سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sat, 20.09.2014, 8:46

۷ درصد مردان از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند

يک آسيب‌شناس اجتماعی با بيان اينکه براساس آمارهای رسمی موجود ۷ درصد مردان کشور از لوازم آرايشی استفاده می‌کنند، گفت: عدم مشارکت موثر پدر در تربيت فرزندان ارتباط مستقيم با گرايش پسران به مد‌ها و آرايش‌های زنانه دارد.
ایلنا: مصطفی فروتن، آسيب‌شناس اجتماعی در مورد استفاده از آرايش‌ها و مدهای زنانه توسط مردان گفت: معمولا زمانی که اين بحث‌ مطرح می‌شود، با اعتراض پسران جوان و نوجوان رو به رو می‌شويم و اين صحبت‌ها را به پای «گير دادن» می‌گذارند اما در همين ابتدا عنوان می‌کنم که بحث ما در مورد موارد بهداشتی مانند استفاده از کرم ضدآفتاب و يا گرايش جوانان به زيبايی و نظم نيست بلکه در مورد رفتارهای نامتعارف است.
فروتن با اشاره به اينکه ۱۲ درصد از لوازم آرايشی موجود در کشور از سوی مرد‌ها مصرف می شود، ادامه داد: بر اساس آمار ۷ درصد از مردان کشور از لوازم آرايشی استفاده می‌کنند. در گذشته در برخی مناطق خاص در شهر تهران آرايشگاه‌هايی وجود داشت که خدمات آرايشی مانند برداشتن ابرو را به مردان ارائه می‌داد، اما اکنون اين مساله در آرايشگاه‌های مردانه فراگير شده است.
اين آسيب‌شناس اجتماعی در مورد دلايل وجود چنين رفتارهايی اظهار کرد: در ابتدا بايد افرادی که دچاراختلال هويت جنسی هستند، مانند ترنسکچوال‌ها را از اين بحث جدا کنيم زيرا مسئله اين افراد متفاوت است. بنابراين به عنوان نخستين دليل بروز اينگونه رفتار‌ها در ميان ديگر مردان می‌توان به کم‌توجهی والدين به فرزندان اشاره کرد.وی توضيح داد: بخش زيادی از هويت کودک در سنين ۴ تا ۷ سالگی شکل می‌گيرد؛ عدم مشارکت موثر پدر در فرزندپروری در اين سنين سبب می‌شود که کودک همواره فقط با مادر خود در ارتباط باشد و اين مسئله به صورت ناخودآگاه در خلق و خوی او تاثير می‌گذارد. همچنين در ميان خانواده‌های تک پسری نيز در برخی موارد چنين مشکلاتی ديده می‌شود.
اين آسيب‌شناس اجتماعی ادامه داد: در ميان نوجوانان و دانش آموزان رواج اينگونه رفتار‌ها به رابطه فرد با گروه همسالان ارتباط پيدا می‌کند، در مدارس ما زمانی که رفتاری رواج پيدا می‌کند به سرعت مانند ويروس در ميان دانش‌آموزان تکثير می‌شود و بسياری از نوجوانان تنها برای کنجکاوی چنين رفتارهايی را از خود نشان می‌دهند؛ برای مثال به اين فکر می‌افتند که اگر مدل ابروی خود را تغيير دهند، چهره‌شان چه تفاوتی می‌کند.
وی با تاکيد بر تاثير رسانه‌ها بر رواج چنين رفتارهايی در ميان نوجوانان و جوانان، افزود: نه تنها در شبکه‌های ماهواره بلکه متاسفانه در برخی شبکه‌های رسانه ملی هم شاهد هستيم؛ برخی از مردان مجری، ورزشکار و يا بازيگر از آرايش‌های زنانه استفاده می‌کنند که سبب الگو برداری نوجوانان از آنها می‌شود.
وی در مورد راهکارهای عبور از اين وضعيت گفت: مهمترين راهکار جلوگيری از گرايش پسران به آرايش‌ها و مد‌های زنانه؛ رفتار خانواده‌ها، فرزندپروری مثبت آنها و حضور کافی والدين در کنار فرزندان است. بايد توجه داشت که اگر خانواده‌ها از رفاه نسبی و اوضاع اقتصادی متعادلی برخوردار باشند و والدين مجبور نباشند، ساعات زيادی را در روز کار کنند، می‌توانند زمان بيشتری را در کنار فرزندان خود بگذرانند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024