جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 20.08.2014, 19:46

برنده و بازنده استیضاح / صادق زیباکلام

فرارو- یک استاد دانشگاه، برنده استیضاح امروز وزیر علوم را فارغ از نتیجه جلسه رضا فرجی دانا به دلیل ارایه الگوی تازه از اخلاق‌مداری و تقوای سیاسی معرفی می کند و بازنده این جلسه را هم میانه روهای اصولگرا معرفی می کند.

صادق زیبا کلام با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو درباره جلسه امروز استیضاح رضا فرجی دانا گفت: صرف نظر از نتیجه استیضاح وزیر علوم، معتقدم که برنده این جلسه کسی نبود جز آقای فرجی دانا که روش او در این جلسه می تواند الگویی از منش اخلاقی و تقوای سیاسی در جامعه سیاسی ما باشد که روز به روز به انحطاط نزدیک می شود.

وی افزود: قبل از آنکه نتیجه استیضاح و تبعات آن را مورد بررسی قرار دهیم ضرورت دارد به نحوه دفاع آقای فرجی دانا در جلسه استیضاح پرداخت که معتقدم به عنوان یک الگو باید مورد توجه قرار گیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر هر فرد منصفی جلسه استیضاح وزیر علوم را از همان ابتدا رصد می کرد، قطعا به این نظر و عقیده رسیده است که شیوه‌ای که آقای فرجی دانا در برخورد با استیضاح کنندگان و مخالفان خود پیش گرفت یک شیوه کاملا اخلاقی بود.

زیباکلام با تاکید بر اینکه آقای فرجی دانا ادب و تقوای سیاسی را در جلسه استیضاح به نمایش گذاشت گفت: هیچ کسی نمی تواند یک جمله و یک کلام از نزدیک به سه ساعت جلسه استیضاح آقای فرجی دانا بیان کند که حاوی طعنه و نیش و توهین به فردی بوده باشد.

وی افزود: آقای فرجی دانا امروز برای دفاع از خود، عملکرد وزارت علوم ظرف این ۹ ماه و همکارانش ذره ای از مرز ادب و اخلاق گذر نکردند و با پایبندی به تقوای سیاسی بدون توسل به شیوه هایی که اتفاقا توسط تندروها در ۸ سال گذشته مرسوم شده بود یعنی افشاگری، تخریب، تهدید و تطمیع و بسیاری دیگر از روش های غیر اخلاقی، تنها به ارایه آمارهای مستدل و مستند کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برخلاف آقای فرجی دانا در این جلسه شاهد بودیم که تندروهای مجلس برای عزل وزیر، بازهم به همان روش و شیوه ای متوسل شدند که انتظار می رفت.

زیباکلام با بیان اینکه تندروها امروز بدون ترس از خدا و ملت به هر ترفندی متوسل شدند تا مانع از ادامه کار فرجی دانا در دولت شوند گفت: از جمله ابزارهای که تندروها در مجلس برای تخریب فرجی دانا، دولت و سیاست های آن در جلسه استیضاح به کار بردند و به آن استناد کردند گزارش های شبکه های بی بی سی، من و تو و ... بود.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: جا دارد که از این نمایندگان سوال شود که اگر این رسانه ها از منظر شما دشمن محسوب می شوند چرا به آن استناد می کنید و ادعاهای آنها را در صحن علنی مجلس باز پخش می کنید اگر نه چرا نسبت به آنها اینقدر حساسیت دارید.

وی ادامه داد: در جلسه استیضاح کاملا «سیاسی» آقای فرجی دانا، با کمال تاسف استیضاح کنندگان به جای بیان حقایق و حفظ ادب و اخلاق و استناد به آمار و ارقام واقعی و عینی تنها به کلی گویی، شعار، اتهام و غوغا سالاری روی آوردند.

زیباکلام با بیان اینکه صحبت هایی که در جلسه امروز توسط استیضاح کنندگان مطرح شد نشان داد تا چه اندازه استنادها و ادعاهای آنها برای استیضاح آقای فرجی دانا بی پایه و اساس است گفت: معلوم نیست که فرار مغزها که نزدیک به ۳۰ سال است یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است چه ارتباطی به وزیری دارد که تنها ۹ ماه از حضورش در وزارت علوم می‌گذرد.

وی ادامه داد: یا واقعا جای تاسف دارد که دغدغه نمایندگان مجلس انتشار نشریات دانشجویی با حداقل ۱۰۰ نسخه تیراژ در محیط دانشگاه است. آیا واقعا برای نظامی که معتقد است از بالاترین اقتدار برخوردار است یک نشریه دانشجویی ۱۰۰ نسخه‌ای می تواند نگران کننده باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بر این اساس صرف نظر از نتیجه استیضاح وزیر علوم، معتقدم که برنده این جلسه کسی نبود جز آقای فرجی دانا که روش او در این جلسه می تواند الگویی از منش اخلاقی و تقوای سیاسی در جامعه سیاسی ما باشد که روز به روز به انحطاط نزدیک می شود.

وی تاکید کرد: اما در مورد رای نیاوردن آقای فرجی دانا در جلسه استیضاح باید عرض کنم که این نتیجه بیش از آنکه پیروزی افراطیون و تندروهای مجلس باشد و بیش از آنکه شکست دولت آقای روحانی باشد در حقیقت شکست اصولگریان معتدل و میانه رو در مجلس بود.

زیباکلام با تاکید بر اینکه شکست فرجی دانا سرآغاز شکست خط اعتدال و میانه روی اصولگریان خواهد بود گفت: امروز دیدیم که در مجلس اصولگرا که که میانه روهای اصولگرا از اکثریت برخوردار هستند، عملا پایداری ها و طرفداران احمدی نژاد سکان هدایت اصولگریان مجلس را به دست گرفته بودند.

وی با بیان اینکه این اتفاق می تواند ضربه های شدیدی را به بدنه اصولگرایی میانه رو وارد کند گفت: به نظر می رسد که پیش روی های روز به روز تندروها در مقابل سکوت میانه روهای مجلس منجر به کاسته شدن قدرت تاثیرگذاری این طیف در مجلس شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه قرار گرفتن فرمان هدایت اصولگرایان به دست تندروها و جبهه پایداری در مجلس سم مهلکی برای اصولگریان میانه رو است گفت: از زمانی که طرح استیضاح در مجلس مطرح شد شاهد بودیم که جامعه دانشگاهی، استاتید و دانشجویان چگونه نسبت به تندروی اعلام انزجار کردند. در این شرایط وقتی فرمان اصولگریان در اختیار تندروها قرار بگیرند اصولگرایان میانه رو باید منتظر از دست رفتن پایگاه اجتماعی خود باشند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست های اعمالی از سوی فرجی دانا در دانشگاه ها برگشت ناپذیر است گفت: چه بخواهیم چه نخواهیم از 24 خرداد 92 روندی برای خارج کردن دانشگاه از جو امنیتی شروع شده است و این روند برگشت ناپذیر است.

زیباکلام افزود: با حاکم شدن فضای سیاسی خردگرا و اعتدالگرا در دانشگاه ها، فضای بسته سابق باز نمی گردد و چرخی که به حرکت در آمده است با استقبال پرشور دانشجویان، دانشگاهیان، اساتید به حرکت خود ادامه خواهد داد.

وی در ادامه درباره تاثیر این پیروزی بر آینده رویکرد تندروها در قبال دولت گفت: یقین بدانید این آغاز تقابل رسمی و علنی تندروها علیه دولت است. با کاهش قدرت اثرگذاری اصولگریان میانه رو که نمونه اش را با عدم پذیرش حکمیت لاریجانی توسط نمایندگان مجلس شاهد بودیم برای تندروهای مجلس این توهم ایجاد می شود که از قدرت سازماندهی در مجلس برخوردار هستند و از این رو آنها وزرای دیگر را کام استیضاح می کشانند.

این استاد دانشگاه افزود: آنچه مسلم است بزرگترین مشکل تندروها با دولت روحانی سر جامعه مدنی و توسعه سیاسی و فضای باز و آزادی رسانه ای است. اساسا تندروها در مورد مسائلی همچون مسائل اقتصادی و صنعتی و معیشتی مردم دغدغه ای ندارند.

وی در خاتمه گفت: تندروها می خواهند که وزارتخانه های علوم و ارشاد را به دوره قبل از 24 خرداد 92 برگردانند تا سیاست های بسته گذشته در آن اعمال شود. بنابراین آنها سر مست از پیروزی امروز، وزارت ارشاد را در کوتاه مدت و وزارت خارجه را در دراز مدت به منظور توقف روند مذاکرات هسته ای هدف قرار خواهند داد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024