جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 18.04.2014, 13:26

با تایید حکم دادگاه؛ اموال بنیاد علوی در آمریکا مصادره می‌شود

جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۳
بی‌بی‌سی فارسی
پرت بهارارو، دادستان آمریکایی اعلام کرده با تایید یک قاضی فدرال اموال بنیاد علوی و شرکت آسا در آمریکا مصادره می‌شود و از محل فروش آن‌ها به قربانیان «وقایع تروریستی» که آمریکا دولت ایران را در آن‌ها دخیل می‌داند، خسارت پرداخت می‌شود.
ارزش این اموال اعلام نشده است اما تنها یک برج ۳۶ طبقه متعلق به بنیاد علوی و شرکت آسا که در یکی از گران‌قیمت‌ترین محله‌های شهر نیویورک (منهتن) واقع شده است، ده‌ها میلیون‌ دلار بها دارد. در این حکم همچنین اموال مربوط به بنیاد علوی و شرکت آسا در ایالت‌های کالیفرنیا، مریلند، تگزاس و ویرجینیا هم به همراه تمامی حساب‌های بانکی مرتبط با آن‌ها مصادره خواهد شد و از محل فروش آن‌ها به شاکیان ۱۹ پرونده مرتبط با دولت ایران غرامت پرداخت می‌شود.
در سه دهه گذشته، پرونده‌های متعددی در دادگاه‌های آمریکا و بعضا کانادا علیه دولت ایران طرح شده است؛ از جمله پرونده مربوط به قربانیان گروگان‌گیری‌های لبنان و بمبگذاری‌ پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بیروت که هر دو اوایل دهه ۸۰ میلادی روی دادند؛ قربانیان انفجار برج‌های خُبر در عربستان سعودی در سال ۱۹۹۳ و انفجارهای دیگری در اسرائیل و چند نقطه دیگر جهان.
وکلای بازماندگان این وقایع دولت ایران را «حامی یا مشارکت‌کننده» در انجام آن‌ها می‌دانند و خواستار دریافت غرامت از محل مصادره اموال دولت ایران هستند.
دولت ایالات متحده این پرونده را شش سال پیش در سال ۲۰۰۸ میلادی به دادگاه برد و از آن‌ زمان دادستان‌های فدرال در پی مصادره اموال بنیاد علوی و شرکت آسا بوده‌اند. اموالی که علاوه بر برج منهتن، شامل چهار مسجد و سایر املاک و دارایی‌های متعلق به بنیاد و شرکت آسا در ایالت‌های مختلف آمریکا می‌شود.
طبق دادخواستی که دولت آمریکا تسلیم دادگاه کرده بود، ۶۰ درصد از این برج در مالکیت بنیاد علوی است و ۴۰ درصد دیگر هم به شرکت آسا تعلق دارد.
این برج ۳۶ طبقه را در زمان حکومت سلطنتی ایران، بنیاد پهلوی، که یک نهاد غیر انتفاعی ایرانی بود، خریداری کرد. پس از انقلاب اسلامی در ایران، بنیاد پهلوی به بنیاد علوی تغییر نام یافت و تحت نظر رهبر وقت جمهوری اسلامی قرار گرفت.
بخش عمده‌ای از اموال بنیاد علوی بعدا به بنیاد مستضعفان انتقال یافت اما بنیاد علوی سپس به عنوان یک نهاد مستقل غیرانتفاعی و خیریه ثبت شد.
این بنیاد در حال حاضر به اتهام نقض تحریم‌های ایران و همکاری مالی با تهران، مجرم شناخته شده است.
دولت آمریکا می‌گوید مالک دیگر این برج، شرکت آسا، یک شرکت صوری متعلق به بانک ملی ایران بوده است.
دادستانی نیویورک می‌گوید پول حاصل از فروش این ساختمان را به شاکیان خصوصی می‌دهد که از دولت ایران در ارتباط با تروریسم شکایت دارند.
به گفته قاضی دادگاه، این برج در سال ۱۹۸۹ میلادی، ۲۴ سال پیش، ۸۳ میلیون دلار ارزش داشته است.
طیق دادخواست دولت آمریکا در این پرونده، این برج در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ میلادی، از محل دریافت اجاره نزدیک به ۴۰ میلیون دلار درآمد داشته است.
طبق این ادعانامه، سود حاصل از اجاره دفا‌تر متعدد داخل این ساختمان بر خلاف قوانین تحریم جمهوری اسلامی، به تهران منتقل می‌شده است.
قاضی دادگاه ادعای دولت آمریکا را در این باره تایید کرده است که پول‌های منتقل‌شده توسط شرکت صوری آسا به بانک ملی ایران، قوانین مبارزه با پول‌شویی را نقض کرده‌ است.
دادستانی نیویورک، سپتامبر سال گدشته و هنگام صدور حکم اولیه در این باره اعلام کرده بود این حکم بزرگ‌ترین مصادره اموال بر اساس قوانین ضد تروریسم آمریکا است.
براساس احکام دادگاه‌های آمریکایی رسیدگی کننده به این پرونده‌ها، ایران باید به خاطر «حمایت از تروریسم» میلیون‌ها دلار خسارت به بازماندگان و قربانیان این وقایع بپردازد.
ایران بار‌ها به رای‌های صادر شده در این باره اعتراض کرده و ضمن تکذیب داشتن هرگونه نقشی در وقایع مورد اشاره در احکام دادگاه، روند رسیدگی و صدور حکم دادگاه‌های آمریکایی و کانادایی را مورد انتقاد قرار داده و «فاقد وجاهت قانونی» خوانده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024