پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 21.09.2014, 17:14

نشر آویژه در آستانه‌ی تعطیلی قرار گرفت

بسیاری از کتاب‌های نشر آویژه لغو مجوز شده‌اند و ریاحی‌پور(مدیر این نشر) از عدم انگیزه لازم برای ادامه کار در بازار کتاب خبر داد.

بابک ریاحی‌پور(مدیر مسئول نشر آویژه) به خبرنگار ایلنا گفت: نشر آویژه در آستانه‌ی تعطیلی قرار دارد. بسیاری از کتاب‌هایی که در گذشته منتشر می‌شده‌‌اند؛ در دولت قبلی مجوزشان لغو شده‌ و دیگر انگیزه‌ای برای ادامه‌ی کار دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: نشر آویژه از سال 1375 شروع به فعالیت کرد و تا سال 1384 هم به کارش ادامه داد اما پس از آن دچار مشکل شد و مجوزها یکی پس از دیگری لغو شد. ‌بیشتر کتاب‌هایی که مجوزشان لغو شده‌؛ موضوعات عرفانی و روانشناسی دارد.

ریاحی‌پور افزود: زمانی‌که از 22 عنوان کتاب؛ 20 عنوان نباید چاپ شوند؛ هرکسی دلسرد می‌شود و شروع دوباره بسیار سخت است. الان هم که بازار نشر دچار مشکل است و تیراژ کتاب‌ها به 500 عدد رسیده، لزومی بر ادامه کار نمی‌بینیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا باتوجه به گفته‌ی علی شجاعی صایین(مدیر توسعه کتابخوانی) که تلاش این مجموعه بر پیگیری شکایات ناشران و نویسندگان است، برای مجوز دوباره‌ی کتاب‌ها اقدام نمی‌کند؛ گفت: انرژی بسیاری از ما گرفته شده است و دیگر انگیزه‌ای برای این کار ندارم. شاید اگر سراغ شغل دیگری می‌رفتم الان بسیار موفق‌تر بودم.

مدیر نشر آویژه گفت: حتما دولت فعلی حسن نیتی بیشتری دارد اما دیگر مشکل کشور ما ممیزی نیست. مشکل این است که مردم دیگر کتاب نمی‌خوانند و همه به سمت موبایل و تبلت و دنیای دیجیتال گرایش دارند. در گذشته اگر برخی از مردم را در مترو در حال کتابخوانی می‌دیدیم؛ الان دیگر چنین چیزی دیده نمی‌شود چون همه سرگرم موبایل و تبلت هستند.

وی ادامه داد: زمانی که در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کردیم 90 درصد خریداران از مصلی به پایین بودند یعنی قشری که توانایی مالی کمتری دارند پس نمی‌توانیم بگوییم که کتابخوانی کاملا تحت تأثیر وضعیت اقتصادی است بلکه بخش عمده‌ی آن به فرهنگ برمی‌گردد.

ریاحی‌پور افزود: نشر با بحران جدی روبرو است البته بحرانی که در سراسر جهان دیده می‌شود. رسانه‌های کاغذی در سراشیبی هستند، در بسیاری از کتابخانه‌ها کتاب با تبلت خوانده می‌شود.

وی بیان کرد: سرانه‌ی مطالعه پایین است و عمده‌ی مشکل عدم کتابخوانی مردم است. من برای پسرم از کودکی کتاب خواندم و حالا که او بزرگ شده این عادت در او ادامه دارد. چند سال پیش اگر کسی در اتومبیل کمربند می‌بست برای مردم بسیار عجیب بود اما به مرور زمان جزیی از فرهنگ نشستن در اتومبیل شده است.

ریاحی‌پور ادامه داد: در کشوری که کتاب در زیر سبد کالای خانواده قرار دارد و این سبد سال به سال کوچکتر می‌شود، برای فرهنگ کتابخوانی باید برنامه‌ریزی بلند مدت داشته باشیم و این راه یک‌شبه طی نمی‌شود.

ازجمله کتاب‌های مهم و پرفروش نشر آویژه؛ «عشق وقت زندگی»، «زندگی به روایت بودا»، «این نیز بگذرد» هستند که هر سه لغو مجوز شده‌اند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024