پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 23.07.2014, 12:32

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به‌زودی فعال می‌شود؟

«مشاور فرهنگی رییس‌جمهور از احتمال بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران با عنوانی جدید خبر داد». «رییس انجمن گفت، امیدوارم بعد از ماه مبارک رمضان، اقدامات عملی خود را برای برگزاری مجمع عمومی و انتخاب اعضای هیئت مدیره‌ی انجمن آغاز کنیم». با این دو جمله‌ی خبری آیا می توان نتیجه گرفت که تشکل صنفی روزنامه‌نگاران به‌زودی بازگشایی می‌شود؟

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در یک‌ سالی که از وعده‌ی حسن روحانی مبنی بر تلاش برای فعال شدن انجمن‌های صنفی می‌گذرد، از هر بخشی که به بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران به‌نوعی مربوط بوده، صدایی شنیده شده است؛ البته به‌جز وزارت کار که در این زمینه بیشترین مسوولیت را بر دوش دارد؛ اما تا امروز صداها نتوانسته‌اند یک‌صدا شوند.

در آخرین اظهار نظرها، مشاور فرهنگی رییس‌جمهور با تأکید بر لزوم به رسمیت شناختن وجود یک تشکل صنفی قدرتمند برای روزنامه‌نگاران توسط دولت، از احتمال بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران با عنوانی جدید خبر داد.

حسام‌الدین آشنا - مشاور فرهنگی رییس‌جمهور - درباره‌ی بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در شرایطی که بیش از یک سال از ریاست جمهوری حسن روحانی و وعده‌ی انتخاباتی او در این زمینه می‌گذرد‌، به خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: ممکن است این اتفاق با این اسم (انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران) رخ ندهد، اما این‌که جامعه‌ی روزنامه‌نگاران حق دارد یک تشکل صنفی قدرتمند داشته باشد‌، توسط این دولت به رسمیت شناخته شده است.

او ادامه داد: معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این موضوع را در اولویت کاری خود قرار داده است که از تشکیل نظام صنفی مطبوعاتی کشور حمایت کند.

اما با انتشار این مطالب، ماشاءالله شمس‌الواعظین به‌عنوان رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران تأکید کرد: تنها پیامد مطرح شدن بحث‌هایی مانند «تغییر نام انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران» این است که کسانی که با بازگشایی این انجمن بنا بر دلایل غیر صنفی مخالف‌اند، به اظهاراتی از این قبیل تکیه خواهند کرد.

او به خبرنگار ایسنا گفت: اگر نام انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران تغییر کند، دیگر «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران» نخواهد بود. این در حالی است که ما امیدوارم بعد از ماه مبارک رمضان، اقدامات عملی خود را برای برگزاری مجمع عمومی و انتخاب اعضای هیئت مدیره‌ی انجمن آغاز کنیم و از مسوولان امر، بویژه وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی، و فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا داریم، هرچه زودتر برای فراهم کردن شرایط لازم برای برگزاری مجمع عمومی و انتخاب اعضای هیئت مدیره، همکاری لازم را با انجمن به‌عمل آورند.

این روزنامه‌نگار در ادامه تأکید کرد: انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، مطابق قانون اساسی و قوانین موضوعه‌ی کشور تشکیل شده و هیئت موسس آن، همه از خدمت‌گزاران این کشور بوده‌اند. دفتر این انجمن درپی رویدادهای سال 1388 تحت عنوان «اقدامات احترازی» موقتا پلمپ شد. اکنون و با گذشت پنج سال از آن ماجرا، رییس‌جمهور دستور موکد درباره‌ی بازگشایی انجمن داده است. همچنین کمیته‌ای شامل نمایندگان سه وزارتخانه، درباره‌ی بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به توافق رسیده‌اند. در همین چارچوب نیز وزارت اطلاعات شکایت خود را از این انجمن پس گرفت.

رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران همچنین گفت: اکنون انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران می‌خواهد برای برگزاری مجمع عادی و فوق‌العاده‌ی خود و انتخاب اعضای هیئت مدیره‌ی جدید اقدام کند. در این راستا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید نماینده‌ی ناظر خود را به این مجمع اعزام کند تا هرچه زودتر این موضوع حل شود و هیئت مدیره‌ی جدید، دوره‌ی تازه‌ی فعالیت خود را آغاز کند. البته اگر ناظری هم از سوی وزارت کار حضور نداشته باشد، انجمن صنفی می‌تواند مجمع عمومی خود را برگزار کند.

شمس‌الواعظین در پایان اضافه کرد: از نظر قانونی و موارد مطرح‌شده در اساسنامه‌ی انجمن، هیچ مشکلی برای برگزاری مجمع عمومی نداریم؛ ولی چون ما به داشتن تعامل مثبت و ایجاد بستر مناسب برای تأمین حداکثر پشتیبانی دستگاه‌های اجرایی تمایل داریم، جلب مشارکت وزارتخانه‌های ذی‌ربط را مطرح می‌کنیم، تا تعامل مثبت میان نهادهای صنفی و اجرایی برقرار شود.

پیش از این، علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - نیز درباره‌ی فعالیت انجمن صنفی اظهاراتی داشته است. به‌عنوان مثال، او اسفندماه سال گذشته، از بدون مانع بودن فعالیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران خبر داد.

یک روز پس از اظهار نظر وزیر ارشاد، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای - سخنگوی قوه‌ی قضاییه - نیز در پاسخ به این پرسش که بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران با این‌که وزارت اطلاعات از آن شکایت کرده بود، وجهه‌ی قانونی دارد؟ گفت: وزارت اطلاعات یا نهادهایی از این قبیل شاکی نیستند، آن‌ها فقط مواردی را که تشخیص می‌دهند، به دستگاه قضایی اعلام می‌کنند و اگر دستگاه قضایی تشخیص داد به‌عنوان مدعی‌العموم وارد می‌شود. در واقع وزارت اطلاعات شاکی نیست که بخواهد رضایت دهد.

او افزود: اگر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران براساس همان ترتیب که تحت تعقیب قرار گرفت، دوباره بخواهد فعالیت کند، قطعا نمی‌شود؛ اما اگر نخواهند کار سیاسی انجام دهند، می‌توانند به کار خود ادامه دهند. بنابراین رضایت وزارت اطلاعات شرط نیست، زیرا آن‌ها فقط به دستگاه قضایی مواردی را که تشخیص بدهند اعلام می‌کنند.

دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از تابستان 1388 به‌دلیل آنچه «اقدامات احترازی» خوانده شد، توسط قوه‌ی قضاییه پلمپ شد. پس از پلمپ دفتر این انجمن، اظهار نظرهای مختلفی درباره‌ی وضعیت آن مطرح شد تا آنجا که وزیر کار و امور اجتماعی وقت، از انحلال این انجمن خبر داد؛ اما مسوولان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران این تعبیر را نادرست خواندند و بر منحل نشدن آن تأکید کردند.

خردادماه 1392 که حسن روحانی به ریاست جمهوری رسید، بسیاری با توجه به شعارهای او مبنی بر فعال شدن نهادهای مدنی، به جان گرفتن دوباره‌ی تشکل‌های صنفی امیدوار شدند. این امید در ادامه، به یک پرسش تبدیل و در نخستین نشست خبری روحانی، از او درباره‌ی وضعیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران سوالی پرسیده شد. رییس‌جمهور نیز قول داد تا به فعالیت تشکل‌های مدنی کمک کند.

پس از چندماه خبر آمد که به دستور رییس‌جمهور، سه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی و اطلاعات برای انجام اقدامات لازم با هدف بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران مأمور شده‌اند. در نیمه‌ی بهمن‌ماه 1392 نیز وزارت اطلاعات اعلام کرد که شکایتش را از انجمن صنفی پس گرفته است.

با گام‌های مثبتی که تا کنون برای بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران برداشته شده، این امید ایجاد شده است که تا زمان فرارسیدن نخستین سالگرد نشستن حسن روحانی بر مسند ریاست جمهوری، گره از کار این انجمن باز شود و پس از سال‌ها، روزنامه‌نگاران دوباره خانه‌ای برای حل‌وفصل مشکلات‌شان داشته باشند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024