جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 15.04.2014, 11:11

پوشش خبری فعالیت‌های جاسوسی آمریکا برنده جایزه پولیتزر

بی بی سی: روزنامه های گاردین و واشنگتن پست به خاطر یک رشته گزارش ها درباره اقدامات جاسوسی الکترونیکی دولت آمریکا بر شهروندان مشترکا برنده جایزه آمریکایی پولیتزر شده اند.

گزارش های این دو روزنامه بر اسنادی مبتنی بود که ادوارد اسنودن، مقاطعه کار سابق سازمان امنیت ملی آمریکا (ان اس ای)، در اختیارشان گذاشت.

این جایزه از سوی دانشکده روزنامه نگاری دانشگاه کلمبیا در نیویورک اعطا می شود.

کمیته پولیتزر در اعطای جایزه اصلی نوشت که گاردین “با گزارشگری فعال به بحثی درباره رابطه میان دولت و عموم بر سر مسائل مربوط به امنیت و حریم خصوصی دامن زد.”

این کمیته گفت که واشنگتن پست هم “با گزارش های موثق و روشنگر به درک عموم از جایگاه این افشاگری ها در چارچوب وسیع تر امنیت ملی کمک کرد.”

آقای اسنودن در بیانیه ای که در روزنامه گاردین منتشر شد گفت که این جایزه “موید موضع موجه همه کسانی است که معتقدند عموم باید در حاکمیت نقش داشته باشند.”

او همچنین گفت: “ما این را مدیون تلاش های خبرنگاران شجاعی هستیم که در برابر ارعاب فوق العاده به کار و تلاش خود ادامه دادند.”

آقای اسنودن که هم اکنون در روسیه پناهنده است در آمریکا به جاسوسی متهم شده است.

روزنامه آمریکایی بوستون گلوب از دیگر برندگان جایزه اصلی پولیتزر امسال به خاطر پوشش “تازه ترین خبرها” بود.

این جایزه به خاطر پوشش گسترده بمبگذاری های ماراتن بوستون به این روزنامه اعطا شد. آن حمله در روز پانزده آوریل ۲۰۱۳ انجام شد.

دو خبرنگار خبرگزاری رویترز هم جایزه گزارشگری بین المللی را دریافت کردند. این جایزه به خاطر پوشش اخبار آزار اقلیت مسلمان برمه اعطا شد.

روزنامه نیویورک تایمز هم برنده دو جایزه پولیتزر شد.

تایلر هیکس جایزه عکس های فوری خبری را به خاطر پوشش تصویری حمله تروریستی به یک مرکز خرید در کنیا دریافت کرد. آن حمله در سپتابر ۲۰۱۳ به مرگ ده ها نفر منجر شد.

جاش هینر دیگر خبرنگار نیویورک تایمز در بخش عکس های فیچر به خاطر مطلبی “تاثر انگیز” از یک قربانی بمبگذاری بوستون که هر دو پایش را از دست داده بود برنده جایزه شد.

در بخش رمان نویسی هم دانا تارت خالق “گلدفینچ” (فینچ طلایی) برنده جایزه پولیتزر شد و دان فگین به خاطر “رود تام: داستان علم و رستگاری” برنده جایزه پولتیزر در بخش آثار غیرداستانی شد.

کاترین بو از نویسندگان مجله نیویورکر و یوجین رابینسون از نویسندگان صفحه ستون آزاد واشنگتن پست جزو هیات داوران امسال بودند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024