جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 24.07.2014, 10:33

مساله گریه‌دار صنعت خودرو از نظر زیباکلام

یک استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه دولت در حوزه اطلاع رسانی و رسانه بسیار ضعیف است گفت: اگر بخواهیم به حوزه های مختلف دولت یازدهم نمره ای بدهیم با وجود آنکه از برخی از آنها هیچ اطلاعی ندارم از جمله صنعت یا کشاورزی باز هم حوزه اطلاع رسانی و رسانه پایین ترین نمره را خواهم داد.

به گزارش ایسنا، صادق زیباکلام، تحلیل گر مسائل سیاسی، ضمن بیان این مطلب، در گفتگو با فرارو، درباره انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی از ضعف اطلاع‌رسانی دولت که معتقد است نمونه ای از آن در مورد قیمت خودروها بروز پیدا کرده است، گفت: من هم کاملا معتقدم که دولت آقای روحانی در حوزه اطلاع رسانی ضعیف است و این ضعف هم از ابتدای آغاز به کار دولت بوده و روز به روز هم بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه اجازه دهید پیش از آنکه به ضعف دولت در حوزه اطلاع رسانی بپردازم نکته ای را درباره قیمت خودرو عرض کنم گفت: تعیین قیمت خودرو آیینه تمام نمای یک اقتصاد ایرانی است. تعیین قیمت خودرو و اساسا صنعت خودرو در ایران به یک مسئله گریه دار تبدیل شده است.

این استاد دانشگاه افزود: حداقل دو سالی می شود که مسئله تعیین قیمت خودرو در کشور مطرح است اما به دلیل آنکه اقتصاد ما آنقدر درمانده و فشل است نه دولت گذشته و نه دولت فعلی نتوانسته‌اند مسئله ای به این سادگی را حل و فصل کنند.

وی ادامه داد: در ایران صنعتی به نام خودروسازی وجود دارد که نه دولت، نه مصرف کننده، نه سازمان حمایت از مصرف کننده نه نیروی انتظامی که معترض به آمار بالای تلفات ناشی از تولید خودروهای بی کیفیت است و نه محیط زیست از آن راضی نیستند. پای بحث قیمت هم که به میان می آید به جمع معترضان، تولید کنندگان هم اضافه می شود. بنابراین خودروسازی یک صنعت تولید کننده نارضایتی است.

زیباکلام تصریح کرد: با این حال و با وجود این حجم از نارضایتی یک متولی وجود ندارد که بتواند از جنبه تولید، کیفیت و قیمت رضایت همه را جلب کند. بنابراین صنعت خودروسازی آینه تمام نمای اقتصاد کشور است. بر این اساس چطور انتظار داریم که این اقتصاد در افق 1404 به اقتصاد برتر تبدیل شود و یا بتواند در عرصه جهانی به الگویی برای کشورهای دیگر تبدیل شود.

وی ادامه داد: اما در خصوص بحث اطلاع رسانی دولت آقای روحانی باید عرض کنم که آقای روحانی از یک حزب سازمان یافته و ریشه دار و کارکرده و آشنا به امور که همراهان او قبلا با هم کار تشکیلاتی داشته اند به سمت ریاست جمهوری نرسید.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: هر چند آقایان و همراهان آقای روحانی دوست دارند قمپز در کنند که در دفتر تحقیقات استراتژیک، پایه مکتب نیاوران را بنا نهادند و متکب نیاوران خاستگاه اعتدال است و سال ها تحقیق و کار جمعی توانسته است پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد سال گذشته را رقم بزند.

زیباکلام با بیان اینکه این حرف هایی که برخی همراهان و دوستان آقای روحانی مطرح می کنند از جنس حرف های احمدی نژادی است گفت: واقع مطلب این است تا 72 ساعت قبل از برگزاری انتخابات، شاید خود آقای روحانی هم باور نداشتند که می توانند پیروز انتخابات باشند.

وی با تاکید بر اینکه یک سری عوامل دست به دست هم داده اند که زمینه پیروزی آقای روحانی در انتخابات را رقم زد گفت: رد صلاحیت آقای هاشمی، حمایت آقایان هاشمی و خاتمی از آقای روحانی، حمایت همه جانبه اصلاح طلبان و کناره گیری عارف از جمله عواملی بود که دست به دست هم داد تا پیروزی آقای روحانی در انتخابات رقم خورد.

این استاد دانشگاه افزود: بنابراین مجموعه عواملی سبب شد تا گروهی که تا پیش از این برای حوزه های مدیریتی فکری نکرده بود و برای بخش های مختلف اجرایی طرح و برنامه ای نداشت وارد پاستور شود تا آن وقت بنشینند کنار هم و مدیران خود در حوزه های مختلف را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: در این بین دولت مجبور شد در برخی جاها امتیازاتی به رقبا و حتی جریاناتی که همفکرش هم نیستند بدهد که از یک سو مثلا شعار اعتدال را در عمل به منصه ظهور برساند در حالی که اعتدال معنی اش دادن امتیازات مفت به رقبا و مخالفان نیست و از سوی دیگر در مسیر حرکت خود از حملات و هجمه های رقبا و مخالفان در امان باشد.

زیباکلام تصریح کرد: دولت برای آنکه متهم به نزدیکی بیشتر به اصلاح طلبان نشود، خود را از انتخاب مدیران شایسته و کارآمد این طیف محروم کرد و حتی در برخی مواقع در برابر فشار مخالفان روی انتخاب آنها پافشاری نکرد.

وی تاکید کرد: این ها را شما قرار دهید کنار افراد نزدیک به آقای روحانی که متاسفانه بسیاری از آنها افرادی متکبر و جاه طلبی هستند که حضورشان بیش از آنکه بار دولت را سبک کند آن را سنگین تر کرده است و با اعمال و رفتار و کردارشان سبب شده اند که شاهد ریزش هوادران دولت حداقل در بدنه رسانه ها باشیم.

زیباکلام افزود: در مصاحبه های مطبوعاتی و یا اجتماع های به اصطلاح اصحاب رسانه، هنوز هم شاهدیم که رسانه های مستقل جایی برای ظهور و بروز پیدا نمی کنند و یا به آنها این فرصت داده نمی شود که به جمع هایی که رییس جمهور حضور دارند راه پیدا کنند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر همین جمع مدیران رسانه ای رییس جمهور به عنوان مشاور آقای روحانی نتوانسته اند یک سخنرانی تلویزیونی رضایت بخش ترتیب بدهند تا تردید آنهایی که 24 خرداد رای خود به روحانی را به صندوق های رای انداختند را برطرف کند و آنها را به این اطمینان برسانند که خوب شد چنین انتخابی کردیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ممکن است دولت در حوزه های دیگر ضعف هایی داشته باشد مثلا در حوزه صنعت کشاورزی و... که چون بنده اطلاع و تخصصی درباره آن ندارم نمی توانم اظهار نظر کنم امادر حوزه سیاست خارجی و مذاکرات هسته ای و وزارت علوم هر چقدر دولت نمره خوبی به دست آورده است در حوزه اطلاع رسانی ضعیف بوده است و نتوانسته است افکار عمومی را در حمایت از دولت بسیج و همراه کند.

وی تاکید کرد: شما مقایسه کنید با بهره ای که احمدی نژاد و دولتش از رسانه ها برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی می‌بردند با دولت آقای روحانی، به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

زیباکلام با بیان اینکه متاسفانه نگاه مدیران دولت روحانی اعتماد به رسانه ها به خصوص رسانه های همسو نیست گفت: خوب است یک نفر از نزدیکان دولت به مدیران و وزرای دولت بگوید کسانی که از شما محبوب تر بودند روزی که پشت کردند به رسانه ها زمین خوردند شما که جای خود را دارید.

وی در خاتمه گفت: به عقیده من تاکنون هم اگر دولت آقای روحانی نزد افکارعمومی تا حدودی موفق جلوه کرده است - که البته بنده معتقدم در بسیاری حوزه ها بی تردید موفق هم بوده است اما چون اطلاع رسانی درست نمی شود مردم در جریان قرار نمی گیرند- این موفقیت را باید مرهون خراب کاری های دولت احمدی نژاد دانست و دولت روحانی نان ناکارآمدی دولت احمدی نژاد و اصولگرایان را تاکنون خورده است که این نان ها روزی تمام می شود و آن وقت باید دید دولت چه می خواهد بکند تا همراهان خود را راضی کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024