جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 17.09.2014, 8:10

روسها جای اعراب را در پتروشيمی ایران گرفتند

پس از کنار گذاشتن شرکت ملی نفت عمان از طرح ساخت مجتمع پتروشيمی هرمز، توافق جديدی بين ايران و روسيه (شرکت روس نفت گاز استرول) برای احداث اين مجتمع يک ميليون و ۱۵۰ هزار تنی توليد اوره و آمونياک نهايی شد.
مهر، مجتمع پتروشيمی هرمز يکی از طرح‌های صنعت پتروشيمی در دست اجرای کشور در منطقه عسلويه بوده که تاکنون اين واحد توليد اوره و آمونياک چندين بار بين سرمايه گذاران خارجی و داخلی دست به دست شده است.
مرداد ماه سال ۱۳۸۸ همزمان با سفر سلطان قابوس پادشاه عمان به تهران، ايران و عمان برای ساخت يک واحد توليد اوره و آمونياک با مشارکت ۵۰ درصدی دو کشور و با ظرفيت توليد سالانه يک ميليون و ۶۵۰ هزار تن محصول توافق نامه‌ای مشترک امضا کردند.
با گذشت چهار سال از امضای اين قرارداد پتروشيميايی بين ايران و عمان هيچ گونه پيشرفتی برای ساخت اين واحد پتروشيمی در عسلويه حاصل نشد و در نهايت پس از اولتيماتوم های مسئولان فعلی و سابق شرکت ملی صنايع پتروشيمی، شرکت نفت عمان از طرح ساخت پتروشيمی هرمز کنار گذاشته شد.
با خروج قطعی عمان از طرح پتروشيمی هرمز که يکی از دلايل آن نامشخص بودن قيمت فروش خوراک گاز طبيعی در بلند مدت عنوان شده بود، شرکت پتروشيمی هلدينگ خليج فارس به نمايندگی از شرکت ملی صنايع پتروشيمی ايران، قرارداد ساخت مجتمع پتروشيمی هرمز را به بخش خصوصی واگذار کرد.
با اين وجود پس از گذشت نزديک به ۶ ماه از امضای اين قرارداد، همزمان با برگزاری يازدهمين اجلاس کميسيون مشترک اقتصادی و تجاری ايران و روسيه در تهران و با حضور وزرای نفت و انرژی دو کشور قرارداد جديدی برای ساخت پتروشيمی هرمز امضا شد.
بر اين اساس در حضور بيژن زنگنه وزير نفت ايران و الکساندر نواک وزير انرژی فدراسيون روسيه ياد داشت تفاهم ساخت مجتمع پتروشيمی هرمز به منظور توليد کود اوره و آمونياک بين شرکت پتروشيمی بين المللی ايران و شرکت روس نفت گاز استرول روسيه امضا شد.
با اين وجود تاکنون مسئولان شرکت پتروشيمی هلدينگ خليج فارس توضيحاتی درباره جزئيات توافق جديد با شرکت های روسی برای احداث اين مجتمع توليد کننده اوره و آمونياک در عسلويه ارائه نکرده اند.
هدف از ساخت مجتمع پتروشيی هرمز توليد سالانه حدد يک ميليون و ۱۵۰ هزار تن اوره و آمونياک است که بايد اين مجتمع پتروشيميايی در صورت تامين منابع مالی در مدت چهار سال طراحی، ساخت، نصب و در مدار بهره برداری قرار بگيرد.اسفند ماه سال گذشته مسئولان شرکت ملی صنايع پتروشيمی اعلام کرده بودند: برای طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی پتروشيمی هرمز بايد نزديک به ۶۰۰ ميليون دلار سرمايه گذاری شود ضمن انکه قرار است واحد پتروشيمی تا سال ۱۳۹۷ در مدار بهره برداری قرار بگيرد.
روسای کميسيون مشترک اقتصادی ايران و روسيه در نشست شهريور ماه مشترک خود در تهران علاوه بر امضای يادداشت تفاهم ساخت پتروشيمی هرمز، توافق های مقدماتی برای ساخت نيروگاه های جديد برق، تبادل انرژی، واردات انواع هواپيما و خودروهای روسی و صادرات سبزی، مرکبات و محصولات لبنی ايران انجام داده اند.
در همين حال  دبيرکل انجمن صنفی کارفرمايی صنعت پتروشيمی هم اخيرا در گفتگو با مهر با بيان اينکه در شرايط فعلی ايران هيچ گونه محدوديتی برای صادرات محصولات پتروشيمی و فرآورده‌های پليمری به بازار جهانی ندارد، گفته است: اخيرا مذاکراتی بين شرکت‌های ايرانی و روسی برای تهاتر محصولات پتروشيمی با برخی از کالاها انجام گرفته است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024