جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sat, 20.09.2014, 8:48

جداسازی دانش‌آموزان یک دبستان بر اساس مبلغ پرداختی والدین

يک مدرسه ابتدايی در تهران اقدام به تفکيک دانش آموزان در کلاس‌های هوشمند و غير هوشمند بر مبنای پرداخت يا عدم پرداخت کمک مالی والدين برای هوشمندسازی کلاس‌ها کرده اند.
ايلنا، دبستان پسرانه‌ای واقع در منطقه ۵ تهران اقدام به تفکيک کلاس‌های درس به دو نوع هوشمند و غيرهوشمند (عادی) کرده‌اند که بر اين اساس دانش‌آموزانی که هزينه هوشمندسازی کلاس‌ها از سوی والدين آنها پرداخت نشده باشد، در کلاس‌های عادی تحصيل خواهند کرد.
بنا بر اين گزارش؛ کلاس‌های هوشمند در اين دبستان تنها مجهز به ويديو پروژکتور و تخته هوشمند است که اين نوع تخته تصوير پروژکتور يا نمايشگر را لمس می‌کند و با قرار گرفتن در محيط ويندوز می‌تواند بدون استفاده از صفحه کليد و ماوس و تنها با لمس کردن به مديريت تخته پرداخت.
به دليل عدم پرداخت پول مجبور شدم کلاس عادی بروم
بنابر اظهارات يکی از دانش آموزان پايه پنجم اين دبستان پسرانه، وی به دليل اينکه والدينش هزينه کلا‌س هوشمند را به مدرسه پرداخت نکرده‌اند، مجبور شده که به کلاس عادی برود.
اين دانش آموز از اينکه نمی‌تواند مانند دانش‌آموزان ديگری که والدينشان هزينه کلاس‌های هوشمند را پرداخت کرده‌اند، از اين کلاس‌ها استفاده کند، اظهار ناراحتی می‌کند.
وقتی از اين دانش‌آموز درباره تفاوت کلاس‌های هوشمند با کلاس‌های عادی سوال می‌شود، می‌گويد: دوستانم که به کلاس‌های هوشمند فرستاده ‌شده‌اند می‌گويند که اين کلاس‌ها خيلی جالب تر و قشنگ‌تر از کلاس‌های عادی هستند.
يکی از والدين دانش آموزان اين دبستان می‌گويد: از والدين هر دانش‌آموز برای تحصيل در اين کلاس‌های هوشمند، مبلغ ۲۳۰ هزار تومان دريافت شده است.
يکی ديگر از والدين که حاضر به پرداخت چنين هزينه‌ای نشده است، می‌افزايد: مدير مدرسه به صراحت به يکی از والدين گفته است از تفکيک کلاس‌های درس به دو نوع هوشمند و عادی به عنوان ابزاری استفاده کرده که بتواند خانواده‌ها را وادار به پرداخت هزينه هوشمند سازی کلاس‌ها کند تا به اين ترتيب بتواند کل مدرسه را هوشمند کند.
بنا بر اظهارات برخی از والدين، مدير مدرسه با اين بهانه که آموزش و پرورش مجوز دريافت کمک‌های مردمی برای هوشمند سازی کلاسهای درس را به مديران مدارس صادر کرده، دست به چنين اقدام تبعيض آميزی در ميان دانش آموزان اين مدرسه زده است.
کلاس‌های هوشمند تفاوت چندانی با کلاس‌های عادی ندارند
مدير دبستان پسرانه ضمن تاييد تلويحی می‌گويد: با توجه به بضاعت مدرسه و کمک‌های دريافتی از والدين فعلا تعدادی از کلاس‌ها را برای سال اول هوشمند کرديم و بقيه کلاس‌ها نيز تا سال آينده هوشمند خواهند شد.وی در توضيح چگونگی کلاس‌های موسوم به هوشمند می‌افزايد: در کلاس‌های هوشمند يک ويديو پروژکتور و يک بورد الکترونيکی (تخته هوشمند) نصب شده و معلم می‌تواند جهت نمايش فيلم‌های آموزشی از اين وسايل استفاده کند.
او ادامه می‌دهد همچنين يکی از کلاس‌ها را به صورت پايلوت هوشمند کرده ايم تا دانش‌آموزانی که نتوانسته‌اند هزينه کلاس‌های هوشمند را پرداخت کنند در ساعاتی از هفته هر زمانی که معلم احساس نياز کند، از اين کلاس استفاده کنند.
به گفته مدير اين دبستان پسرانه در کلاس‌های هوشمند يک ويديو پروژکتور و يک بورد الکترونيکی (تخته هوشمند) نصب شده و معلم می‌تواند جهت نمايش فيلم‌های آموزشی از اين وسايل استفاده کند.
وی با بيان اينکه کلاس‌های هوشمند و غيرهوشمند تفاوت چندانی با هم ندارند، خاطرنشان می‌کند: واژه هوشمند نامی است که به اشتباه بر روی اين کلاس‌ها گذاشته شده است چرا که آنچه اين کلاس‌ها را از کلاس‌های عادی متمايز می‌کند تنها وسايل کمک‌آموزشی است که در اين کلاس‌ها به کمک والدين دانش‌آموزان در اختيار دانش‌آموزان و معلم قرار می‌گيرد.
اين مدير مدرسه با تاکيد بر اينکه هيچ اجباری برای پرداخت هزينه اين کلاس‌های هوشمند وجود ندارد، می‌گويد: درست نيست خانواده ‌هايی که علاقه‌مند هستند، فرزندانشان از امکانات بهتری استفاده کنند به پای کسانی که تمايل به اين کار ندارند، بسوزند. ضمن اينکه ما به يکباره به چنين اقدامی دست نزده‌ايم و از آبان ماه سال گذشته والدين دانش آموزان را در جريان چنين تصميمی برای کلاسهای درس گذاشته‌ايم که فشاری به خانواده‌ها وارد نشود.
وی در واکنش به اين سوال که آيا با توجه به حساسيت و شرايط سنی دانش‌آموزان در مقطع ابتدايی، تفکيک کلاس‌ها به اين شکل باعث تضعيف روحيه آن‌ها نمی‌شود، اين گونه پاسخ می‌دهد: مطمئن باشيد اگر هم چنين اتفاقی بيفتد اين والدين هستند که بر ذهن دانش‌آموزان تاثير می‌گذارند و ما در شروع مدارس سعی خواهيم کرد، که تمام اين مسائل را به دانش‌آموزان توضيح دهيم.
اخذ کمک‌های مردمی به هر بهانه‌ای غير قانونی است
مديرکل منطقه ۵ آموزش و پرورش تهران می‌گويد: طبق دستور وزير آموزش و پرورش دريافت شهريه يا کمک‌های مردمی از والدين دانش‌آموزان در زمان ثبت‌نام وجاهت قانونی ندارد.
به گفته وی گرفتن کمک‌های مردمی از والدين برای هوشمند کردن کلاس‌های درس نيز بايد بعد از تشکيل جلسات اوليا و مربيان و تمايل والدين واعلام آمادگی آنها به اين اقدام صورت گيرد، لذا گرفتن کمک‌های مردمی در زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان به هر بهانه‌ای غيرقانونی است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024