شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 19.08.2014, 7:56

اعتياد، خشونت و طلاق سه آسيب جدی جوانان در ایران

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از تشکيل کارگروه ويژه طلاق با همکاری ستاد پيشگيری از آسيبهای اجتماعی قوه قضائيه، سازمان بهزيستی و معاونت زنان و خانواده رياست جمهوری خبرداد
مهر: دکتر محمود گلزاری درباره برنامه های اين معاونت برای ساماندهی آسيبهای اجتماعی جوانان گفت: معاونت ساماندهی امور جوانان ميراث دار سازمان ملی جوانان است که قانونا نبايد کار اجرايی داشته باشد، اما به دليل مشکلات گسترده جوانان به ويژه در حوزه آسيبهای اجتماعی معاونت در دو حوزه اجرايی ورود پيدا کرده که يکی از آنها موضوع آسيبهای اجتماعی است. به همين منظور پيشنهاد راه اندازی اداره پيشگيری از آسيبهای اجتماعی را به وزير ورزش و جوانان داده ايم و در صورت موافقت ايشان اين اداره جايگزين اداره طرح های ملی خواهد شد.
جوانان با آموزشهای شاد بودن بيگانه اند
وی در پاسخ به اينکه آيا وزارت جوانان برنامه‌ای برای افزايش نشاط ميان جوانان دارد توضيح داد: موضوع شادی و نشاط در ايران بستگی به عوامل متعددی دارد که بايد روی آنها کار شود. در فرهنگ ايران هم غم هست و هم شادی. در سال های اخير شادی و نشاط چندان برجسته نبوده اما به اين معنا نيست که ملت ايران، غمگين و افسرده هستند.
وی با بيان اينکه نااميدی منجر به افسردگی می شود، اما جوانان ما با اميد و نشاط مشغول تحصيل و کار و فعاليت هستند، افزود: متاسفانه جوانان ما آموزش چگونه شاد بودن را نديده اند و با اين آموزش ها بيگانه اند. در حال حاضر بايد درباره شادی های عمومی به ويژه برای جوانان و از بين بردن مشکلات اقتصادی و خانوادگی که در نهايت نشاط و سرزندگی را از جوان ايرانی می گيرد، کار کارشناسی و اجرايی انجام شود. برای افزايش نشاط و شادی جوانان در جامعه بايد آموزش و مهارتهای فردی و اجتماعی شاد بودن را در دستور کار خود قرار دهيم. در ۱۰ سال اخير به صورت علمی و دانشگاهی درباره موضوع نشاط و شادی تحقيقات گسترده ای انجام و حداقل ۲۰ پايان نامه با اين عنوان کار شده است. بايد از اين دستاوردهای علمی برای بروز هيجان های مثبت که شادی و نشاط بخشی از آن است، در چارچوب ارزشهای دينی استفاده کنيم.
اعتياد، خشونت و طلاق سه آسيب جدی جوانان است
گلزاری افزود: بيشتر جوانان با سه آسيب اجتماعی اعتياد، خشونت و طلاق در ارتباط هستند که در موضوع اعتياد وزارتخانه به دليل عملکرد مناسب ستاد مبارزه با مواد مخدر چندان به اين موضوع ورود نکرده است اما جلسات مشترکی را با اين ستاد برگزار می کنيم.
به گفته وی جوانان موضوع خشم و خشونت يکی از موضوعات جدی برای جوانان است که کنترل نشدن آن منجر به وقوع جرم هايی از سوی جوانان شده است. در نهايت تصميم بر آن شد که مراکز کنترل خشم و خشونت با همکاری شهرداری تهران و ساير شهرها راه اندازی شود.
وی با بيان اينکه نخستين مرکز کنترل خشم و خشونت همزمان با هفته جوان در تهران راه اندازی شد، گفت: محتوا و بسته های آموزشی مراکز خشم و خشونت را وزارت جوانان ارائه می‌دهد اما تامين مکان برای راه اندازی اين مراکز به عهده شهرداری است. همچنين قرار است به زودی نخستين مرکز کنترل خشم و خشونت در مشهد و سپس در اصفهان راه اندازی شود.
کارگروه ويژه طلاق تشکيل می‌شود
وی با اشاره به اين موضوع که تاکنون هيچ دستگاهی برای کاهش طلاق وارد عمل نشده است، بيان کرد: در وزارت ورزش و جوانان با توجه به افزايش هر ساله آمار طلاق تصميم گرفتيم به صورت مستقيم  چالشها و راهکارهای موجود را بررسی کنيم. از همين رو قرار است کارگروه ويژه طلاق با همکاری ستاد پيشگيری از آسيبهای اجتماعی قوه قضائيه، سازمان بهزيستی و معاونت زنان و خانواده رياست جمهوری راه اندازی شود.
وی با بيان اينکه در بسياری از شهرستانها و استان ها طلاق توافقی افزايش يافته است، گفت: چندی پيش به شهرستان شهريار رفته بودم که در آنجا متوجه شدم طی دو ماه، حکم طلاق برای ۱۵۰ نفر به صورت توافقی صادر شده است. البته از آنها خواستم فعلا حکم طلاق صادر نشود تا برخی افراد مشاوره روانشناسی شوند. متاسفانه افراد پس از طلاق رها می شوند و مديريت پس از طلاق در کشور وجود ندارد. حتی در بسياری موارد شاهد هستيم که زوج ها پس از طلاق پشيمان شده و با چند جلسه روانشناسی می توان دوباره آنها را به زندگی مشترک با همسرشان برگرداند. به همين دليل درصدد هستيم  کارگروه ويژه طلاق را در وزارتخانه ايجاد و جوانان را پس از طلاق مديريت کنيم. البته در اين کارگروه، تلاش هايی برای کاهش آمار طلاق در سطح جامعه انجام می شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024