پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 19.10.2014, 10:09

هوای اسیدی شهر اصفهان

حادثه اسيدپاشی به تنی چند از زنان بی‌دفاع اصفهان، درحالی توجه عموم و رسانه‌ها را به خود جلب کرد که اين حادثه نه اولين اسيدپاشی در جامعه بوده و نه آخرين آن خواهد بود؛ آخرين نخواهد بود چرا که از شواهد و قرائن پيداست که سوزاندن و متلاشی کردن چشم و چهره شهروندان، ظاهرا و به دليل عدم برخورد قاطع با مجرمان اين نوع جرايم، چه از سوی قربانيان و چه از سوی مجريان قانون، عرصه بی‌صاحب تصور شده است!
ايسنا: اين نوع حوادث با وجود تکرار، هرگز از مدار ذهن مخاطبان و محور توجه آنها خارج نخواهد شد؛ چرا که امنيت و مهم‌تر از آن «احساس امنيت»، باارزش‌ترين کالايی است که هم از سوی دين اسلام مجازاتی سخت برای مخلان امنيت و آسايش جامعه تدبير شده است و هم مردمان يک جامعه، امنيت را از نان شب‌شان واجب‌تر می‌دانند.
با وجود تلاش پليس برای دستگيری مجرمان و ربودن خواب از ديد آنانی که در کمين امنيت به طرق گوناگون نشسته‌اند و با اذعان به اين که چنين جرايمی در هر جامعه‌ای احتمال وقوع دارند، حادثه اسيدپاشی به زنان در اصفهان را البته بايد از منظری مهم نگريست و خواستار پاسخگويی به افکار عمومی شد.
فرد يا افرادی با همدستی يکديگر با انگيزه‌ای که هنوز نامشخص است و خبری از اطلاع‌رسانی دقيق در اين باره نيست و تنها شايعاتی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر برخورد راکبان موتورسيکلت با بدحجاب‌ها مطرح بوده است، به چهره تعدادی از زنان اسيد می‌پاشند؛ زنانی که نقش مادری در يک خانواده را هم داشته‌اند و بدين ترتيب به خاک سياه نشسته‌اند! نه فقط زنان که فرزندان، پدران، برادران و همسران آنها از وقوع اولين حادثه که نزديک به يک ماه پيش خبر آن در شبکه‌های اجتماعی چرخيد و تاييد مقامات انتظامی را هم به دنبال داشت، تا کنون بار اين درد تلخ و سنگين را به دوش می‌کشند.
اين حادثه از آن رو با شايعات نيز همراه بوده که بر خلاف حوادث پيشين که مجرمان با انگيزه‌های شخصی و به دنبال يک خصومت با قربانيان اقدام به اين جرم کرده‌اند، دارای قربانيانی چند است که سلسله‌وار هدف اسيدپاشی مجرمان قرار گرفته‌اند.
با اين وصف برای اقناع افکار عمومی انتظار می‌رود که مسوولان و بويژه پليس تنها به اعلام سربسته کشف سرنخ‌هايی از ماجرا بدون هيچ توضيح بيشتر و اطمينان‌بخشی به شهروندان اصفهان بسنده نکند! اولا سرعت لازم را برای دستگيری مجرمان اين جنايت فراموش‌ناشدنی به کار گيرند و ثانيا دستگاه‌های مسوول و بويژه مجلس به عنوان قانون‌گذار و قوه قضاييه تدابيری اتخاذ کنند تا مجرمان بعدی که با هدف و انگيزه‌ اسيدپاشی، آن را جرمی آسان و دم دست تصور کرده‌اند، بساط اين گونه اقدامات شنيع خود را از همين حالا برچينند.
دلخراش بودن حادثه اسيدپاشی به زنان در اصفهان آن قدر هويداست که نيازی به تاکيد و تاييد ندارد، اما بايد ديد عملکرد مسوولان و يا همان نماينده‌هايی که برای جمع‌آوری ديش‌های ماهواره و مبارزه با بدحجابی رگ غيرت‌شان جنبيده و در پيشنهادی شگفت‌آور، به دنبال باز کردن پای مديران مجتمع‌های مسکونی به معرکه مجرم‌يابی و معرفی آنها هستند، پس از رخداد اين حادثه چقدر حساس شده‌اند؟!
درد زنان قربانی اسيدپاشی در اصفهان دردی است که صرفا با شنيدن و متاثر شدن از دهشتناکی حادثه، نمی‌توان آن را مشق کرد؛ از درد سوختگی و بيم از دست دادن نابينايی و مصيبت‌های درمان و هزينه‌های آنها و پيگيری‌های انتظامی‌ و قضايی‌شان بگيريد تا اميدها و آروزهای همه سر باخته! اگرعزمی برای برخورد هست، لازم است تا قربانيان تازه‌تری به جمع آنها در حادثه‌ بعدی و شهری ديگر اضافه نشده است، فکر جدی‌تر برای مجازات عاملان کرد.
از سويی ديگر نبايد پنداشت اطلاع‌رسانی در خصوص ابعاد ماجرا و انگيزه مجرم يا مجرمان اين حادثه نتيجه‌اش بر هم خوردن آرامش و امنيت است؛ آرامش و امنيت، هم بصری و درک شدنی است و قوه عاقله مردم جامعه ما نيز قادر به فهم اين موضوع هست که با وقوع يک حادثه،‌ کل امنيت يک شهر زير سوال نمی‌رود اما نکته مهم اين جاست که چرا عده‌ای به اين حد گستاخی رسيده‌اند که ارتکاب اين جرايم را آسان پنداشته‌اند؟ اين سوالی است که اگر پاسخی درست برای آن بيابيم، آستانه جرايم در کشور را کاهش خواهيم داد. پس به جای آن که نگران برهم خوردن آرامش روانی مردم به خاطر اطلاع‌رسانی حادثه باشيد، فکری برای تاخت و تاز مجرمانی کنيد که برای ارتکاب جرمشان حتی لحظه‌ای به عاقبت کار نمی‌انديشند و اساسا دليلی هم برای اين عاقبت‌انديشی نمی‌يابند!
بازتاب حادثه در اصفهان
آنچه در زير می‌خوانيد نظرات تعدادی از زنان اصفهانی در مورد حوادث اخير است که بدون هيچ تغييری در متن و يا گفت‌وگوی مصاحبه شوندگان و تنها با کمی ويراش آورده شده است تا شايد بخشی از فضای روانی زنان شهری را نشان دهد که در هفته‌های اخير شاهد جناينی ناجوانمردانه بر عليه هم نوعان‌شان بوده‌اند.
يک ناشناس: ” تمام شيشه‌های ماشين بالاست؛ اما به هر حال سعی می‌کنم اين روزها کمتر از خانه بيرون بروم.”
ناشناس: ” به عنوان يک زن اصفهانی با صدای عبور هر موتور سواری اعصابم به هم می‌ريزد و بعد از اين‌که موتور از کنارم عبور کرد تصوير قربانيان اسيد پاشی در ذهنم تداعی می‌شود. هرچند قبل از اين باتوجه به تجربه دزديده شدن کيفم؛ از صدای موتور هراس داشتم. اين يعنی عدم امنيت در جامعه.”
هانيه: ” پيش از اين يک پيامک از شماره ناشناسی در يافت کردم که در آن هشدار داده بود اگر حجاب‌تان را رعايت نکنيد به شما اسيد پاشی می‌شود. اگر اسيد پاشی‌ها مربوط به مسئله حجاب است چرا مقامات بالاتر دراين خصوص اظهارنظر نمی‌کنند؟ آيا هر شخصی متولی امر حجاب است؟”
روزنامه نگار: “با اين‌که جای تحسين دارد که ايسنا اولين خبرگزاری‌ای است که جرات کرده اين موضوع را رسانه‌ای کند، اما در تمام خبر( گفت‌وگوی ايسنا با قربانيان اسيدپاشی در اصفهان) به شدت تاکيد شده خانم‌هايی که به صورت‌شان اسيد پاشيده شده از خانواده‌های مذهبی و با آبرو و باحجاب بوده‌اند ... پس اسيدپاشی حق‌شان نبوده است ... انگار کسانی که بی‌حجاب‌اند، بی‌آبرو و بی‌خانواده‌اند و حالا اگر به آن‌ها اسيد می‌پاشيدند جای تعجب نبود! گاهی رسانه‌ها فرهنگ مسلط مردسالار را باز توليد می‌کنند! نکته بد ديگر اين‌که پوشش اين خبرها (البته عدم پوشش هم مسلماً چاره ساز نيست) هدف چنين رفتارهای غيرانسانی که ايجاد ترس و وحشت است را محقق می‌کند.”
شبنم:” کاش زودتر عاملان اسيدپاشی را دستگير کنند. برای هرکار خارج از خانه‌ای يا آژانس می‌گيرم يا تاکسی دربست می‌کنم.”
ناشناس: “هر روز شايعات در خصوص اين موضوع بيشتر می‌شود. يک روز صحبت از چهار قربانی است و روز ديگر ۱۵ قربانی. چرا صدا و سيما در اين خصوص توضيح نمی‌دهد؟ متاسفانه زنان اين روزها امنيت ندارند.”
گلی:”واقعا اين کار چه معنی دارد؟ شادی را از يک خانواده می‌گيرند و همه اعضای خانواده را درگير يک حادثه تلخ می‌کنند.”
آمنه:” ديشب تا صبح خواب ديدم به من اسيد پاشی شده است. خريد و فروش اسيد بايد ممنوع شود.”
ناشناس:” صبح تا الان صد بار خواستم به شوهرم بگويم، نمی‌خواهم اصفهان زندگی کنم؛ چون فقط رانندگی که نيست، بالاخره بايد ماشين را پارک کنيم و پياده بشويم، حالا از کجا معلوم به پياده‌ها هم اسيد نپاشند؟”
فيروزه: ” چند روز گذشته قيد بيرون رفتن از خانه را زدم. امروز بايد صنف‌مان هم می‌رفتم که از ترسم نرفتم.”
صبا:” به همه کسانی که می‌شناسم گفتم شيشه‌های ماشين‌شان را پايين نياورند. می‌گويند حتی احتمال دارد به مردان هم اسيدپاشی شود.”
ناشناس:” بعد از اين لينک مصاحبه‌ها (گفت‌وگوی ايسنا با قربانيان اسيدپاشی در اصفهان) را خواندم حتی جرات نکردم تا پاساژ ... بروم و يک رنگ مو بخرم.”
ناشناس:” امروز پسرم آزمون داشت. ساعت هفت صبح از خونه بيرون زديم سر ميدان ... چند تا مأمور بود که به ماشين‌های مشکوک ايست می‌دادند. به يکی از مامورها گفتم اين موضوع اسيدپاشی واقعيت دارد؟ چکار کنيم؟ گفت به خاطر همين موضوع بازرسی می‌کنيم، چند مورد همين اطراف داشتيم و هدفشان هم دزدی جواهر و گوشی بوده است.”
سپيده:” جرات نداريم موقع رانندگی شيشه‌های ماشين را يک لحظه پايين بياريم. ولی چه فايده آدم باز هم می‌ترسد از خانه خارج شود.”
با مواد اسيدی و قربانی چه کنيم؟
به هر روی اين حادثه تلخ و شکننده روی داده است اما در حاشيه اين تلخی‌ها بايد به مردم نيز آگاهی درباره تاثير مواد اسيدی و نحوه مقابله با آن داد:
مواد شيميايی ممکن است اسيدی يا قليايی باشند. سوختگی با اين مواد می‌تواند از نوع شديدترين سوختگی‌ها باشد که تا عمق زيادی در بدن نفوذ می‌کند. پس از تماس با چنين موادی لباس‌های آلوده را درآوريد و بلافاصله محل سوختگی را با آب زياد حداقل به مدت ۲۰ دقيقه شستشو دهيد. برای خنثی کردن ماده شيميايی از ماده شيميايی ديگری استفاده نکنيد و محل آسيب‌ديده را صرفاً با آب زياد شستشو دهيد.
در صورت آلوده شدن چشم با مواد شيميايی، بهترين کار، شستشو با آب فراوان است. دقت کنيد در هنگام شستشو، آب مصرف‌شده از جانب بيرونی چشم خارج شود تا چشم مقابل را آلوده نکند. در ادامه مصدوم را سريعاً به بيمارستان منتقل کنيد.
پدر سهيلا: وزير بهداشت به فريادمان برسد
پدر سهيلا جورکش که دخترش سه هفته پيش در منطقه پل بزرگمهر قربانی اسيدپاشی در اصفهان شد درباره آخرين وضعيت دخترش گفت: وزير بهداشت ما چشم پزشک است، از ايشان و دستگاه‌های دولتی عاجزانه تقاضا دارم به داد دخترم برسند و اندک سوسوی چشمش را نگه دارند.
به گزارش خبرنگار ايسنا منطقه اصفهان، قربانيان اسيدپاشی در اصفهان حال مناسبی چه به لحاظ جسمی و چه روحی ندارند. دو نفر از قربانيان در بيمارستان‌های اصفهان و تهران بستری هستند و يکی نيز در انتظار پيوند قرنيه است.
پدر سهيلا جور کش که در نخستين گفت‌وگوی خود با ايسنا درخواست کرد که از نام مستعار برای دخترش استفاده شود - ايسنا در نخستين گفت‌وگو از نام مستعار “ندا-م” برای سهيلا استفاده کرده بود” امروز در مصاحبه‌ای جديد گفت: زندگی دخترم تباه شده است و ديگر فايده‌ای ندارد که نام مستعار برای او بنويسيد شايد با نام‌ واقعی‌اش مسئولان به فريادش برسند.
او تاکيد کرد: : قرار است پوست سر سهيلا را برای يک عمل جراحی تازه بردارند و او وضعيت روحی مناسبی ندارد.
او افزود: من از همين جا همه مسوولان را به کمک می‌طلبم. يک دختر جوان تحصيل‌کرده در اجتماع قربانی اين اتفاق هولناک شده و من تقاضا دارم به فريادمان برسند.
جورکش که دخترش هم اکنون در بيمارستانی در تهران بستری است، ادامه داد: من در اين شهر غريبم و دستم به جايی بند نيست. نمی‌دانم بايد به کدام بيمارستان و کدام متخصص مراجعه کنم. دختر من بينايی يک چشمش را به طور کامل از دست داده و چشم ديگرش در حد ۲۰-۳۰ درصد سوسو می‌زند.
او افزود: پزشکان بيمارستان سوانح سوختگی معتقدند اگر اين چشم دچار عفونت نشود با جراحی‌های متعدد می‌توان اين سو سو زدن را نگه داشت.
جورکش گفت: وزير بهداشت ما چشم پزشک است، از ايشان و دستگاه‌های دولتی عاجزانه تقاضا دارم به داد دخترم برسند. سهيلا روحيه، زيبايی، زندگی و همه چيزش را از دست داده است، همه پزشکان و مسئولان را قسم می‌دهم نگذاريد اين ۲۰ درصد بينايی‌اش را هم از دست بدهد. اگر اعزام به خارج يا حضور تيم پزشکی خاصی لازم است ما را ياری دهند. من به همه کسانی که از وضعيت سهيلا خبر دارند و کاری از دست‌شان بر می‌آيد می‌گويم که در روز قيامت بايد جوابگوی اين دختر باشيد.
هم‌چنين همسر “سارا- ق” که چهارشنبه هفته گذشته در خيابان مهرداد مورد اسيدپاشی قرار گرفت در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: جراحی روی صورت سارا انجام شده و بافت مرده صورتش جمع شده است.
“علی- ع” اضافه کرد: پزشکان از ۱۲ درصد سوختگی می‌گويند با وجودی که اين ۱۲ درصد سوختگی نصف گردن و صورت سارا است که از بين رفته است.
او افزود: سارا روحيه خود را از دست داده و بسيار خسته است، اما همه خانواده در تلاش هستيم تا روحيه او را برگردانيم.

گفت‌وگوی ايسنا با پدر يکی از قربانيان اسيدپاشی اصفهان
پدر يکی از قربانيان اسيدپاشی استان اصفهان از سردرگمی در سير درمان و بی‌نتيجه بودن پيگيری‌های انتظامی در روند پرونده دخترش خبر داد.
پدر اين قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوادث ايسنا، درخصوص پيگيری مراحل درمان دخترش گفت: در اولين روز اين حادثه که فکر می‌کنم نهم مهرماه بود دخترم در بيمارستان اصفهان بستری شد. با توجه به سوختگی شديد از ناحيه صورت، دست چپ و ران‌ها قرار بود عمل‌هايی لازم روی دخترم انجام شود که با نظر من قرار شد اين عمل‌ها در تهران انجام شود. اولين عمل انجام شد، اما برای من اول بينايی و بعد زيبايی دخترم اهميت دارد.
او با گلايه از سردرگمی پزشک‌ها برای درمان چشم‌های دخترش، ادامه داد: ابتدا قرار بود در اصفهان چشم‌های دخترم بخيه بشود که بعد از مخالفت من، ما را به بيمارستان لبافی‌نژاد ارجاع دادند که در آنجا اعلام کردند اصلا نياز به بخيه کردن نبوده و اگر اين کار انجام می‌شد دخترم بينايی خود را از دست می‌داد.
در حال حاضر هم بيمارستان چشم پزشکی، بيماران سوختگی را بستری نمی‌کند و بيمارستان سوختگی هم که دخترم را بستری کرده است اعلام می‌کند در قبال چشم‌ها مسئوليتی نداريم و اين کار را بلد نيستيم. با توجه به اينکه چشم‌ها بايد هر پنج ساعت يک بار با آب شست‌وشو شود و در آن قطره ريخته شود اين کار برعهده خودمان افتاده است و اين شست‌وشو را انجام می‌دهيم.
وی افزود: سه عمل ديگر بايد روی دخترم انجام شود تا قسمت‌های سوخته را مدام لايه لايه بردارند.
اين پدر در پاسخ به اين سوال که شايعاتی درخصوص بدحجاب بودن چهار قربانی پرونده اسيدپاشی در استان اصفهان وجود دارد، گفت: دخترم حجاب غيرمتعارف نداشته و معمولی و به مانند بقيه بوده تا حدی که پيش از اين در جامعه حضور داشت، دانشگاه و جاهای مختلف می‌رفت و مشکلی به وجود نيامده بود.
اين پدر ادامه داد: در پيگيری پرونده با يکی ديگر از خانواده‌های قربانيان آشنا شديم که براساس گفته‌های آنها مراحل پرونده آنها دقيقا شبيه پرونده و اتفاقات مربوط به دختر من بود.
وی با اشاره به اينکه اين اسيدپاشی در بعدازظهر يک روز چهارشنبه در خيابان بزرگمهر اصفهان که يک جای تقريبا شلوغ است، رخ داده، گفت: تقاضا دارم صداوسيما برنامه‌ای درخصوص آموزش کمک‌های اوليه در اين حوادث درست کند. اطلاعات مردم در مورد اين حوادث بسيار پايين است، به طوری که در مورد دختر من به جای ريختن آب بر روی او، در همان ماشينی که پر از اسيد بوده گذاشته شده و به بيمارستان منتقل کرده‌اند.
پدر اين قربانی اسيدپاشی در مورد هزينه‌های درمان دخترش گفت: تاکنون تمامی هزينه‌ها را خودم پرداخت کرده‌ام و طی اين ۱۸ روز مداوم پشت در بيمارستان‌های تهران يا در ماشين خوابيده‌ام و يا در خيابان پرسه زده‌ام و هيچ مقام و سازمانی برای پيگيری مشکل با من تماسی نداشته است و پليس آگاهی اصفهان هم که من با آنها تماس گرفتم، گفتند خبر جديدی نشده است.
وی تاکيد کرد: امنيت اصفهان در گرو مجازات متخلفان اسيدپاشی است
يک عضو کميسيون حقوقی و قضايی مجلس شورای اسلامی گفت: قوه قضاييه و نيروی انتظامی بايد هر چه سريع‌تر و با صراحت تمام با متخلفان اسيدپاشی به زنان در اصفهان برخورد و آنها را به سزای اعمال خود برسانند. تنها در چنين شرايطی است که امنيت به جامعه باز می‌گردد و شهروندان به آرامش می‌رسند.
محمد علی اسفنانی در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، منطقه اصفهان، با محکوم کردن اقدام اسيدپاشان اصفهانی اظهار کرد: در ارتباط با جرم اسيدپاشی نقص قانونی وجود ندارد به طوری که از سال‌ها قبل حکمی تحت عنوان “قانون مجازات اسيد پاشی” برای اين جرم در نظر گرفته شده بود، اما پس از مدتی مسئولان امر تصميم گرفتند برای تاثيرگذاری بيشتر و اعمال پيشگری در اين خصوص قانون جديدی با عنوان “قانون تشديد مجازات اسيد پاشی” را در مجلس به تصويب برسانند.
وی افزود: مجازات اسيد پاشی بسيار سنگين است به طوريکه ممکن است در موارد خاص برای مجرمان قانون اشد مجازات يا اعدام نيز در نظر گرفته شود.
عضو کميسيون حقوقی و قضايی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اينکه در برخی موارد مجرمان اقدام به انجام جرايم سريالی در مدت زمان اندکی می‌کنند ريشه در باندها و شبکه‌های سازماندهی شده دارد؛ به طوری که بسياری از جرائم مانند تهيه و توزيع مواد مخدر، فساد و فحشا به صورت شبکه‌ای و باندی صورت می‌گيرد.
وی خاطر نشان کرد: آنچه اکنون بيش از همه چيز اهميت دارد توجه قوه قضاييه و نيروی انتظامی به رعايت قوانين و مقررات مربوط به پيشگيری از وقوع جرم در جامعه است هر چند به طور حتم اين افراد بدون هيچ انگيزه امنيتی و تنها با اهداف شخصی دست به چنين اقداماتی می‌زنند.
اسفنانی تصريح کرد: قوه قضاييه و نيروی انتظامی بايد هر چه سريع‌تر و با صراحت تمام با متخلفان برخورد کنند و آنها را به سزای اعمال خود برسانند. تنها در چنين شرايطی است که امنيت به جامعه باز می‌گردد و شهروندان به آرامش می‌رسند.
واکنش امام جمعه اصفهان به اسيدپاشی‌های اخير در اين شهر
امام جمعه اصفهان اسيدپاشی‌های اخير در اين شهر را محکوم و تصريح کرد: اين‌گونه کارها در قانون و شرع هيچ مجوزی ندارد.
محمدتقی رهبر در واکنش به اسيدپاشی‌های اخير اصفهان، اظهار کرد: اين کار محکوم است، پيگرد قانونی، مجازات شرعی و ديه دارد و اگر کسی مرتکب چنين کاری شده، بايد پيگير بود چون اين‌گونه کارها در قانون و شرع هيچ مجوزی ندارد.
وی ادامه داد: من اين موضوع را شنيده‌ام و بايد آن را پيگيری کنم تا از جزئيات آن باخبر شوم و تحقيق بيشتری انجام دهم تا بتوانم بهتر اظهارنظر کنم، اما با اين وجود چنين کاری به هر بهانه‌ای محکوم است، حتی اگر يک زن به بدترين وضع به خيابان بيايد مجازاتش چنين چيزی نيست. کسی حق ندارد از اين کارها بکند. اگر کسی چنين کارهايی را کند مجازات شرعی دارد و حکم قرآن و قصاص دارد.
امام جمعه اصفهان درباره صحبتی که پيش از اين از قول او گفته شده بود که امر به معروف و نهی از منکر بايد از تذکر لسانی فراتر برود، تاکيد کرد: من نگفتم که تذکر فراتر از لسانی باشد، گفتم آنچه وظيفه يک مسلمان است تذکری ناصحانه، مشفقانه و مودبانه است. اگر قرار باشد برخوردی صورت بگيرد بايد به صورت قانونی باشد و دستگاه قضايی و نيروی انتظامی چنين مساله‌ای را پيگيری کنند تا کسی خودسرانه وارد اين گود نشود. اين اقدامات خودسرانه به هيچ وجه صحيح نيست.
رهبر در پايان اظهار کرد: باز هم می‌گويم يک مسلمان اگر بخواهد امر به معروف و نهی از منکر کند بايد ناصحانه و مشفقانه و به صورت مودبانه اين کار را انجام دهد. نيروی انتظامی و قوه قضاييه اگر می‌خواهند برخوردی انجام دهند بايد در چارچوب قانون برخورد کنند.
يک عضو کميسيون امنيت ملی:دنباله‌دار شدن پديده اسيدپاشی اقتصاد اصفهان را به چالش می‌کشد
يک عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی گفت: دنباله دار شدن پديده اسيدپاشی در اصفهان در دراز مدت اقتصاد اصفهان را به چالش بزرگی کشيده و صنعت توريسم را با رکود جدی روبه رو خواهد کرد.
عباسعلی منصوری آرانیا، منطقه اصفهان، با محکوم کردن اقدام مجرمانه اسيدپاشان در سطح شهر اصفهان اظهار کرد: اين موضوع بايد از جنبه‌ها و ابعاد متعددی مورد بررسی و تحقيق قرار گيرد چرا که ممکن است دست‌های پشت پرده سياسی از جمله سرويس‌های اطلاعاتی بيگانه نيز در بروز اين پديده شوم اجتماعی نقش داشته باشند.
وی افزود: برخی سعی دارند اين موضوع را به بحث حجاب و عفاف و اشاعه فريضه امر به معروف و نهی از منکر مرتبط بدانند که اين دقيقآ شبيه اقداماتی است که داعش در عراق و سوريه به دنبال اجرای آن است و با انجام کارهای خلاف شرع در بروز چهره خشن از اسلام تلاش می‌کند.
عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: دنباله دار شدن پديده اسيدپاشی در اصفهان در دراز مدت اقتصاد اصفهان را به چالش بزرگی کشيده و صنعت توريسم را با رکود جدی روبه رو خواهد کرد و گردشگران خارجی در سفر به ايران، اصفهان را از ليست گردشگری خود حذف خواهند کرد.
نماينده مردم کاشان و آران و بيدگل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تا قبل از دستگيری مجرمان نمی‌توان درباره هويت آنها قضاوت کرد اما به طور حتم مجرمان اسيد پاش از طريق سرويس‌های اطلاعاتی بيگانه و اسرائیلی ياری می‌شوند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024