چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 21.09.2014, 9:33

پنجمین روز اعتصاب کارگران کاشی گیلانا

در پنجمين روز متوالی از اعتراضات صنفی کارگران کاشی گيلانا، کارگران امروز مقابل ساختمان اداری کارخانه تحصن کردند.
ايلنا: يکی از کارگران حاضر در تجمع امروزگفت: کارگران کاشی گيلانا با ادامه اعتراضات‌شان خواستار بازگشت به کار دو تن از همکارانشان که روز سه شنبه (۲۵ شهريور) از سوی کارفرما اخراج شده بودند هستند.
پيش از اين و در اولين روز از اعتصاب کارگران، دو تن از کارگران بخش‌های لعاب و کوره کارخانه کاشی گيلانا به نام‌های مهدی کاظمی و احمد ميرزايی اخراج شده بودند.
طبق آخرين گزارش از تجمع امروز کارگران گيلانا، کارفرما، رئيس اداره کار رودبار و تعدادی از ماموران نيروی انتظامی در محل کارخانه حضور پيدا کرده‌اند اما به دليل عصبانيت کارگران، کارفرما اجازه حضور در کارخانه را نيافته است.
کارگران گفته‌‌اند که کارفرما با نصب اطلاعيه‌ای بر روی تابلو اعلانات، اعلام کرده است طی روزهايی که توليد در کارخانه را متوقف شده است هيچ حقوق و بيمه‌ای به کارگران تعلق نمی‌گيرد.
همچنين از رودبار گزارش می‌رسد که به دليل تهديد به بازداشت ده نفر از کارگران به جرم ايجاد اغتشاش، کارگران با نوشتن نامه‌ای خطاب به فرماندار رودبار، برپايی اعتراضات صنفی اخير در کارخانه کاشی گيلانا را تصميم جمعی تمامی کارگران دانسته‌اند و تاکيد کرده‌اند که اين ۱۰ نفر نقشی بيش از ساير کارگران گيلانا در اعتراضات اخير نداشته‌اند.نماينده کارگران کاشی گيلانا درتشريح جزئيات مطالبات کارگران که منجر به اعتراض و اعتصاب طی پنج روز گذشته شده است گفت: بخش نخست مطالبات صنفی کارگران اين واحد رقمی معدل ۹۴۱ ميليون تومان است که در فاصله سال ۸۸ تا فروردين ۹۲ ايجاد شده است.
او درباره ساير پی‌گيری‌های قانونی کارگران افزود: پرونده دوم و سوم نيز مربوط به شکايت ۱۴۹ کارگر در دو مرحله در قوه قضائيه و اداره کار رودبار است که کارگران بابت حقوق سه ماهه پاييز و زمستان سال ۹۲ مبلغ ۵۱۳و ۶۰۰ ميليون تومان مطالبه کرده بودند که بدون پی گيری در اين ادارات مسکوت مانده است.
اين کارگر همچنين در خصوص معوقات بيمه‌ای کارگران کاشی گيلانا نيز اظهار داشت: با وجود اينکه کارفرما ماهانه ۷ درصد از کل حقوق کارگران بابت پرداخت بيمه تامين اجتماعی را کسر می‌کند اما از ۴ سال پيش پولی به حساب تامين اجتماعی واريز نشده است و ميزان بدهی کارفرما به تامين اجتماعی به بيش از ۳ ميليارد تومان رسيده است.
نماينده کارگران در بخش پايانی سخنان خود در خصوص مطالبات کارگران بازنشسته کاشی گيلانا گفت: حدود ۷۰ کارگری که از سال ۹۰ تا سال ۹۳ در اين کارخانه بازنشسته شده‌اند هنوز نتوانسته‌اند سنوات پايان خدمتشان را از کارفرما دريافت کنند. در ضمن مقرری بازنشستگی اين ۷۰ کارگر به دليل افزايش بدهی‌های کارفرما به تامين اجتماعی هنوز برقرار نشده است.
به گفته وی هر يک از کارگران بازنشسته بر اساس سوابق خدمتشان مبلغی بيش از ۱۵ ميليون تومان از کارفرما طلبکارند که مجموع مطالباتشان حدود ۶۰۰ ميليون تومان برآورد می‌شود.در پنجمين روز متوالی از اعتراضات صنفی کارگران کاشی گيلانا، کارگران امروز مقابل ساختمان اداری کارخانه تحصن کردند.يکی از کارگران حاضر در تجمع امروز، به ايلنا گفت: کارگران کاشی گيلانا با ادامه اعتراضات‌شان خواستار بازگشت به کار دو تن از همکارانشان که روز سه شنبه (۲۵ شهريور) از سوی کارفرما اخراج شده بودند هستند.
پيش از اين و در اولين روز از اعتصاب کارگران، دو تن از کارگران بخش‌های لعاب و کوره کارخانه کاشی گيلانا به نام‌های مهدی کاظمی و احمد ميرزايی اخراج شده بودند.
طبق آخرين گزارش از تجمع امروز کارگران گيلانا، کارفرما، رئيس اداره کار رودبار و تعدادی از ماموران نيروی انتظامی در محل کارخانه حضور پيدا کرده‌اند اما به دليل عصبانيت کارگران، کارفرما اجازه حضور در کارخانه را نيافته است.کارگران گفته‌‌اند که کارفرما با نصب اطلاعيه‌ای بر روی تابلو اعلانات، اعلام کرده است طی روزهايی که توليد در کارخانه را متوقف شده است هيچ حقوق و بيمه‌ای به کارگران تعلق نمی‌گيرد.
همچنين از رودبار گزارش می‌رسد که به دليل تهديد به بازداشت ده نفر از کارگران به جرم ايجاد اغتشاش، کارگران با نوشتن نامه‌ای خطاب به فرماندار رودبار، برپايی اعتراضات صنفی اخير در کارخانه کاشی گيلانا را تصميم جمعی تمامی کارگران دانسته‌اند و تاکيد کرده‌اند که اين ۱۰ نفر نقشی بيش از ساير کارگران گيلانا در اعتراضات اخير نداشته‌اند.نماينده کارگران کاشی گيلانا درتشريح جزئيات مطالبات کارگران که منجر به اعتراض و اعتصاب طی پنج روز گذشته شده است گفت: بخش نخست مطالبات صنفی کارگران اين واحد رقمی معدل ۹۴۱ ميليون تومان است که در فاصله سال ۸۸ تا فروردين ۹۲ ايجاد شده است.او درباره ساير پی‌گيری‌های قانونی کارگران افزود: پرونده دوم و سوم نيز مربوط به شکايت ۱۴۹ کارگر در دو مرحله در قوه قضائيه و اداره کار رودبار است که کارگران بابت حقوق سه ماهه پاييز و زمستان سال ۹۲ مبلغ ۵۱۳ و ۶۰۰ ميليون تومان مطالبه کرده بودند که بدون پی گيری در اين ادارات مسکوت مانده است.اين کارگر همچنين در خصوص معوقات بيمه‌ای کارگران کاشی گيلانا نيز اظهار داشت: با وجود اينکه کارفرما ماهانه ۷ درصد از کل حقوق کارگران بابت پرداخت بيمه تامين اجتماعی را کسر می‌کند اما از ۴ سال پيش پولی به حساب تامين اجتماعی واريز نشده است و ميزان بدهی کارفرما به تامين اجتماعی به بيش از ۳ ميليارد تومان رسيده است.نماينده کارگران در بخش پايانی سخنان خود در خصوص مطالبات کارگران بازنشسته کاشی گيلانا گفت: حدود ۷۰ کارگری که از سال ۹۰ تا سال ۹۳ در اين کارخانه بازنشسته شده‌اند هنوز نتوانسته‌اند سنوات پايان خدمتشان را از کارفرما دريافت کنند. در ضمن مقرری بازنشستگی اين ۷۰ کارگر به دليل افزايش بدهی‌های کارفرما به تامين اجتماعی هنوز برقرار نشده است.
به گفته وی هر يک از کارگران بازنشسته بر اساس سوابق خدمتشان مبلغی بيش از ۱۵ ميليون تومان از کارفرما طلبکارند که مجموع مطالباتشان حدود ۶۰۰ ميليون تومان برآورد می‌شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024