این کار را نمی‌کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024