پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 14.04.2014, 23:14

تلاش برای آزادی زندانیان زن

اعتماد: هفته زن در راه است و قرار است با رایزنی‌های صورت گرفته با دفتر  رهبری و قوه قضاییه تعدادی از محکومان زن به این مناسبت از زندان آزاد شوند. معاون امور زنان ریاست‌جمهوری این اقدام را تکرار سال‌های قبل دانست و اعلام کرد که این اقدام هر ساله به مناسبت روز زن صورت می‌گیرد منتها رسانه‌یی نمی‌شود اما سعی داریم با پیگیری‌های صورت گرفته این اتفاق در سال جدید همزمان با ایام سالروز ولادت حضرت فاطمه(س) رخ داده و رسانه‌یی شود.

یکی از برنامه‌های معاونت که به وزارت دادگستری پیشنهاد شده است، بازدید از بند زنان یکی از زندان‌هاست که هنوز وزارت دادگستری در این زمینه پاسخی به این معاونت نداده است. به گفته شهین‌دخت مولاوردی ضمن آنکه معاونت پیشنهادی آزادی محکومان زن به این وزارتخانه داده شده، منتظر پاسخ وزارت دادگستری هستند.

مولاوردی در خصوص آزادی زندانیان سیاسی چون بهاره هدایت گفت: «هر زمان گزارشی در موارد مشابه به دستم رسیده، تلاش کردم آن را به اطلاع متولیان امر برسانم، هر چند همواره سعی داشتم از تعامل با این افراد و فرصت‌های لازم بهره کافی را ببرم.»

وی در ادامه گفت: «به تازگی گزارشی درمورد قطع آب آشامیدنی بند زنان قرچک ورامین به دستم رسیده که با پیگیری‌ها و ارائه گزارش به وزیر دادگستری این مشکل برطرف شد، بنابراین تا جایی‌که بتوانم از حضور در دولت برای رفع این مسائل استفاده خواهم کرد.»

اما قرار است در این هفته هدیه‌یی ویژه به زنان ایرانی داده شود. ارائه لایحه بیمه زنان خانه‌دار به دولت، برداشتن سهمیه‌بندی جنسیتی در کنکور امسال، بررسی راهکارهای جایگزین برای حضور بیشتر زنان در محل کار پس از زایمان، بررسی وضعیت یارانه زنان بدسرپرست از اتفاقاتی است که در این هفته در جریان می‌افتند.

رییس ستاد مرکزی هفته بزرگداشت مقام زن تصریح کرد: «در مجموع 41 هزار و 699 برنامه فرهنگی و 28 هزار و 489 برنامه اجتماعی از طرف استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی به ما پیشنهاد شده که از این میان هفت هزار و 416 برنامه برای دستگاه‌ها و 62 هزار برنامه مربوط به استان‌ها بوده است. ضمن آنکه برنامه‌های آموزش و پرورش در این آمار احتساب نشده است.»

اما خبر خوش معاونت زنان برای بانوان ایرانی در هفته زن پیگیری‌های افزایش مرخصی زایمان از طریق این معاونت است که در نهایت دبیر هیات دولت به معاونت راهبردی و برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری اعلام کرد که اعتبار لازم برای افزایش مرخصی زایمان باید اختصاص داده شود.

مولاوردی ابراز امیدواری کرد که همزمان با آغاز این هفته رییس‌جمهور اختصاص کامل این اعتبار را به عنوان هدیه ویژه به زنان ایرانی اعلام کند. ضمن آنکه بیمه زنان خانه‌دار را در تعامل با فراکسیون زنان مجلس پیگیری شده و در نهایت قرار است که لایحه بیمه زنان خانه‌دار در هفته زن به هیات دولت ارسال شود تا دولت آن را به مجلس ارائه دهد.

مولاوردی درباره افزایش مرخصی زایمان و احتمال اخراج زنان از شغل‌هایشان نیز توضیح داد: «این موضوع واقعیتی است که وجود دارد ما تدابیر لازم را در‌خصوص اعطای تسهیلات به زنان شاغل در نظر گرفته‌ایم و در کمیسیون اجتماعی دولت نیز مطرح کرده‌ایم البته در بخش دولتی این نگرانی کمتر از بخش خصوصی وجود دارد، اما از سوی دیگر افزایش مرخصی زایمان تبدیل به قانون شده و ما مجبور به اجرای آن بودیم. قطعا موضوعاتی نظیر اخراج باید قبل از تصویب مطرح و پیگیری می‌شده است.»

وی ادامه داد: «در حال حاضر در حال بررسی بسته‌های حمایتی ویژه برای زنان هستیم تا زنان شاغل کمتر هزینه‌یی را همزمان با استفاده از هزینه مرخصی زایمان ‌دهند. به عنوان مثال یکی از راه‌های جایگزین استفاده از ساعت کار شناور برای این گروه از زنان یا برگرداندن مهدهای کودک به داخل ادارات دولتی است. همچنین پیشنهاد داده‌ایم تا تسهیلاتی برای کارفرمایانی که زنان را استخدام می‌کنند، در نظر گرفته شود.»

مولاوردی درباره برداشتن سهمیه‌بندی کامل جنسیتی در کنکور امسال توضیح داد: «درباره سهمیه‌بندی جنسیتی نیز وزیر علوم و وزیر بهداشت اعلام کردند که در کنکور امسال سهمیه‌بندی به شکل گذشته نخواهد بود البته معاون وزیر بهداشت به تازگی اعلام کرد که حضور در مناطق محروم به سمت متعادل‌سازی خواهد رفت که این موضوع را با توجه به مشکلاتی که برای زنان پزشک در مناطق محروم به وجود آمده، پیگیری خواهیم کرد.»

وی درباره مشکل زنان بدسرپرست در بحث ثبت‌نام و دریافت یارانه توضیح داد: متاسفانه ثبت‌نام این دوره برای دریافت یارانه بر اساس قانون همانند قبل است و تنها سرپرست خانوار می‌تواند اقدام به ثبت‌نام کند اما در تعامل با سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت کار هستیم تا در زمان اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، زنان بدسرپرست یارانه خود را دریافت کنند و حق‌شان ضایع نشود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024