پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 17.09.2014, 9:12

سومین قسط دارایی‌های ایران امروز سررسید می شود

سومين قسط از دارايی ۲٫۸ ميليارد دلاری دارايی های بلوکه شده روز جاری(چهارشنبه) برابر با ۱۷ سپتامبر سررسيد می شود تا در مجموع حدود ۵٫۶ ميليارد دلار از دارايی های کشور آزاد و دريافت شود.
ايرنا، بعد از اينکه در پی توافقات هسته ای ايران و ۱+۵ حدود ۴٫۲ ميليارد دلار از دارايی های بلوکه شده حاصل از فروش نفت ايران در دور اول در هشت مرحله آزاد و به حساب بانک مرکزی واريز شد با تمديد زمان مذاکرات و توافقات انجام شده قرار بر اين شد تا ۲٫۸ ميليارد دلار ديگر از منابع ارزی کشور در شش قسط آزاد شده و در اختيار بانک مرکزی قرار گيرد.
براين اساس توافق شد تا اين دو ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار از دهم مردادماه سال جاری تا دوم آذر ماه در اقساط ۴۰۰ و ۵۰۰ميليون دلاری به کشور بازگردد که تاکنون نيز دو قسط اول به مبلغ يک ميليارد دلار در دهم مرداد و سوم شهريور ماه آزاد و طبق اعلام بانک مرکزی تا قبل از سيزدهم ماه جاری واريز شده است.
برهمين اساس در چارچوب مرحله دوم توافقات ژنو مبنی بر انتقال ۲٫۸ ميليارد دلار از منابع مسدود شده بانک مرکزی، اقساط اول و دوم معادل يک ميليارد دلار از حساب بانک مرکزی در کشور ژاپن به حساب بانک مرکزی در کشور عمان واريز شده است.
بنابر زمانبندی انجام شده امروز همزمان با ۲۶ شهريور ماه يک قسط ۴۰۰ ميليون دلاری ديگر سررسيد و بايد آزاد شود.
موعد مابقی اقساط باقی مانده نيز به گونه ای است که قسط چهارم ۵۰۰ ميليون دلار در روز ۱۸ مهر ۱۳۹۳ (۱۰ اکتبر ۲۰۱۴)، قسط پنجم ۵۰۰ ميليون دلار در روز ۱۲ آبان ۱۳۹۳ (۳ نوامبر ۲۰۱۴)و قسط ششم ۴۰۰ ميليون دلار در روز دوم آذر ۱۳۹۳ (۲۳ نوامبر ۲۰۱۴) خواهد بود که فاصله زمانی سه هفته تا يک ماهه ای بين اقساط وجود دارد.
بنابر اين قرار است مبلغ دو ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار از دارايی های بلوکه شده در چهار قسط ۵۰۰ ميليون دلاری و دو قسط ۴۰۰ ميليون دلاری در فواصل زمانی حدود سه هفته ای آزاد و در اختيار ايران قرار دهد.تاکنون و در مجموع دريافتی از توافق اول تا قسط دوم اين مرحله ۵٫۲ ميليارد دلار از دارايی های بلوکه شده ايران آزاد شده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024