شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 24.04.2014, 8:02

سفر مديرکل يونسکو به ايران پس از ۱۰ سال

خانم «ايرينا بوکووا» مديرکل يونسکو جمعه‌شب به ايران می‌آيد. سفر اين مقام يونسکو به ايران در حالی انجام می‌شود که آخرين‌بار که يک مديرکل اين سازمان بين‌المللی به کشورمان سفر کرد مربوط به ۱۰سال پيش و در زمان دولت محمد خاتمی بود.
شرق: سفر مديرکل يونسکو به ايران پنج‌روز طول خواهد کشيد و ايرينا بوکووا در اين سفر علاوه بر تهران به استان‌های اصفهان، فارس و کرمان خواهد رفت. او همچنين روز شنبه در تالار وزارت امورخارجه با محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه جلسه مشترکی خواهد داشت و سخنرانی خواهد کرد.
مديرکل يونسکو به دعوت دکتر رضا فرجی‌دانا، وزيرعلوم، تحقيقات و فناوری به کشورمان سفر می‌کند. او در اين سفر ميهمان سازمان ميراث فرهنگی کشور و وزارت علوم است. بر اساس برنامه‌ريزی‌های انجام‌شده قرار است خانم بوکووا با رييس‌جمهور، وزير امورخارجه، وزيرعلوم، وزير آموزش‌وپرورش و رييس سازمان ميراث فرهنگی ديدارهايی داشته باشد. يک هيات شش‌نفره، بوکووا را در سفر به ايران همراهی می‌کند که معاون سازمان يونسکو در امور برنامه‌ريزی راهبردی، متخصص برنامه‌ريزی حوزه آسيا و اقيانوسيه و رييس دفتر مديرکل يونسکو از جمله اعضای اين هيات هستند. ايرينا بوکووا، متولد صوفيه بلغارستان است که از سال ۲۰۰۹ مديرکلی يونسکو را عهده‌دار بود و در سال ۲۰۱۳ مجددا به‌عنوان مديرکل اين سازمان انتخاب شد. مدير روابط‌عمومی سازمان ميراث فرهنگی کشور در رابطه با سفر اين مقام بين‌المللی به ايران در گفت‌وگو با «شرق» گفت: سازمان يونسکو پس از وقوع زلزله بم و تخريب ارگ تاريخی بم، کمک‌هايی برای بازسازی آثار تاريخی و ميراث فرهنگی اين شهرستان داشته است. به همين مناسبت مديرکل يونسکو در سفر خود به ايران روند بازسازی اين آثار را پيگيری خواهد کرد.
او همچنين در بخش‌هايی ديگر از اين سفر برای ديدن تخت‌جمشيد و پاسارگاد به استان فارس خواهد رفت. سفر به اصفهان و ديدن ميدان امام که يکی ديگر از آثار ثبت جهانی ايران است نيز مرحله ديگر ديدارهای خانم بوکووا خواهد بود. علاوه بر اين دکتر حسين سالارآملی، قائم‌مقام وزير علوم در امور بين‌الملل و رييس مرکز همکاری‌های علمی بين‌المللی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری در تشريح برنامه‌های سفر مديرکل يونسکو به ايران به ايرنا گفت: مديرکل يونسکو به دعوت دکتر رضا فرجی‌دانا، وزير علوم، تحقيقات و فناوری به کشورمان سفر می‌کند. وی همچنين به ديدار مديرکل يونسکو با وزيران امورخارجه، علوم، آموزش‌وپرورش، نيرو، فرهنگ و ارشاد اسلامی در اين سفر اشاره کرد و گفت: يونسکو به‌واسطه اينکه يک نهاد بين‌المللی فعال در زمينه‌های آموزشی، فرهنگی و علمی است برای جمهوری اسلامی ايران که برپايه يک انقلاب فرهنگی شکل گرفته و طی سال‌های اخير رشد تحصيلی، آموزشی و علمی گسترده‌ای داشته است، ارزش و اهميت زيادی دارد.
رييس مرکز همکاری‌های علمی بين‌المللی وزارت علوم خاطرنشان کرد: اميدواريم در زمان حضور وی در ايران، در برخی از موارد مطرح ميان ما و يونسکو از جمله مسايل آب، اقيانوس، محيط‌زيست و اخلاق زيستی، به تفاهم‌های نهايی برسيم. قائم‌مقام وزيرعلوم به طرح موضوع مساله جهان به‌دور از افراط و خشونت در ديدار با مديرکل يونسکو اشاره کرد و گفت: پيشنهاد جهان عاری از افراط و خشونت، در سفر سال گذشته رييس‌جمهوری ايران به نيويورک و در سازمان ملل مطرح شد که در نظر داريم برای تبديل اين موضوع به يک ادبيات جديد و فرهنگ جديد و طرح آن در يک بستر و تفکر جهانی با مديرکل يونسکو رايزنی و تبادل‌نظر کنيم.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024