چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 28.09.2014, 8:49

پيشنهاد روسيه برای حل اختلافات ۱+۵ و ايران

وزير امور خارجه روسيه گفت: مذاکرات هسته‌ای ايران در مسير درستی قرار دارد اما مسائل کليدی برای دستيابی به توافق نهايی تا ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر، بايد حل شوند.
ايسنا: سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در گفت‌وگو با شبکه‌ خبری بلومبرگ در نيويورک در خصوص مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه ۱+۵ گفت: حدود ۹۵ درصد از راه حل نهايی مورد توافق قرار گرفته است اما ۵ درصد باقی‌مانده شامل ۲ يا ۳ مساله بسيار مهم است. ايران و گروه ۱+۵ شامل آمريکا، روسيه، چين، انگليس، فرانسه و آلمان که مذاکرات خود را در حاشيه‌ اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نيويورک برگزار کردند صبح روز شنبه در حالی که گفته می‌شود پيشرفت ملموسی در مذاکرات حاصل نشده به کار خود پايان دادند.
لاوروف همچنين اظهار کرد: روسيه پيشنهاداتی را برای حل اختلافات ارائه داده است که ديگر مذاکره کنندگان نظرات مثبتی نسبت به آنها داشته‌اند.
وزير امور خارجه روسيه ادامه داد: ما بر سر تمام موارد که نيازمند توجه بيشتری هستند به پيشرفت‌هايی رسيده‌ايم که بخشی از آن به دليل ايده‌های جديدی بوده است که روسيه آنها را مطرح کرده است.
لاوروف بدون اشاره به جزييات پيشنهادات روسيه تاکيد کرد: من اطمينان دارم که يک توافق نهايی در مورد سطح غنی سازی ايران حاصل خواهد شد. اگرچه حل موارد مورد اختلاف از نقطه نظر اتخاذ يک تصميم سياسی برای سازش بسيار سخت است اما من به طور محتاطانه اميدوارم.
وزير امور خارجه روسيه همچنين در اين گفت و گو ياد آور شد: برای مبارزه با تروريسم در خاورميانه لازم است که ايران و روسيه مشارکت داشته باشند.
وی در اين باره گفت: برای مقابله با داعش بايد با ايران همکاری کرد. چون اين کشور يکی از مخالفان قوی اين گروه است.
لاوروف افزود: چشم پوشی از ايران در جنگ عليه داعش و عدم دعوت از ايران برای همکاری به همان اندازه‌ای اشتباه است که با دولت سوريه برای چنين کاری مشورت و همکاری نشود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024