پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 18.04.2014, 16:32

تایید حکم اعدام یک زندانی سیاسی کُرد در مهاباد

یک فعال حقوق بشر به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت حکم اعدام یک زندانی سیاسی کُرد به نام محمد عبدالهی از سوی دیوان عالی کشور تایید شده است. حکم اعدام این زندانی کرد که ۳۳ ساله، متاهل و شهروند ساکن شهر بوکان است، روز یک شنبه ۲۴ فرودین ماه به صورت رسمی از سوی دایره اجرای احکام زندان مهاباد به او ابلاغ شده است.

این فعال حقوق بشر به کمپین در خصوص نحوه و علت دستگیری این جوان کرد گفت: «محمد روز ۴ فروردین ماه سال ۸۹ ساعت ۱۲ شب در منطقه‌ مسکونی «باغ شایگان» با تیراندازی مستقیم نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران زخمی و پس از آن بازداشت شد. نیروهای حفاظت سپاه همان شب او را به یکی از بیمارستان های نظامی سپاه در ارومیه منتقل کردند و بعد از چند ساعت بستری شدن به بازداشتگاه حفاظت اطلاعات سپاه در شهر ارومیه انتقال دادند.»

این فعال حقوق بشر ادامه داد: « محمد به مدت ۹۱ روز در این بازداشتگاه امنیتی به اتهام عضویت در یکی از احزاب کُرد تحت بازجویی قرار گرفت. علیرغم زخمی شدن وی، بازجویان سپاه برای گرفتن اعترافات اجباری در این مدت بارها او را مورد ضرب شتم شدید با کابل و باتوم قرار دادند به صورتی که دستش از جا درفت و پایش نیز از سه ناحیه شکسته شد. همچنین یک دندانش در حین ضرب و شتم شکسته شد.»

این فعال حقوق بشر گفت:« بعد از این مدت ۹۱ روز نیروهای سپاه او را به زندان مهاباد منتقل کرده و اداره‌ اطلاعات شهر مهاباد نیز به مدت یک هفته هر روز او را به ستاد خبری اداره‌ اطلاعات مهاباد منتقل کرده و تحت بازجویی مجدد قرار دادند. نهایتا بعد از هفت جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام عضویت در یکی از احزاب کُرد، در دادگاه شعبه‌ یک دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی جوادی‌کیا ، به اعدام محکوم شد.»

این فعال حقوق بشر با اظهار اینکه این زندانی ۳۳ ساله از حق وکیل برخوردار نبوده است گفت: «به بهانۀ امنیتی بودن پرونده او در مراحل بازپرسی از حق  داشتن وکیل محروم شد و پس از آن دادگاه یک وکیل تسخیری به نام حامد کفاشیان برایش انتخاب کرد.»

این فعال حقوق بشر گفت که حکم اعدام محمد عبدالهی در ۳۰ شهریور ماه سال ۱۳۹۲ از سوی دادگاه بدوی صادر و به او ابلاغ شد. پس از آن خانواده و وکیل تسخیری این زندانی به او حکم او اعتراض کردند اما حکم اعدام در دادگاه تجدید نظر و پس از آن از سوی دیوان عالی کشور تایید شد.

همچنین یکی از برادران این زندانی سیاسی به نام محمد امین عبدالهی در سال ۸۴ به اتهام محاربه و عضویت در یکی از احزاب کُرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و به همین اتهام به ۱۸ سال حبس توام با تبعید به زندان طبس محکوم شد که هم اکنون مشغول سپری کردن حکمش است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024