پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 14.04.2014, 11:20

لغو فروش تانک های آلمانی به عربستان

اعتراض یک وزیر آلمانی به استبداد حکومت سعودی، مانع از فروش تانک های آلمانی به عربستان شده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، یک روزنامه آلمانی نوشت: قرارداد فروش صدها دستگاه تانک آلمانی به عربستان سعودی به احتمال زیاد لغو خواهد شد. دلیل این اتفاق، مخالفت “زیگمار گابرییل” وزیر اقتصاد آلمان با این قرارداد است.

رسانه های آلمانی نوشته اند عربستان سعودی تلاش می کند نزدیک به ۸۰۰ دستگاه تانک از نوع لیوپارد -2 ساخت آلمان را خریداری کند.

رویترز می نویسد: به دلیل حساسیت قراردادهای اسلحه، هنوز هیچ مقام رسمی آلمانی درباره سرنوشت این قرارداد اظهار نظر نکرده است.

روزنامه آلمانی “بیلد آم زونتاگ” در این باره نوشت: عربستان سعودی در چند سال اخیر به دنبال کسب این تانک ها از شرکت “کراوس ماوای ویگمن وراینمیتال” به ارزش ۲۵ میلیارد دلار است.

روزنامه آلمانی به نقل از منابع دولتی اضافه کرد: با وجود اختلاف نظر در میان اعضای دولت آلمان، صادرات اسلحه از این کشور انجام نخواهد شد.

فروش تسلیحات به کشورهای خارجی در آلمان به دلیل سابقه حکومت نازی ها در این کشور و نقش شرکت های اسلحه سازی در تغذیه جنگ های جهانی اول و دوم، مسئله حساسی است.

برای صادرات اسلحه از سوی آلمان به یک کشور خارجی، شورای امنیت ملی آلمان که صدراعظم و وزیران اقتصاد، دفاع، توسعه و خارجه در آن عضو هستند موافقت کند.

گابرییل قبل از این به رسانه ها گفته بود: صادرات این حجم زیاد از سلاح برای آلمان، شرم آور است.

وزیر اقتصاد آلمان گفته است به دلیل اینکه عربستان سعودی دارای حکومت استبدادی است موافق صادرات سلاح به این کشور نیستم.

قبل از این قرار بود در ابتدای ماه مارس گذشته نخستین بخش از محموله این تانک ها به تعداد ۱۵۰ دستگاه را از آلمان وارد کنند اما هنوز مجوزی برای صادرات این تسلیحات صادر نشده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024