پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 15.09.2014, 12:18

ایران درخواست آمریکا را رد کرد

پیام نو: یک منبع خبری در عراق مدعی است که ایران درخواست آمریکا برای پیوستن به ائتلاف جهانی علیه داعش را رد کرده است.

تا ساعاتی دیگر ائتلاف کشورهای اروپایی و عربی در خصوص نقش آنها در مبارزه با گروهک تروریستی داعش مشخص می شود. ائتلافی که قرار است به رهبری امریکا و بازیگردانی فرانسه شکل بگیرد. اما این اجلاس غایبان بزرگی نیز دارد که نبود آنها در مبارزه با داعش تاثیر گذار است.

ایران تنها کشوری است که بعد از سوریه و عراق به طور مستقیم خود را درگیر مبارزه با این گروه تروریستی و هزینه های آن کرده است. غیبت ایران اما خود علامت سوال بزرگی را به وجود آورده است. به طوریکه روسای جمهور فرانسه و عراق حضور ایران را در این ائتلاف لازم می دانند.

شبکه خبری المیادین عراق که نزدیک به حزب دعوه (از احزاب شیعه ) عراق است امروز به نقل از یک منبع آگاه ایرانی خبری را منتشر کرد مبنی بر اینکه از زمان به وجود آمدن بحران داعش در عراق آمریکا به روش های مختلف سعی در نزدیک شدن به ایران و همکاری اطلاعاتی با این کشور را داشته است به طوریکه اوج این درخواست ها قبل از تشکیل ائتلاف بوده است که امریکا از طریق سفیران ایران در اروپای غربی در خواست همکاری و پیوستن ایران به این ائتلاف را کرده است. اما ایران هر بار این درخواست را رد کرده است.

ایران همواره نسبت به حذف گروهک تروریستی داعش از منطقه تمایل داشته است به طوریکه علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک حضور ایران در ائتلاف را متضمن پیروزی بر داعش دانسته بود و با نفس تشکیل این ائتلاف مشکل نداشته است اما باید دید آمریکا و سایر کشورها چه نقشی برای ایران در این ائتلاف در نظر گرفته بودند. این نقش هر چه بوده است نتوانسته رضایت تهران را جلب کند به طوریکه علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی ایران هدف از تشکیل این ائتلاف را نقض حاکمیت کشورهای منطقه دانسته است.

ایران هم پیمان ۳۰ ساله روسیه است و در بسیاری مواقع سیاست‌های خارجی همسو با روسیه دارد مخصوصا در دوره ریاست احمدی‌نژاد این همکاری ها ابعاد گسترده‌ای به خود گرفت هر چند روسیه همیشه به پیمان نانوشته خود به ایران وفادار نبوده است و هیچ کدام از بیانیه‌ها و قطع‌نامه‌های علیه ایران را در این ۸ ساله وتو نکرد.

اجلاس شانگهای و انعقاد قرارداد ۷۰ میلیون یورویی بین ایران و روسیه در روزهای اخیر که بعد از اعمال تحریم‌های جدید غرب علیه شرکت‌های نفتی و بانکی روسیه بود نشان از نگاه مهربانانه روسیه نسبت به ایران را دارد. اما شاید همکاری با ۴۶ کشور دنیا و قرار گرفتن ایران با آمریکا در یک جبهه آن هم برای اولین بار بتواند تاثیر مثبتی بر روی مذاکرات هسته‌ای بگذارد و نشان دهد که ایران قصد تعامل با سایر کشورها فراتر از گفتار و بیانیه را دارد.

کنار کشیدن روسیه

روسیه به عنوان یکی از پنج کشور قدرتمند جهان همیشه در تحولات منطقه‌ای تاثیر گذار بوده است و حتی در صورت مشارکت نکردن نظامی در ائتلاف های تشکیل شده همانند ائتلاف علیه صدام و یا طالبان اما نقش آن با تایید ضمنی و یا با سکوت ناشی از رضایت این کشور همراه بوده است.

اما اکنون با توجه به بحران اوکراین و نقش مستقیم روسیه در تجزیه اوکراین و تصاحب نظامی شبه جزیره کریمه این کشور را در رویارویی جدی با ناتو قرار داده است و هر روز تحریم‌ها و بیانیه های جدیدی دو طرف دعوا نسبت به هم اعلام می کنند.

اعلامیه وزارت امور خارجه روسیه در خصوص حفظ تمامیت ارضی سوریه و آسمان این کشور و اینکه در صورت هر اقدامی که بدون مجوز شورای امنیت باشد مصداق تجاوز است؛ نارضایتی روسیه را نسبت به تشکیل این ائتلاف نشان می دهد.

سوریه هم نیست

اولین کشوری که از داعش زخم خورد اما قرار نیست در این ائتلاف نقش داشته باشد و بر عکس عراق هنوز بر مواضع خود ایستاده است و اعلام کرده که به هیچ کشوری جهت عبور از آسمان خود اجازه نخواهد داد

تنها کشور عربی که حتی با وجود جنگ ایران و عراق از ایران حمایت کرد هرچند پاداش این حمایت خود را گرفت و با کمک نظامی و اطلاعاتی ایران بود که تا کنون نظام بشار اسد تا حالا سقوط نکرده است. لذا دور از انتظار نیست که بشار تحت راهبرد سیاسی کشوری باشد که بقا خود را مدیون آن است.

در آخرین تحولات صبح امروز بعد از جلسه اولاند با فواد معصوم هواپیماهای شناسایی فرانسوی در آسمان عراق شروع به گشت زنی کردند و پیش بینی می شود تا ساعاتی دیگر حملات گسترده ای علیه داعش آغاز شود.فواد معصوم نیز ساعاتی پیش در پاریس از کشورهای آمریکا،انگلیس،ایران و عربستان در خصوص کمک به این کشور تشکر کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024