پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 24.04.2014, 7:25

سن شروع مصرف مواد مخدر در زنان ۱۵ تا ۱۹ سالگی است

مشاور دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده گفت: زنان به خاطر مباحث ظاهری و لاغری و عدم آگاهی گرفتار اعتياد می‌شوند و از کرم‌ها و قرص‌های لاغری استفاده می‌کنند که حاوی آمفتامين است.
ايسنا: زهرا بنيانيان  مشاور دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده در نشست صيانت و توانمندسازی زنان و خانواده در برابر آسيب‌های اجتماعی  با بیان و تدوین موضوعات اعتیاد برای سازمان‌های مردم‌نهادی است که فعالیتی غیر از اعتیاد دارند.
وی افزود: سياست ستاد مبارزه با مواد مخدر، برون‌سپاری يکسری از فعاليت‌هايش است و چون اعتقاد به مشارکت‌های مردمی دارد در کليه فعاليت‌های خود می‌خواهد که مردم حضور داشته باشند و اکنون بهترين زمان، برای حضور مردم و همکاری سازمان‌های غير دولتی در حوزه مبارزه با مواد مخدر می‌باشد.
مشاور دبيرکل در امور زنان و خانواده همچنين گفت: هر چند تعداد زنان آسيب‌ديده نسبت به مردان کم است اما به علت نقش حياتی و اساسی که زن در حفظ کيان خانواده، نسل‌آوری و فرهنگ‌سازی دارد، بايد از شيوع اعتياد در بين اين قشر از جامعه جلوگيری شود.
بنيانيان در ادامه بر حمايت از خانواده‌های در معرض خطر و اشتغالزايی زنان دارای همسر معتاد و زنان بهبوديافته تاکيد کرد و گفت: اين افراد بايد تحت پوشش حمايت‌های مالی و اشتغالزايی قرار بگيرند تا از خظر اعتياد مصون باشند.
وی افزود: سن شروع مصرف در زنان بين ۱۵ تا ۱۹ سالگی است، زنان به خاطر مباحث ظاهری و لاغری و عدم آگاهی گرفتار اعتياد می‌شوند و از کرم‌ها و قرص‌های لاغری استفاده می‌کنند که حاوی آمفتامين هستند، لذا بايد آگاه‌سازی‌ مناسبی صورت بگيرد.
وی ادامه داد: آمار ۶۲ درصدی زنان متاهل معتاد نشان می‌دهد که آنان به علت اعتياد همسر، برادر يا يکی از اعضای خانواده خود در اين دام گرفتار شده‌اند و به علت اينکه زن هميشه پايمردی می‌کند در کنار همسر خود می‌ماند و گاهی به اجبار همسرش، گرفتار اعتياد می‌شود و آنکه می‌ماند قربانی خشونت‌هايی می‌شود که بايد در اين زمينه به فکر چاره‌ای اساسی بود.
وی گفت: خطر اعتياد، همه افراد جامعه را تهديد می‌کند، لذا زمانی دولت در اين مبارزه موفق است که مردم نيز در صحنه حاضر باشند.
آسيب‌های اجتماعی به سمت خانواده‌ها در حرکت هستند
همچنين حسن موسوی چلک، مديرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد در اين نشست با بيان اينکه در حوزه اجتماعی دو مولفه‌ی مسوليت‌پذيری و مطالبه‌گری بسيار مهم است، گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد بايد مسوليت‌پذير باشند و منتظر کمک دولت نباشند و از طرفی مطالبه‌گر اجتماعی باشند.
وی بيان کرد: متاسفانه در ايران، مباحث حوزه اجتماعی، در بطن سياست‌گذاری مطرح نبوده‌ و نگاه به تشکل‌ها، نگاه بازوی قدرتمند برای حاکميت نيست زيرا آنها در تصميم‌گيری‌ها حضور ندارند و اين در حاليست که اين تشکل‌ها بايد مشارکت و حتی مطالبه کنند.
وی افزود: آسيب‌های اجتماعی به سمت خانواده‌ها در حرکت هستند و اگر خانه‌ای دچار تزلزل شود، هيچ بخشنامه و تفاهم‌نامه‌ای نمی‌تواند جلوی فروپاشی آن را بگيرد.وی گفت: ما يک حوزه اجتماعی هوشمند و آينده‌نگر می‌خواهيم و لازمه‌اش آن است که به يکديگر کمک کنيم و واقعيت‌ها را به يکديگر نشان دهيم.
تاکيد بر نظارت جدی والدين شاغل بر فرزندان
دکتر فريد براتی سده، مديرکل درمان و حمايت‌های اجتماعی ستاد نيز در اين نشست بر نظارت جدی والدين بر فرزندان تاکيد کرد و گفت: در عصر حاضر ما با پديده بچه‌هايی روبرو هستيم که کليد خانه را به دليل اشتغال والدين خود دارند و ساعت‌ها در خانه با فضای مجازی و تلفن تنها هستند و همين ممکن است باعث بروز آسيب‌های اجتماعی از جمله اعتياد شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024