سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 02.09.2014, 8:23

دوبی برای گردشگران ایرانی امن نیست

طبق آمارهای رسمی، تمايل گردشگران ايرانی برای سفر به دوبی درحالی طی سال‌های اخير کاهش يافته است که علاوه‌بر افزايش قيمت ارز، بحث تامين امنيت گردشگران ايرانی در اين شيخ‌نشين نيز در اين امر تاثيرگذار بوده است. اين ناامنی با واقعه‌ی تجاوز به بانوان ايرانی شکل حادی به خود گرفته است.
ايسنا: اواخر هفته گذشته بود که رسانه‌های اماراتی از ربوده شدن دو گردشگر زن ايرانی به مدت پنج ساعت در يکی از سواحل معروف و پرتبليغ دوبی و تجاوز، آزار و اذيت، ربايش، سرقت و تهديد آن‌ها خبر دادند. انتشار اخباری اين‌چنين محرکی شد تا به آمار سال‌های اخير در زمينه‌ سفر ايرانی‌ها به اين شيخ‌نشين پر زرق و برق نگاهی بيندازيم؛ آماری که گويای اين واقعيت است که دوبی همچون گذشته ديگر حياط خلوت گردشگران ايرانی نيست.
در سال ۲۰۱۳ تعداد گردشگران ايرانی که به دوبی سفر کردند ۱۴.۱ درصد کاهش داشت و اين به معنای اين بود که ايرانی‌ها بزرگترين کاهش سالانه‌ گردشگر در دوبی را به نام خود زدند. در سال گذشته تنها ۲۷۸ هزار ايرانی دوبی را به عنوان مقصد سفر انتخاب کردند.
اين در حاليست که در سال ۲۰۱۱ ايران رتبه چهارم را در زمينه صدور گردشگر به دوبی داشت و اين رقم به ۴۷۷ هزار مسافر رسيده بود.
سال ۲۰۱۲ که اقتصاد ايران با بحران افزايش قيمت دلار و طبعا نزول ارزش واحد ريال مواجه شد، تعداد مسافران ايرانی دوبی تا ۳۲ درصد هم کاهش داشت. در آن سال از ميان ۲۰ مليتی که دوبی را برای سفر خود برگزيدند، ايران تنها کشوری بود که آمارش دچار تنزل شد.
اما جدا از مسائل اقتصادی‌، نقش امنيت مسافران هم در بروز چنين آماری بسيار پررنگ است. داستان حادثه ساحل جميرا از آنجا آغاز شد که اين دو زن ۲۲ ساله ايرانی در ساعت ۳ نيمه‌شب در ساحل قدم می‌زدند که خودرويی حامل سه مرد جلوی‌ آنها را می‌گيرد.
يکی از مردها کارت شناسايی پليس به آن‌ها نشان می‌دهد و آن دو را به نوشيدن مشروبات الکلی متهم می‌کنند. اين سه مرد که احتمالا به دليل مصرف مواد مخدر حالت عادی نداشتند‌، دو گردشگر ايرانی را به‌زور سوار ماشين می‌کنند و به يکی از آن‌ها تجاوز می‌کنند.
خودرو تا ساعت ۸ صبح در همان حوالی در حرکت بود تا اين که در زمان توقف، يکی از دو زن توانست فرار کند و به يک رستوران پناه برد. درواقع اين دو زن به‌مدت پنج ساعت در يک خودرو توسط سه مرد در حال آزار و اذيت بودند.
در اين ماجرا، وقتی خودرو جلوی پای گردشگران ايرانی ايستاد‌، يکی از مردان پياده شد و با مشت به بينی يکی از دخترها کوبيد. سپس آن‌ها را به زور در صندلی عقب نشاندند. سپس وقتی نقشه شوم تجاوز به يکی از دخترها به خاطر نوع پوشش وی ممکن نشد، به دوست گردشگر او تجاوز کردند. درحاليکه درخواست کمک آن‌ها با جيغ و فرياد، هيچ فايده‌ای نداشت.
به گفته اين دختر ايرانی، يکی از مردها حتما چيزی مصرف کرده بود، چون اصلا عادی رفتار نمی‌کرد. اما بوی الکل از آن‌ها استشمام نکردند. با اين حال قرص‌هايی در يک کيسه‌ پلاستيکی پشت خودرو ديده می‌شد. آن‌ها پول‌های دختران را دزديدند و با ضرب و شتم آنها، تهديدشان کردند که به پليس اطلاع ندهند.اين سه مرد متجاوز اماراتی که يک دانشجوی ۲۰ ساله‌، يک فرد بی‌کار ۲۳ ساله و يک پليس ۲۳ ساله بودند، به جرم آدم‌ربايی، مصرف مواد مخدر، جعل هويت افسر پليس، هتک حرمت به دو زن و سرقت اموال آن‌ها متهم هستند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024