سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 29.09.2014, 6:32

اوباما:‌ آمریکا ظهور داعش را دست کم گرفت

بی بی سی: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اذعان کرده است که سازمان های دولتی آمریکا تهدید ناشی از شورشگری اسلامگرایان افراطی در سوریه را دست کم گرفته بودند.

او در مصاحبه‌ای صریح گفت که نیروهای آمریکایی در همکاری با قبایل سنی موفق شده بودند القاعده را در عراق شکست دهند، اما اعضای این گروه با بهره برداری از خلاء قدرت در سوریه در قالب داعش (دولت اسلامی عراق و شام)‌ که بعدا به “دولت اسلامی” تغییر نام داد سربرآوردند.

در همین حال نبردهای شدیدی در غرب بغداد پایتخت عراق جریان داشته است.

لیز دوست خبرنگار بی بی سی در شهر می گوید که نیروهای دولتی با کمک پشتیبانی هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا موفق شدند حمله پیکارجویان اسلامگرا را دفع کنند.

با این حال او می افزاید که شورشیان عقب نشینی نکرده اند و حدودا کمتر از ده کیلومتر با شهر فاصله دارند.

آقای اوباما در مصاحبه ای با برنامه ۶۰ دقیقه شبکه سی بی اس گفت که سوریه برای پیکارجویانی که توانسته اند از هرج و مرج در آن کشور بهره برداری کنند “نقطه انفجار” است.

او تاکید کرد که قوه نظامی تنها بخشی از راه حل مقابله با آنهاست و اینکه همزمان به یک راه حل سیاسی نیاز است.

آقای اوباما گفت: “در جریان هرج و مرج ناشی از جنگ داخلی سوریه، که بخش های عظیمی از کشور کاملا خارج از دامنه حکمرانی مرکزی قرار گرفته، آنها توانستند تجدید قوا کنند و از هرج و مرج بهره بگیرند و جنگجویان خارجی را جذب کنند... کسانی که به حرف های پوچ جهادگرایانه آنها باور داشتند.”

آقای اوباما گفت که جهادگرایان با جذب بقایای ارتش قدیمی صدام در عراق موفق به کسب توان نظامی شده اند.

رئیس جمهور آمریکا گفت که جیمز کلاپر رئیس امنیت ملی آمریکا اذعان کرده بود که آمریکا “آنچه در سوریه اتفاق می افتاد را دست کم گرفته بود.”

او در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا همچنین توانایی و اراده ارتش عراق را برای نبرد با جهادگرایان بیش از آنچه واقعا هست فرض کرده بود گفت:‌ “درست است. این کاملا درست است.”

او گفت که راه حل سیاسی برای این بحران اهمیت کلیدی دارد، راه حلی که حاصل مصالحه میان جوامع سنی و شیعه باشد.

هم اکنون ائتلافی از کشورهای عربی و غربی تحت رهبری آمریکا یک عملیات هوایی برای مقابله با داعش را در عراق و سوریه آغاز کرده است.

عراق از زمان خروج نیروهای آمریکایی همچنان دستخوش بی ثباتی است به طوری که سنی ها عمدتا از سوی دولت تحت رهبری شیعیان به حاشیه رانده شده اند. سوریه هم که از سه سال قبل شاهد اعتراضات عمومی علیه دولت مرکزی بود از سال ۲۰۱۲ دستخوش یک جنگ داخلی بوده است.

در روزهای شنبه و یکشنبه ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا چهار پالایشگاه سیار نفت در نواحی تحت کنترل داعش در سوریه و همچنین یک مرکز فرماندهی این گروه را هدف قرار داد.

فرماندهی مرکزی آمریکا گفت که شواهد اولیه حاکی از موفقیت این حملات توسط آمریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.

همزمان نبردهای تازه ای در شهر تحت محاصره کوبانی در نزدیکی مرز سوریه با عراق گزارش شده است.

جنگجویان کرد سوریه در کوبانی درحال مقاومت در برابر پیکارجویان داعش هستند اما این نبردها باعث گریختن ۱۴۰ هزار غیرنظامی به سوی ترکیه شده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024