جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 15.04.2014, 10:42

صادرات نفت به اروپا آغاز شد

با فروکش کردن تحريم ها و افزايش صادرات نفت، پس از آغاز صادرات محصولات پتروشيمی ايران به کشورهای عضو اتحاديه اروپا، آلبانی هم به جمع مشتريان نفتی ايران پيوسته است.
مهر: با فروکش کردن برخی از تحريم‌های بانکی، بيمه و انتقال منابع ارزی پس از توافق ايران و سران ۵+۱ در ژنو، صادرات چراغ خاموش نفت، ميعانات گازی و محصولات پتروشيمی ايران به کشورهای اروپايی آغاز شده است.
از اين رو اسفند ماه سال گذشته اولين محموله متانول صنايع پتروشيمی ايران به ميزان ۲۵ هزار تن به ايتاليا در صادر شده است و پيش بينی می‌شود به زودی محموله‌های جديد پتروشيميايی ايران به کشورهای مختلف اتحاديه اروپا صادر شود.
علاوه بر اين آمارهای منتشر شده توسط سازمان منطقه ويژه اقتصادی انرژی پارس نشان می‌دهد که در بين مشتريان آسيايی پنج کشور اروپايی شامل کشورهای ترکيه، هلند،‌ بلژيک، ‌اسپانيا و رومانی هم سال گذشته مشتری محصولات پتروشيمی، فرآورده های پليمری و ميعانات گازی توليد شده پالايشگاه ها و پتروشيمی های منطقه عسلويه بوده اند.
در اين بين صادرات ميعانات گازی پالايشگاه‌های پارس جنوبی سال گذشته با ثبت رشدی حدود ۱۸ درصدی ارزشی و حدود ۶ درصدی وزنی به بيش از ۸ ميليون و ۸۵۰ هزار تن ميعانات گازی به ارزش تقريبی ۷ ميليارد و ۹۰ ميليون دلار رسيده است.
همزمان با جهش صادرات ميعانات گازی و محصولات پتروشيمی پس از توافق ژنو، حجم صادرات نفت ايران هم در طول سه ماه گذشته تاکنون افزايش يافته است.
آلبانی مشتری نفت ايران شد
آمارهای شرکت ملی نفت ايران از افزايش ظرفيت توليد نفت ايران به محدوده ۳.۶ تا ۳.۸ ميليون بشکه و آمارهای غير رسمی از قد کشيدن صادرات طلای سياه به محدوده ۱.۴ تا ۱.۶ ميليون بشکه در روز حکايت دارد.
گزارش آژانس بين‌المللی انرژی نشان می دهد که ايران احتمالا برای پنجمين ماه متوالی در ماه مارس (فروردين ماه ۹۳)  بيشتر از سقف مجاز تعيين شده توسط تحريم های غرب، نفت صادر کرده است.
اوپک هم با انتشار گزارشی اعلام کرده است: همزمان با سقوط توليد نفت اوپک، توليد نفت ايران در مارس ۲۰۱۴ با ۱۷ هزار بشکه در روز افزايش نسبت به ماه قبل از آن به ۲.۷۸۹ ميليون بشکه در روز رسيده است.
معاون وزير نفت ايران در امور بين‌الملل گفت: ايران پيش‌بينی می‌کند که حداقل تا ماه جولای يعنی زمان تجديد يا انقضای توافق موقتی هسته‌ای، روزانه حدود يک ميليون بشکه نفت صادر کند.
علی ماجدی معاون امور بين‌الملل وزارت نفت با اعلام اينکه با تعليق تحريم‌های بيشتر از تابستان سال جاری توليد نفت ايران به ۳.۷ ميليون بشکه در روز افزايش يابد.
در اين بين هر چند پس از توافق ژنو تاکنون ايران هيچگونه نفت خامی به کشورهای عضو اتحاديه اروپا صادر نکرده است اما کشورهايی همچون آلبانی در جنوب اروپا به جمع مشتريان جديد نفتی ايران پيوستند.
بازگشت نفتکش‌های ژاپنی و افزايش صادرات نفت به آسيا
علاوه بر اين در شرايط فعلی کشورهايی همچون چين، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکيه از مشتريان اصلی نفت ايران بوده ضمن آنکه مطابق با گزارش رويترز اخيرا سوريه هم به جمع مشتريان نفتی ايران پيوسته است.در طول سه ماه گذشته با لغو برخی از تحريم های بيمه ای، تامين نفتکش و بانکی حجم صادرات طلای سياه ايران به بازارهای آسيايی افزايش يافته است.
از اين رو زمستان سال گذشته با توافق نفتی ايران و ژاپن، ورود نفتکش های ژاپنی به پايانه های نفتی ايران آزاد شد و اين کشور به صورت مستقل نفت خام صادراتی ايران را بارگيری و حمل می کند. در همين حال مديرعامل شرکت پايانه‌های نفتی ايران با اشاره به پهلوگيری نفتکش های ژاپنی برای انتقال نفت در پايانه های نفت ايران از افزايش توان عملياتی صادرات نفت ايران به بيش از ۶ ميليون بشکه در روز خبر داده است.
به گزارش مهر، از اسفند ماه سال گذشته با توافق ايران و ژاپن و تامين پوشش بيمه نفتکش‌های ژاپنی توسط موسسه جی.پی.آی، بار ديگر کشتی‌های نفتکش ژاپنی به منظور حمل و صادرات دريايی نفت خام ايران به پايانه‌های نفتی ايرانی در خليج فارس بازگشتند.
در همين حال معاون امور بين‌الملل وزارت نفت با اشاره به اعلام آمادگی شرکت‌های ژاپن به منظور مشارکت و سرمايه‌گذاری در طرح‌های عظيم نفت و گاز ايران، گفته است: با برنامه‌ريزی‌های انجام شده، رابطه دو کشور در حوزه صنعت نفت و سرمايه گذاری شرکت‌های ژاپنی در جبهه‌های بالادستی بهبود می‌يابد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024