سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 21.09.2014, 9:15

آمار بیماری سرطان در ايران کتمان می‌شود

رئيس هيئت مديره انجمن علمی جراحان عمومی ايران با اعلام اينکه نه تنها آمار سرطان در کشور بالا رفته که سن ابتلا نيز کاهش يافته است، تاکيد کرد: دلايل کتمان سونامی سرطان در کشور، مواضع سياسی و اجتماعی است.
مهر: دکتر بهزاد رحمانی رئيس هيئت مديره انجمن علمی جراحان عمومی ايران گفت: واقعيت اين است که آمار سرطان در کشور بالا رفته است اما اينکه چرا گفته شده که سونامی سرطان در کشور نداريم، می تواند ناشی از مواضع سياسی و اجتماعی باشد. در هر صورت، گفتن آمار سرطان در کشور، سياه نمايی نيست بلکه واقع نمايی است.
وی با تاييد اين موضوع که مراکز معتبر برای ارائه آمار مستند از سرطان در کشور نداريم، تاکيد کرد: تجربيات و مشاهدات روزمره پزشکان نشان می دهد که هم تعداد مبتلايان به سرطان در کشور بالا رفته و هم اينکه سن ابتلا به سرطان کاهش يافته است.
رئيس هيئت مديره انجمن علمی جراحان عمومی ايران ادامه داد: به طور مثال در مورد سرطان پستان عنوان می شد که نبايد قبل از ۳۰ سالگی به اين سرطان فکر کرد. در حالی که خود بنده بيماری دارم که ۲۱ سال سن دارد و مبتلا به سرطان پستان است. همچنين مواردی از ابتلا به سرطان مقعد(رکتوم) در سنين زير ۱۸ سال داشته ايم که نشان می دهد سن سرطان در کشور کاهش يافته است.
وی ادامه داد: همچنين، خوشايند نبودن دلايل افزايش موارد ابتلا به سرطان در کشورمان، می تواند يکی ديگر از علل کتمان افزايش موارد ابتلا به سرطان در کشور باشد. داستان بنزين پتروشيمی، همان موضوعی است که به طور واضح روی وضعيت تنفسی افراد تاثير گذاشته بود. بطوريکه در حال حاضر ميزان مراجعات بيماران ريوی به مراکز درمانی، خيلی کمتر شده است.
گفته وی، آلودگی آزبست در لنت ترمزهای غير استاندارد، از ديگر دلايل افزايش موارد ابتلا به سرطان است.
رحمانی افزود: ما انتظار نداريم که عوارض اين قبيل آلودگی ها همين فردا ظاهر شود. به عنوان مثال، فردی که به دنبال خلط خونی به پزشک مراجعه می کند، ۳ تا ۵ سال از ابتلای او به سرطان ريه گذشته است. همين طور فرد مبتلا به سرطان مری که با اولين لقمه ای که در گلو گير می کند و به پزشک مراجعه می کند، ۳ سال از بيماری او گذشته است.
رئيس هيئت مديره انجمن علمی جراحان عمومی ايران با اعلام اينکه هر انسانی اگر ۸۰ سال عمر کند، در طول عمرش هزار بار سرطان می گيرد، گفت: سيستم ايمنی بدن اين سرطانها را کنترل می کند و هنگامی که سيستم ايمنی بدن ضعيف می شود، موارد ابتلا به سرطان افزايش می يابد. بنابراين، سيستم ايمنی بدن، بزرگترين نقش را در جلوگيری از ابتلا به سرطان دارد.
رحمانی از استرس به عنوان مهمترين عامل در تضعيف سيستم ايمنی بدن نام برد و افزود: متاسفانه استرس بسيار بالا در جامعه ديده می شود. علاوه بر آن، استفاده زياد از افزودنی ها و نگهدارنده ها در مواد غذايی و همچنين آلودگی هوا، دست به دست هم داده اند و آمار ابتلا به سرطان در کشورمان را بالا برده اند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024