چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 28.10.2012, 9:15

افزایش آمار خودکشی در استانهای محروم کشور: ایلام و خوزستان در راس

همزمان با افزایش آمار خودکشی در کشور، آمار نشان می دهد که مردم استان های محروم و کمتر توسعه یافته کشور بیشتر در معرض اقدام به خودکشی قرار دارند.
بر اساس آمار موجود، خودکشی در ایران روند رو به رشد آن در ایران در مقایسه با سال های گذشته به وضعیت نگران کننده ای رسیده است. بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، روزانه ۱۳ مورد خودکشی با میانگین سنی ۲۹ سال در ایران اتفاق می افتد. همچنین نسبت خودکشی مردان به زنان ۲٫۵به یک یا بعضا ۴٫۵ مرد به یک زن است.
ایلنا : سعید معید فر عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت و گویی  بیشترین میزان بحران های اجتماعی درکشور به خصوص در استان های محروم را خودکشی عنوان می کند و می گوید: درمناطق کمتر توسعه یافته کشور اگرچه جوانان باافزایش اطلاعات وآگاهی ظرفیت هایشان بیشترشده است اما قدرت عرض اندام ندارند و بیش از پیش در معرض بحران های این چنین قرار دارند.
هم اکنون افزایش آمار اقدام به خودکشی در ایران به شکلی است که میزان اقدام به خودکشی از هر ۱٫۳در هر صدهزار نفر در سال ۱۳۶۳ به شش در صد هزار نفر در سال ۱۳۸۳ رسیده است. همچنین آمار خودکشی در استان های کشور نشان می دهد که شرایط در بعضی مناطق ایران بحرانی است.
برای نمونه طبق آخرین گزارشی که نیروی انتظامی در سال ۱۳۸۳ منتشر کرده است، نرخ اقدام به خودکشی در ایلام ۷۰٫۱ در هر صد هزار نفر است و میزان خودکشی موفق در هر صد هزار نفر ۲۸٫۹ و نسبت خودکشی موفق مردان نسبت به زنان ۱ به ۱٫۴ است. پس از ایلام و خوزستان، لرستان با ۱۱٫۴ در هر صد هزار نفر، کرمانشاه ۹٫۶در هر صد هزار نفر، گلستان ۹٫۵در هر صد هزار نفر و کهگیلویه و بویراحمد با ۹٫۲در هر صد هزار نفر بالاترین میزان خودکشی در استان های کشور را دارند.
علاوه بر افزایش آمار اقدام به خودکشی در جامعه ایران شکل اقدام به خودکشی نیز در حال تغییر است. به طوریکه حلق آویز کردن، نماد و سنتی ترین روش خودکشی در جامعه ایران جای خود را به استفاده از دارو داده است. پیش از این مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت اعلام کرده بود : مهم ترین و شایع ترین عامل و وسیله خودکشی در کشور ما داروست و مسمومیت دارویی عامل خودکشی در کشور است.همچنین بر اساس نتایج تحقیقات صورت گرفته در سال های ابتدایی دهه ۸۰ در کشور به لحاظ روش خودکشی در ایران، حلق آویز کردن شایع ترین روش خودکشی مردان به ویژه در استان های همدان، لرستان و ایلام و خودسوزی شایع ترین روش به ویژه در استان های ایلام، کرمانشاه و لرستان است.بر اساس آمار پزشکی قانونی در سال ۱۳۸۱ روش های خودکشی شایع مردان به ترتیب دارآویختگی، خوردن دارو و سموم و استفاده از اسلحه گرم و در زنان خوردن دارو و سموم و خودسوزی بوده است.
از سوی دیگر روند سالانه مرگ های ناشی از مسمومیت های دارویی از سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۹ نشان می دهد میزان این مرگ ها از ۱۸۵ مورد در سال ۱۳۸۱ به ۳۶۲ مورد در سال ۱۳۸۵ و به ۵۵۱ مورد در سال ۱۳۸۹ رسیده است. به عبارت دیگر خودکشی و مرگ های ناشی از مسمومیت دارویی در دهه گذشته چهاربرابر شده است




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024