پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 22.04.2014, 23:13

تذكر نمایندگان به وزیر دادگستری درباره حادثه بند ۳۵۰ اوین

اعتماد: ۹ نماینده مجلس در واكنش به حوادث پنجشنبه گذشته بند ۳۵۰ بازداشتگاه اوین كه مربوط به زندانیان سیاسی می‌شود، طی تذكری كتبی خطاب به مصطفی پور محمدی خواستار بررسی جزییات این حادثه شدند.

علی مطهری، ایرج عبدی، جواد هروی، مسعود پزشكیان، محمدباقر شریعتی، عبدالكریم حسین‌زاده، محمدرضا تابش، هادی حسینی و علیرضا محجوب از جمله امضا‌كنندگان این تذكر كتبی بودند.

پیش‌تر نیز برخی از خانواده زندانیان با تجمع در مقابل ساختمان بهارستان در خواست شفاف‌سازی جزییات این حادثه و زمان ملاقات با زندانیان را داده بودند كه این درخواست با پیگیری برخی از نمایندگان و همچنین دعوت رییس سازمان زندان‌ها به كمیسیون امنیت ملی مورد پذیرش قرار گرفت و خانواده‌ها توانستند با زندانیان بند ۳۵۰ ملاقات كنند.

با این وجود، علی مطهری كه از توضیحات رییس سازمان زندان‌ها درباره حوادث بند ۳۵۰ اوین در كمیسیون امنیت ملی قانع نشده، به خبرگزاری ایسنا گفته است: با توجه به اینكه خانواده‌های زندانیان و مسوولان زندان هر كدام از منظر خودشان موضوع را بیان می‌كنند و هر كس كه تنها به قاضی برود، راضی برمی‌گردد ما خواهان پیگیری‌های بیشتر در این رابطه هستیم.

در همین راستا قرار است كه چهار تن از نمایندگان مجلس به عنوان كمیته پیگیری حادثه بند ۳۵۰ اوین، در بازداشتگاه مذكور حاضر شده و جزییات حادثه را از طریق حاضران در ماجرا و همچنین بازبینی دوربین‌های مدار بسته زندان دنبال كنند.

حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی كمیسیون امنیت ملی درباره جزییات این كمیته پیگیری می‌گوید: «قرار است چهار تن از نمایندگان كه نسبت به اتفاقات اوین اعتراض دارند و مدعی هستند كه حادثه‌یی رخ داده است به بازداشتگاه بروند و جزییات را از نزدیك پیگیری كنند.»

به گفته او، متاسفانه این زندانیان چند تلفن همراه و تبلت داشتند كه تیم بازرسی بند آنها را كشف كرد ولی این موضوع در چند روز اخیر كمتر مورد توجه قرار گرفت و بیشتر اذهان درگیر حواشی این حادثه شد در حالی كه اتفاق خاصی در این بازداشتگاه رخ نداده و تنها یك سری حاشیه‌سازی از سوی رسانه‌های معاند صورت گرفته است.

نقوی حسینی همچنین در اعلام اسامی این كمیته پیگیری می‌گوید: نفراتی مثل مطهری و آقای دواتگری در این كمیته حضور خواهند داشت.»

در عین حال ابوالفضل ابوترابی، یكی از طراحان طرح جرم سیاسی درباره گفته‌های نقوی حسینی مبنی بر كشف چند تلفن همراه در بند ۳۵۰ اوین، به «اعتماد» می‌گوید: اگر طرح جرم سیاسی تاكنون تصویب شده بود چنین اتفاقی شاید رخ نمی‌داد چراكه طبق مفاد و مواد این طرح یك زندانی سیاسی، حق ملاقات روزانه، استفاده از كتب و نشریات مطلوب، تلفن و حتی اینترنت را دارد.

او در پاسخ به این سوال كه زندانیان بند ۳۵۰ از حق تلفن محروم شده‌اند می‌گوید: محرومیت از تلفن هرچند یك تخلف یا اشتباه محسوب می‌شود ولی این اتفاق دلیل نمی‌شود تا زندانی اقدام به آوردن تلفن همراه یا وسائل ارتباطی بكند.

ابوترابی همچنین درباره اخبار مبنی بر درگیری بین زندانیان و ماموران بند ۳۵۰ اعلام می‌كند: بالاخره زمانی كه یك درگیری شكل می‌گیرد یا هرج و مرجی رخ می‌دهد ممكن است شیشه‌یی شكسته شود یا كسی زمین بخورد. اما حادثه بند ۳۵۰ اوین فارغ از حقایق و شایعاتش بیشتر یك نشانه است تا ما هرچه زودتر به تدوین طرح جرم سیاسی بپردازیم.

به گفته او، نبود تعریف جامع و حقوقی از جرم سیاسی باعث شده تا ما نتوانیم تصمیم قاطعانه‌یی درباره بروز چنین اتفاقاتی داشته باشیم چراكه وقتی جرم سیاسی تعریف نشده باشد، طبعا مجرم سیاسی هم تعریف نكرده‌ایم. او در پایان ابراز امیدواری می‌كند تا طرح جرم سیاسی هرچه زودتر تصویب شده و تصمیم‌گیری را برای همگان در برابر چنین اتفاقاتی مشخص و آسان كند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024