جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 15.04.2014, 9:00

آمار واقعی از کودکان کارخیابانی وجود ندارد

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی از عدم تشکيل شورای ساماندهی کودکان کار و خيابان طی هشت سال گذشته انتقاد کرد و گفت: اصلاح و بازنگری آئين نامه ساماندهی کودکان کار و خيابان و مشخص شدن وظايف دستگاه های مختلف از جمله مصوبات شورای ساماندهی اين کودکان در جلسه امروز بود.
مهر، دکتر علی ربيعی در حاشيه جلسه ساماندهی کودکان کار و خيابان در جمع خبرنگاران به مشکلِ نداشتن آمار واقعی از تعداد اين کودکان در کشور اشاره کرد و گفت: مشکلی که در خصوص ساماندهی و برنامه ريزی برای کودکان کار و خيابان وجود دارد اين است که تاکنون آمار دقيق و بانک اطلاعاتی درستی در اين خصوص ايجاد نشده است.
وی تاکيد کرد: تاکنون فعاليتهايی که از سوی دستگاه های مختلف در زمينه ساماندهی کودکان کار و خيابان انجام می شد، بنا به ضرورت خودشان بود و اينگونه نبود که بر اساس آئين نامه ساماندهی اين کودکان در سال ۸۴ اقدام شود.
به گفته وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی آئين نامه ساماندهی کودکان مربوط به سال ۸۴ و بر اساس شرايط آن زمان تدوين شده است و بر همين اساس ضرورت دارد که در زمان فعلی و مطابق با شرايط کنونی جامعه اين آئين نامه مورد بازنگری و اصلاح قرار گيرد و در آن وظايف هر دستگاه مشخص و هماهنگی های ميان سازمان های مختلف در نظر گرفته شود.
ربيعی به فعاليت های متفرقه که در مورد کودکان کار و خيابان انجام می شده، اشاره کرد و اظهار داشت: در جلسه دوم شورای ساماندهی کودکان کار و خيابان قرار شد مطالعات صورت گرفته قبل مبنا قرار گيرد و اقدامات و مطالعاتی که توسط دستگاه های مختلف نيز انجام شده، مرور شود و همچنين شرايط طبيعی و اجتماعی که باعث شده کودک کار و خيابان ايجاد و مورد سوءاستفاده قرار گيرد، بررسی خواهد شد.
وی گفت: دو نوع سياست اتخاذ می شود که يکی از آن شناسايی و جمع آوری جدی اين کودکان از سوی نيروی انتظامی است که پس از اقدام آنها اين افراد را تحت حمايت و پوشش خود قرار خواهيم داد و همچنين بخشی از کودکان که به دليل نياز اقتصادی خانواده دست به کار زده و دچار آسيب جسمی و روحی شدند مورد برنامه ريزی قرار گرفته و حمايت های بيمه ای، آموزشی، تحصيلی و همچنين مشاوره برای آنها انجام خواهد شد.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکيد کرد: در بازنگری آئين نامه ساماندهی کودکان کار و خيابان وظايف دستگاه های مختلف به طور کامل مشخص خواهد شد به طوری که هيچ يک از فعاليت ها بيهوده انجام نشود.
به گفته ی وی وزارت بهداشت، هلال احمر، نيروی انتظامی، کميته امداد، سازمان بهزيستی و وزارت آموزش و پرورش و همچنين شهرداری ها در اين آئين نامه وظايف جدی برعهده دارند که اميدواريم با بازنگری آن وارد مرحله اجرا شود.
وی گفت: اين آئين نامه در صورت نياز در شورای عالی رفاه توسط رئيس جمهور نيز مطرح و بررسی خواهد شد.وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی بيان کرد: ترجيح ما اين است که کودکانی که خانواده دارند، با حمايت از اين خانواده ها زمينه ای فراهم شود تا کودک کار نکرده و همچنين مشکل معيشتی نيز نداشته باشد.
وی در خصوص سوءاستفاده از کودکان خيابانی نيز گفت: در برخی موارد مشاهده می شود که اين کودکان سازمان يافته برای فعاليت های خاص در خيابان ها هستند بنابراين بايد آنها را طوری هدايت کنيم که از کودکان سوءاستفاده نشود و همچنين زمينه تحصيل و حمايت آنها نيز فراهم شود.
به گفته وی، کودکانی که در خيابان هستند و در خيابان نيز زندگی می کنند بايد به مراکز بهزيستی آورده شوند و در اين مراکز تمامی امکانات برای آنان فراهم خواهد شد.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکيد کرد: با حمايت از خانواده های اين کودکان و همچنين نظارت بر نحوه زندگی و نگهداری کودکان می توانيم تا حدود زيادی از مراجعه مجدد آنها به خيابان جلوگيری کنيم.

ربيعی در پايان در مورد اهدای يارانه افراد نيکوکار و خیـّر برای نگهداری و ساماندهی کودکان کار و خيابان توضيح داد: مردم می توانند با انصراف از دريافت يارانه خود اين مبلغ را برای بهبود وضعيت پنج بخش سلامت، اشتغال، محيط زيست، حمل و نقل و همچنين امنيت غذايی هزينه کنند و همچنين بعد از ثبت نام نيز اهداکنندگان در بخش مورد نظر برای کمک به نيازمندان انصراف خود را اعلام کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024