پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 02.09.2014, 9:18

فتوای آيت الله صانعی:افزايش سرعت اينترنت شرعا وعقلا جايز است

آيت الله يوسف صانعی، از مراجع تقليد در فتوايی اعلام کرد که ايجاد محدوديت برای ابزارهای ارتباطی همچون اينترنت، دخالت در سلطه مردم و تضييع حقوق آنهاست ونمی توان به بهانه ی احتمال استفاده نامطلوب برخی، چنين دخالت هايی را مجاز دانست.
کلمه، اين مرجع تقليد با اشاره به اينکه فقيهی مثل محقق حلی با فرض اينکه فروشنده می داند خريدار می خواهد از انگور شراب بسازد هم اين معامله را حرام ندانسته و مکروه دانسته، تصريح کرد: چگونه می توان از نظر شرعی تنها به جهت استفاده نامطلوب برخی افراد، حکم به حرمت نمود؟
در متن استفتايی که از آيت الله صانعی پرسيده شده، آمده است:
حضرت آيت الله العظمی صانعی با سلام و احترام؛
با توجه به اينکه بسياری از محققين و پژوهشگران جهت تحقيقات علمی از اينترنت استفاده می کنند و سرعت پايين اينترنت باعث اتلاف وقت و عمر افراد می گردد در صورتی که وزارت ارتباطات امکان افزايش سرعت اينترنت و جلوگيری از اتلاف وقت اين افراد را داشته باشد آيا به صرف بيم استفاده نامطلوب و ناصواب بعضی از افراد از اينترنت می توان آن را محدود کرد. با تشکر
اين مرجع تقليد نوانديش نيز در پاسخ آورده است:
استفاده صحيح از ابزارهای ارتباطی همانند اينترنت و افزايش سرعت آن برای اغراض عقلائی و علمی منعی ندارد و شرعاً و عقلاً جايز است و مشمول اطلاق عموم ادله ترغيب به علم و دانش می باشد و ايجاد محدوديت در مثل مورد سؤال که منافع حلال و حرام دارد؛ دخالت در سلطه مردم و تضييع حقوق آنهاست و بيم و بهانه ی احتمال استفاده نامطلوب برخی نمی تواند مجوز چنين دخالت هايی گردد، و چگونه می توان از نظر شرعی تنها به جهت استفاده نامطلوب برخی افراد حکم به حرمت نمود با آنکه فقيهی مثل محقق در شرايع فتوا به کراهت بيع انگور به کسی داده است که فروشنده می داند خريدار از آن انگور شراب می سازد. آری اگر غرض در بيع و شراء استفاده حرام باشد و يا مبيع مثل اصنام باشد که يادآور کفر و شرک است، بحث ديگری می طلبد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024