جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 24.04.2014, 9:33

برادر زندانی سیاسی: پخش فیلم درباره بند ۳۵۰ از صداوسیما بی‌شرمانه بود

برادر سعید حائری، زندانی بند ۳۵۰ زندان اوین در اعتراض به پخش فیلم دروغین سه دقیقه ای از صداو سیما که بازرسی از بند ۳۵۰ اوین را در روز ۲۸ فروردین ماه عادی نشان می دهد به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت: «این فیلمی که پخش شد بسیار بچگانه و بی شرمانه بود. خانواده های زندانیان سیاسی قصد دارند به دلیل پخش این فیلم بی شرمانه و سراسر کذب شکایت نامه ای را به هیات نظارت بر صداوسیما ارسال کنند.»

سید احمد رضا حائری گفت: «امیداوریم که با  صداوسیما برخورد قانونی شود و دیگر این اتفاق ها نیفتد. طبق اطلاعاتی که من دارم بعد از این فیلم چند تن از خانواده های زندانیان سیاسی دچار حمله عصبی شده اند.»

فیلمی در حدود سه دقیقه همراه با گفتگو با غلامحسین اسماعیلی، رییس سازمان زندانها در برنامه خبری “بیست و سی” از شبکه دو صداوسیما در تاریخ دوم اردبیهشت ماه پخش شد که در این فیلم تصاویری از زندانیان بند ۳۵۰ نشان داده می شود که  در اتاق های خود نشسته اند. در بخش دیگری از این فیلم تصاویر زندانیانی که در پشت در میله ای بند ایستاده، فریاد می زنند و می خواهند وارد بند شوند، نشان داده می شود. همچنین در بخش دیگری تصاویری از موبایل های چیده شده روی میزی نشان داده می شود که رییس سازمان زندان ها توضیح می دهد این موبایل ها در بازرسی روز ۲۸ فررودین ماه از بند ۳۵۰ زندان اوین کشف شده است. آقای اسماعیلی می گوید از این موبایل ها تماس های “با خارج از کشور و سر پل های نفاق و شبکه های ضد انقلاب” گرفته شده است.

سید احمد رضا حائری در خصوص تصاویر موبایل ها در فیلم پخش شده به کمپین گفت: «من قبلا حتی به مسولان هم گفته بودم که این آقایان حتما تعدادی موبایل از خیابان جمهوری می خرند و آقای اسماعیلی هم آنها را روی میز می چیند و از آن فیلم و عکس می گیرد که دیدیم همین کار را هم کردند.»

غلامحسین اسماعیلی همچنین در فیلم پخش شده از صداوسیما اظهار کرد که پس از انتشار خبر کذب حمله به بند ۳۵۰ به خانواده های زندانیان در تاریخ دوشنبه اول اردبیهشت ماه ملاقات حضوری داده شده است. سید احمد رضا حائری در انتقاد به این حرف به کمپین گفت: «من دروغ رییس سازمان زندانها را مبنی بر ملاقات حضوری قویا تکذیب می کنم. برخلاف دروغی که رییس سازمان زندان ها گفت که به خانواده زندانیان روز دوشنبه ملاقات حضوری داده شده است باید بگویم تعدادی از خانواده های که بچه هایشان در انفرادی بودند، توانستند پس از چندین ساعت انتظار برای حدود ۵ تا ده دقیقه با آنها از پشت شیشه به شکل کابینی با آنها ملاقات کردند. آنها هم که در بند عمومی بودند ملاقات کابینی مطابق معمول هفتگی در حدود ۲۰ دقیقه داشتند.»

برادر سعید حائری با اشاره به اینکه آنها تصمیم به اعتراض در مقابل دفتر رییس سازمان زندان ها در روز شنبه ۶ اردبیهشت ماه را داشتند به کمپین گفت:‌«به دلیل گفته های دروغ آقای اسماعیلی خانواده ها تصمیم گرفتند روز شنبه در مقابل دفتر محل کار ایشان تحصن کنند. از علی مطهری و دیگر نمایندگان مجلس و همین طور از قوه مجریه و قوه قضاییه نیز خواستیم که نمایندگانی را به زندان اوین بفرستند تا از بند ۳۵۰ و زندانیان دیدن کنند وخودشان ببینند که آیا همه چیز طبق گفته اسماعیلی گل و بلبل است یا اینکه به قول خانواده ها اوین تبدیل به ابوغریبی ایران شده است.»

رییس اسبق سازمان زندان ها همچنین در فیلم پخش شده گفته بود تمام اخبار مبنی بر آسیب زندانیان و ضرب و شتم آنها کذب محض است. برادر سعید حائری در این خصوص نیز گفت: «روز ملاقات دوشنبه زندانیان اوین بسیار بد بود. برخلاف گفته رییس زندان ما زندانیانی را دیدیم که دست و پایشان شکسته و کبود بود. در آن روز سه مرتبه ما مجبور شدیم برای مادرانی که عزیزانشان را با دست و پای شکسته و کبود دیده بودند و دچار شوک شده بودند آمبولانس تهیه کنیم و به بیمارستان بفرستیم.»

برادر سعید حائری با اظهار خوشحالی از اینکه دولت روحانی تیمی را برای بررسی حمله به بند ۳۵۰ تعیین کرده است به کمپین گفت: «از شنیدن اینکه ریاست جمهوری تیمی را برای رسیدگی به این موضوع تشکیل داده خوشحالم. واقعا ما خواهش می کنیم که به فوریت به این مساله رسیدگی شود. به ما قول دادند که تا پایان این هفته خواسته های خانواده ها را محقق کنند، باید سریعتر کاری انجام شود چون دیگر عزیران ما در زندان امنیت ندارند و جانشان در خطر است.»

با این حال غلامحسین اسماعیلی هفت روز پس از اینکه حمله به بند ۳۵۰ و ضرب و شتم زندانیان و آسیب آنها را کذب محض و دروغ گروه های معاند نظام دانسته بود و حتی اعتصاب غذای زندانیان سیاسی را نیز کذب خواند، در روز سوم اردبیهشت ماه از سمت ریس سازمان زندان ها برکنار شد و به ریاست دادگستری تهران منصوب شد.  محسن اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه در گفتگوی اظهار کرده است که این تغییر ارتباطی با حوادث اخیر زندان اوین ندارد و این تصمیم از چند ماه پیش گرفته شده است.

سعید حائری، دانشجوی فلسفه دانشگاه آزاد، سردبیر انجمن علمی فلسفه این دانشگاه و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر در تاریخ ۲۹ آذرماه ۱۳۸۸ بازداشت و پس از تحمل هشتاد روز حبس در تاریخ ۱۹ اسنفد ماه همان سال با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. سعید حائری در شهریور ماه ۱۳۸۹ به اتهام اخلال در نظم عمومی و اجتماع و تبانی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی به دو سال و شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق  محکوم شد که در دادگاه تجدید نظر این حکم به دو سال حبس کاهش یافت. او ۲۲ آذر ماه سال۱۳۹۱ برای اجرای حکم دو سال حبس خود به زندان اوین رفت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024