جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 21.04.2014, 11:16

اصلاح‌طلبان در راه تشکیل جبهه واحد

شرق: اصلاح‌طلبان هم دست به‌کار شده‌اند. به نظر می‌رسد «اتحاد» این‌روزها تبدیل به حلقه وصلی شده که هر دو طیف سیاسی کشور به‌دنبال آن هستند. هر چند وضعیت اصولگرایان برای رسیدن به اتحاد دشوار است اما به موازات آن اصلاح‌طلبان به دلیل شرایط چندسال اخیر خود و برخی محدودیت‌های سال‌های گذشته، توانستند در بین خود وحدت عملی برقرار کنند.

اکنون دولت برآمده از رای و حمایت اصلاح‌طلبان امیدی تازه را به این جریان تزریق کرده و اینک زمان برای بازسازی نیروهای اصلاح‌طلب فرارسیده است. البته سهم‌خواهی- آفتی که به جان طیف مقابل اصلاح‌طلبان افتاد- می‌تواند خطری جدی برای آنان باشد، هرچند به گفته افراد تاثیرگذار اصلاح‌طلبان، دولت تنها مورد حمایت آنان است و نه مورد وثوق و متعلق به این جریان.

زمانی‌که رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام دبیرکل حزب «اعتماد ملی» از تشکیل جبهه واحد اصلاح‌طلبان خبر می‌دهد نشان‌دهنده توجه این طیف به «اتحاد» به مثابه ابزاری برای برداشتن گام‌های بعدی جهت رسیدن به قدرت است. در همین راستا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در جمع شورای هماهنگی جوانان اصلاح‌طلب با بیان اینکه «حضور اصلاح‌طلبان در عرصه‌های سیاسی باید به‌صورت یک جبهه واحد باشد» به «ایسنا»، گفت: «این جبهه به یک متولی نیاز دارد و باید هسته‌ای که فراتر از احزاب باشد و بتواند آنها را مدیریت کند و خط مشی اصلاحات را ایجاد کند، به وجود آید.»

او از پیشنهاد تشکیل این جبهه به سران اصلاح‌طلب و موافقت بزرگان این طیف خبر داد و گفت: «اگر اصلاح‌طلبان به‌صورت جبهه‌ای فعالیت کنند پیروز عرصه‌های سیاسی خواهند بود. باید این هسته از میان کسانی انتخاب شود که در میان اصلاح‌طلبان مقبولیت دارند و در صورت تشکیل این جبهه و هسته این جبهه، مسایل تئوریک اصلاح‌طلبان می‌تواند تعریف و معنای دقیق اصلاحات نیز مشخص شود.»

منتجب‌نیا همچنین افزود: «این جبهه در صورتی تشکیل می‌شود که بر روی وجوه مشترک اصلاح‌طلبان تاکید شود. البته تشکیل هسته این جبهه به این معنا نیست که آنها حاکم اصلاح‌طلبان هستند بلکه همه اصلاح‌طلب‌ها می‌توانند درباره مسایل سیاسی اظهارنظر کنند. پیشنهاد من این بوده که این هسته با حضور آقایان هاشمی، خاتمی، عارف و کروبی که در بین اصلاح‌طلبان مقبولیت دارند، تشکیل شود.»

اصلاح‌طلبان دریافته‌اند برای بازگشت به دایره قدرت باید به بازسازی نیروها و اجماع بین احزاب خود بپردازند،  هرچند احزاب اصلی و پر هوادار آنان در مقطع کنونی به دلیل برخی مشکلات قضایی نمی‌توانند فعالیت داشته باشند اما به نظر می‌رسد آنان می‌خواهند با اتکا به همین احزاب اندک خویش و احتمالا با تاثیرپذیری از بزرگان قوم، نقش بیشتری ایفا کنند چه آنکه زمان را برای بازگشت مناسب می‌بینند. همچنین نجفقلی حبیبی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها به «شرق» گفت که «هنوز از کم و کیف این پیشنهاد خبر ندارد اما با این طرح موافق است.»

حبیبی با استقبال از این پیشنهاد گفت: «من با هرگونه اتحادی موافقم، اگر اجزای یک جامعه یکپارچه شود، خیلی بهتر می‌توان کار کرد.» وی افزود: «اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده با استقبال مردم روبه‌رو خواهند شد و اگر این پیشنهاد به مرحله اجرا درآید و بتوانیم در قالب یک جبهه به فعالیت‌های خود ادامه دهیم و از تفرق جلوگیری کنیم، می‌توانیم نیروها را متمرکزتر به‌کار‌گیریم و این امر موجب تقویت جبهه اصلاح‌طلبان خواهد بود.»

آنطور که به نظر می‌آید این پیشنهاد با استقبال اکثریت اصلاح‌طلبان مواجه خواهد شد و اگر خاتمی و هاشمی هم برای برقراری چنین اجماعی فعال شوند، اصلاح‌طلبان دوباره طعم شیرین اتحاد را خواهند چشید.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024