سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 15.04.2014, 11:07

بازداشت برادر زندانی سیاسی اعدام شده کُرد و دو شهروند دیگر در سنندج

یک فعال حقوق بشر به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که طی روزهای گذشته نیروهای وزارت اطلاعات در شهر سنندج اقدام به بازداشت برادر زندانی سیاسی اعدام شده‌ کُرد، حبیب الله گلپری‌پور و دو تن دیگر از آشنایان ایشان کرده و آنها را به بازداشتگاه ستاد خبری اداره‌ اطلاعات سنندج منتقل کرده‌اند.

این فعال حقوق بشر به کمپین گفت:«غروب روز چهارشنبه ۲۰ فروردین ماه نیروهای وزارت اطلاعات، عزت گلپری‌پور برادر زندانی سیاسی اعدام شده‌ کُرد حبیب الله گلپری‌پور،را در زمانی که از سر کار به منزل برمیگشت در کوچه بازداشت کردند. ماموران سپس به منزل پدری ایشان نیز مراجعه کرده و ضمن توهین و بی احترامی به خانواده، اقدام به تفتیش منزل کردند و  لوازم شخصی عزت گلپری‌پور ازجمله دفاتر ،کتاب و کامپیوتر را با خود بردند. همچنین در همین روز دو نفر دیگر از آشنایان این خانواده به نامهای شاهو حیدری و میعاد احمدی در چهارراه صفری شهر سنندج بازداشت شده و بعدا همین نیروها به منزل این دو شهروند نیز مراجعه کرده و اقدام به تفتیش منزل کرده و وسائل شخصی آنها را نیز با خود برده‌اند.»

این فعال حقوق بشر در ادامه افزود« خانواده‌ی این افراد  طی روزهای گذشته چندین بار به ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات شهر سنندج مراجعه کرده و خواستار کسب اطلاع از وضعیت فرزندان خویش شده‌اند اما کارمندان ستاد تنها اعلام کرده‌اند که فرزندان آنها فعلا در بازداشت وزارت اطلاعات می‌باشند.»

حبیب الله گلپری، زندانی سیاسی کُرد در روزجمعه ۳ آبان ماه سال ۹۲ به اتهام عضویت در پژاک در زندان مرکزی ارومیه اعدام شد.

حبیب الله گلپری‌پور فرزند ناصر متولد ۱۳۶۳،  روز چهارم مهرماه سال ۸۷ در شهر مهاباد بازداشت شد و به گفته خودش برای چندین ماه در بازداشتگاهای امنیتی شهرهای مهاباد، ارومیه و سنندج مورد شکنجه‌ روحی و فیزیکی قرار گرفت. این زندانی سیاسی کِرد محکوم به اعدام روز جمعه سوم آبانماه از سوی مامورین زندان به قرنطینه‌ زندان منتقل شد و صبح شنبه چهارم آبانماه بعد از مراجعه‌ خانواده‌ی این زندانی به زندان مرکزی ارومیه مسئولین زندان رسما خبر اجرای حکم اعدام فرزندشان را به آنها اعلام کردند.

در تاریخ ۲۴ اسفندماه سال ۸۸ در شعبه یک دادگاه انقلاب شهر مهاباد به ریاست قاضی خدادادی در یک جلسه چند دقیقه‌ای حبیب الله گلپری‌پور به اتهام عضویت در حزب حیات آزاد کردستان ( پژاک ) به اعدام محکوم شد. بعد از اعتراض او، پرونده جهت تجدید نظر خواهی به شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور فرستاده شد و این دادگاه نیز حکم اعدام صادر از سوی دادگاه انقلاب مهاباد را تائید کرد. به گفته نزدیکان حبیب الله گلپری پور، این زندانی سیاسی کُرد در همه مراحل بازجویی در اداره اطلاعات و دادگاه شرکت در عملیاتهای مسلحانه را رد کرده است و اداره اطلاعات تنها به دلیل داشتن کتاب و ارتباط با گروه مادران آشتی شهر مهاباد وی را به همکاری موثر با پژاک متهم کرده و تا لحظه صدور حکم اعدام برای این زندانی سیاسی نیز دادگاه را تحت فشار قرار داده است.

این زندانی سیاسی دریک فایل صوتی که چند هفته پیش از اعدامش در زندان تهیه کرده بود و نسخه ای از آن در اختیار کمپین قرار گرفته بود اظهار کرده بود: «در مدت هجده روزی که در بازداشتگاه سپاه پاسداران مهاباد بودم در مراحل بازجویی تحت سخت‎ترین شکنجه‎های فیزیکی و روحی بودم که به خاطر شدت شکنجه‎ها دست راست من دچار ترک خوردگی و شروع به خون‎ریزی کرد تا آنکه زیر همان شرایط بسیار شدید شکنجه پا و دست راستم شکسته شد. و با توجه به اینکه چندین بار با شلاق مورد ضرب و شتم قرار گرفتم تمامی اعضای بدنم سیاه و کبود شده بود و تمامی پوستم تاول زده بود. در کنار این همه کتک کاری‎های یدی و شلاقی با استفاده از شوکر برقی جریان الکتریسیته به دفعات بر بدن بنده وارد می‎شد و قباحت موضوع تا آن حد پیش رفته بود که به اندام‎های تناسلی بنده نیز جریان (برق) می‎دادند تا نهایت مطلب به جایی رسید که دست‎هایم دچار سوختگی شده و هنوز هم آثار آن سوختگی‎ها و علایم بر پوست بدنم قابل مشاهده است.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024