پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 23.04.2014, 7:08

در آستانه نمایشگاه کتاب، اوضاع کاغذ بحرانی شد

ایلنا : دبير اتحاديه‌ی صنفی کاغذفروشان،در گفت و گویی گفت: از اوضاع بازار کتاب در آستانه‌‌ی نمايشگاه کتاب ابراز نگرانی کرد و گفت: از لحظه‌ای که به صورت رسمی اعلام شد بنزين يارانه‌ای قطع می‌شود؛ بازار کاغذ به شدت به هم ريخته‌است و کاغذفروشان از عرضه‌ی کاغذ امتناع می‌کنند. تا جايی که بسياری برای تهيه‌ی کاغذ بايد به بازار سياه ايجاد شده روی بياورند. دليل اين مسئله اين است که کاغذفروشان نگرانند با اوج‌گيری قيمت دلار سرمايه‌های‌شان به خطر بيافتد.
وی در ادامه افزود: البته فکر نمی‌کنم اين مسئله خيلی بر کار ناشران در نمايشگاه کتاب امسال تاثير بگذارد چون اغلب ناشران کتاب‌های خود را پيش از اين چاپ کرده‌اند و يا سفارشات‌شان را ثبت کرده‌اند؛ اما برای بعد از نمايشگاه اگر اين اوضاع درست نشود کار نشر کتاب هم به مشکل برمی‌خورد.
وی در پاسخ به اين سوال که «آيا نمی‌توان گفت اين بحران کاذب است؟» گفت: مسئله اعتماد است. دولت بايد اعتمادسازی کند و به همه اين اطمينان را بدهد که می‌تواند اوضاع اقتصادی را کنترل کند. تا وقتی اين اتفاق رخ ندهد به صورت کاذب يا حقيقی بازار به هم ريخته است و نمی‌توان به درست شدن آن اميدوار بود.
وی در ادامه افزود: اين اوضاع بحرانی در حالی است که ارديبهشت، به غير از برگزاری نمايشگاه کتاب، با مسئله‌ی نياز ارگان‌ها و مدارس به کاغذ، مواجهيم و اين می‌تواند اوضاع را بيشتر از اين به هم بريزد چون باتوجه به اينکه فروشندگان از عرضه‌ی کاغذ خودداری می‌کنند، توازن عرضه و تقاضا به هم می‌خورد.
وی درباره‌ی اوضاع بازار کاغذ در ماه‌های گذشته گفت: چندماه قبل به دليل بلاتکليفی بازار اوضاع کمی بهتر از حالا بود چون قيمت‌ها اگر چه بالا نمی‌رفت ولی پايين هم نيامده بود در حالی‌که حالا ما اين نگرانی را داريم که قيمت‌ها بيشتر صعود کند.
وی راه حل اصلی اين بحران‌های گاه‌به‌گاه را اعتماد به بخش خصوصی دانست و گفت: تا وقتی دولت در بازار دخالت دارد وضع بر همين منوال است. الآن مشکل ما فقط قيمت نيست، کيفيت هم هست. بازار پر از کاغذهای چينی و هندی شده در حاليکه پيش از اين ما اصلا کاغذ چينی و هندی را به حساب نمی‌آورديم. اما امروز به دليل تحريم‌ها اين کشورها به جای بدهی‌های نفتی خود به ما کالا می‌دهند که کاغذ هم از اين جمله است. در نتيجه ما مجبوريم از کاغذهايی که دولت به صورت غيرمستقيم وارد می‌کند با چند واسطه استفاده کنيم که اين هم در به هم ريختگی بازار و قيمت کاغذ بی‌تاثير نيست.
وی در ادامه در مورد اوضاع کاغذ داخلی هم توضيحاتی داد و گفت: توليد کاغذ داخلی به قدری محدود است که می‌توان به حسابش نياورد زيرا مشتری اصلی همين مقدار محدود و البته کم کيفيت هم مردم عادی نيستند بنابراين در اوضاع بحرانی اصلا نمی توان به بازار کاغذ داخلی پشت‌گرم بود.
وی در پايان تاکيد کرد: اگر دولت، تدبيری به کار نبندد، بازار کاغذ به شدت بحرانی می‌شود. دولت بايد اعتماد مردم و بازار را جلب کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024