جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 24.07.2014, 14:42

تلاش افراطی‌های مجلس برای تصرف نهادهای نظارتی

اعتماد: این‌بار برنامه این است كه علی مطهری در هیات نظارت بر مطبوعات هم نباشد. علی مطهری كه این روزها مواضع و برنامه‌هایش به هیچ عنوان به مذاق افراطیون خوش نمی‌آید محور اصلی برنامه‌ریزی‌های افراطی‌ها است. حالا كه با شكایت و مصاحبه‌های مختلف علیه او نتوانستند از میدان به درش كنند، می‌خواهند او را از حضور در مراكز تصمیم‌گیری نظارتی هم دور كنند.

نه تنها او را به عنوان كاندیدا برای هیات نظارت بر مطبوعات معرفی نكردند بلكه گزینه‌هایی با تفاوت صد درجه‌یی با گرایشات او را معرفی كردند كه یكی از آنها در انتخابات پیشین ناظران هیات نظارت بر مطبوعات تنها پنج رای داشت. انتخاب ناظران مجلس در دو هیات نظارت بر مطبوعات هم روز گذشته در صحن علنی مجلس حاشیه‌ساز شد.

كمیسیون فرهنگی مجلس دو فردی را معرفی كرد كه با لیست مستقیم جبهه پایداری به مجلس آمده بودند. بهانه هم این بود كه علی مطهری رای لازم را برای كاندیداتوری نیاورده است. علی مطهری و سایر نمایندگان مجلس معترض شدند و علی لاریجانی رییس مجلس هم تا حدودی این اعتراض‌ها را وارد دانست و به ابهام معرفی كاندیداها از سوی كمیسیون فرهنگی اشاره كرد؛ ابهامی كه بنا شد در جلسه بعدی مجلس كه دو هفته دیگر برگزار می‌شود به آن رسیدگی شود تا مشخص شود علی مطهری در سمت خود ابقا می‌شود یا گزینه‌هایی با تفاوت‌های بی‌شمار با او جایگزینش می‌شوند.

بحث از آنجا شروع شد كه حمید رسایی و محمود نبویان، نمایندگان تهران به عنوان دو كاندیدا برای عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات از سوی كمیسیون فرهنگی به صحن علنی معرفی شدند تا مجموعه نمایندگان فرد اصلی را انتخاب كنند. افراد معرفی شده از سوی كمیسیون فرهنگی اما صدای نمایندگان را درآورد.

نخستین تذكر را كمال پیرموذن، نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی داد و با اشاره به انتخاب حمید رسایی و محمود نبویان به عنوان دو عضو ناظر مجلس بر عملكرد صدا و سیما و مطبوعات گفت: كمیسیون فرهنگی در انتخاب برخی افراد دیدگاه سیاسی داشته است و این كمیسیون می‌توانست حداقل افراد بیشتری را به عنوان ناظر مجلس انتخاب كند.

وی افزود: كمیسیون فرهنگی باید مطهری را به عنوان گزینه در نظر داشته باشد و كمیسیون می‌توانست به اندازه دو برابر كاندیدا معرفی كند و مطهری نیز باید یكی از ناظران مجلس در عملكرد صدا و سیما و مطبوعات انتخاب می‌شد؛ تذكری كه لاریجانی هم به آن پاسخ داد و با اشاره به آیین نامه داخلی مجلس اشاره كرد كه كمیسیون فرهنگی می‌توانست بیش از دو نفر را انتخاب كند.

اما احمد سالك رییس كمیسیون فرهنگی نیز در تذكری بعد از اظهارات كمال پیرموذن گفت: این اختیار كمیسیون فرهنگی است كه حداقل دو برابر كاندیدا معرفی كند و در جلسه كمیسیون تمامی افرادی كه نام نویسی كرده بودند صحبت‌هایشان را مطرح كردند و با توجه به برداشتی كه از صحبت‌های آنها داشتیم به این افراد رای داده شد.

وی افزود: اما اینكه آقای پیرموذن اینگونه برخورد كرده است این توهینی به كمیسیون است و برخی از افرادی كه آوردند در جلسه دیروز رای نیاوردند. به گزارش مهر، رییس كمیسیون فرهنگی تاكید كرد: كمیسیون به تمام وظایف خود عمل كرده است.

لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به تذكر سالك اظهار داشت: البته این انتخاب كمی ابهام دارد و در آیین‌نامه آمده است كه حداقل دو نفر انتخاب شوند، این به این معناست كه می‌توانستید افراد بیشتری را انتخاب كنید تا حق كسی ضایع نشود.

وی با تاكید بر ابهام این بند از ماده ۲۱۸ آیین نامه داخلی گفت: اشكالی در این مساله وجود دارد و می‌توانستید به نحوه دیگری عمل كنید.

اما شخص علی مطهری هم از معترضان جدی رویه كمیسیون فرهنگی بود و در این مورد در تذكری با استناد به ماده ۲۱۸ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: در انتخاب ناظران به عبارت حداقل انتخاب دو نفر توجه نشده و این امر موجب غفلت واقع شده است.

وی افزود: وجود این حداقل‌ها قابل تغییر است و غیر از افرادی كه روز گذشته در كمیسیون معرفی شده‌اند افراد دیگری از كمیسیون فرهنگی می‌توانند به عنوان ناظر در عملكرد صدا و سیما و مطبوعات در صحن علنی كاندیدا شوند تا دست مجلس در این امر بازتر شود.

نماینده مردم تهران ادامه داد: نباید به گونه‌یی عمل كرد كه گرایشات سیاسی خاصی در انتخاب ناظران تاثیرگذار باشد و دست بر روی گزینه‌های اصلح بسته باشد.

لاریجانی در پاسخ به تذكر مطهری گفت: همانطور كه گفتم این بند از آیین نامه ابهاماتی دارد. قبلا چنین ‌بندی وجود نداشت اما از آنجایی كه عبارت حداقل در این بند از آیین نامه آمده است كمیسیون فرهنگی می‌توانست دو برابر افراد را انتخاب كند تا در صحن مورد رای‌گیری قرار گیرند.

وی افزود: ما بار دیگر در هیات رییسه این مساله را بررسی می‌كنیم و در این باره عجله‌یی نیست و فعلا انتخاب ناظران مجلس در مطبوعات و صدا و سیما به تاخیر می‌افتد.

تصمیم نهایی لاریجانی برای این تاخیر اما صدای منتقدان علی مطهری را هم درآورد. حال باید دید كه دلواپسان این‌بار می‌توانند مطهری را از میدان به در كنند یا خیر؟




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024