شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 17.09.2014, 7:18

شرمن: اندازه و وسعت فعلی غنی‌سازی اورانیوم در ایران پذیرفتنی نیست

صدای آمریکا: وندی شرمن، معاون وزیر امورخارجه آمریکا گفت ایران نمی تواند دنیا را متقاعد کند که قابلیت فعلی غنی سازی اورانیوم این کشور را بپذیرد.

خانم شرمن که از مذاکره کنندگان آمریکا در گفتگو های هسته ای با ایران است، روز سه شنبه در مراسمی برای دریافت جایزه «هدایت ممتاز دیپلماسی» دانشگاه جورج تاون در شهر واشنگتن گفت بعد از چند ماه مذاکرات فشرده، دو طرف پاسخ های احتمالی به برخی سوالات مهم را پیدا کرده اند.

وندی شرمن اما هشدار داد که طرفین مذاکرات همچنان بر سر مسائل هسته ای دیگر از جمله اندازه و وسعت ظرفیت غنی سازی اورانیوم ایران اختلاف بسیار دارند.

ایران و قدرت های جهانی این هفته دور دیگری از مذاکرات اتمی را در نیویورک آغاز می کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه وندی شرمن گفت پیش بینی می کند که جمهوری اسلامی سعی خواهد کرد که دنیا را متقاعد کند که ظرفیت غنی سازی اورانیوم ایران، که یک موضوع محوری است، در وضعیت فعلی قابل قبول باشد. وندی شرمن گفت ظرفیت فعلی غنی سازی اورانیوم ایران قابل قبول نیست.

معاون وزیر امورخارجه آمریکا گفت: «اگر این موضوع قابل قبول بود، ما وارد چنین مذاکرات سخت و بسیار طاقت فرسایی نمی شدیم.»

یکی از مسائل عمده مورد اختلاف میان ایران و قدرت های جهانی، تعداد سانتریفیوژ ها برای غنی سازی اورانیوم است. در حال حاضر حدود ۱۹ هزار سانتریفیوژ در تاسیسات ایران نصب شده است که نیمی از آن ها فعال هستند. قدرت های جهانی خواهان این هستند که این تعداد به طور قابل توجهی کاهش یابد، موضوعی که با مخالفت ایران مواجه شده است.

اورانیوم غنی شده در سطح بالا می تواند در ساخت سلاح هسته ای استفاده شود. ایران می گوید هدفش از برنامه اتمی صرفا صلح آمیز است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024