جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 16.01.2019, 0:46

ترکیه منطقه امن ۲۰ مایلی در شمال سوریه ایجاد می‌کند

رئیس جمهوری ترکیه روز سه شنبه در نشست گروه پارلمانی ترکیه تاکید کرد که ایجاد منطقه امن در نوار مرزی سوریه با ترکیه توسط ما انجام خواهد گرفت و رئیس جمهوری آمریکا نیز با این تصمیم موافقت کرده است.

در همین حال خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز سه شنبه در گزارشی نوشت، منطقه امنی که ترکیه با دولت آمریکا بر سر آن به توافق رسیده شامل مناطقی از سه استان حلب، رقه و حسکه سوریه می‌شود.

رییس جمهوری آمریکا بامداد دوشنبه با اشاره به تهدید آنکارا مبنی بر حمله به گروه های کُرد در شمال سوریه، توئیت کرده بود، درصورتی که ترکیه به گروه های کُرد در سوریه حمله کند، واشنگتن اقتصاد آن کشور را نابود می کند.

ترامپ افزوده بود: یک منطقه امن ۲۰ مایلی در شمال سوریه ایجاد می‌کند و از کردها خواهد خواست که اقدامات تحریک آمیز علیه ترکیه نکنند.

ترکیه اوایل سال گذشته میلادی با حمله به شمال سوریه حدود دو هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله شهر عفرین را به اشغال خود درآورد.

نظامیان آمریکایی نیز در شرق رود فرات و اطراف منبج در منطقه ای به وسعت ۴۸۰ کیلومتر مربع حضور داشته و قصد دارند با دستور ترامپ به تدریج این منطقه را ترک کنند.

همچنین ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه طی سخنانی در نشست خبری در آنکارا اعلام کرد: کنترل منطقه امن که در مرز سوریه ایجاد خواهد شد، در اختیار ترکیه خواهد بود.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های ترکیه با استفاده از تمام ابزار سیاست، دیپلماسی و قدرت نرم و سخت ادامه خواهد داشت. مبارزه با تروریسم و گروه‌های تروریستی که ترکیه را هدف قرار داده‌اند، در تمامی سطوح ادامه خواهد داشت. هدف ما در ادلب از ابتدا تامین امنیت جانی و مالی مردم این منطقه بوده و هست.

کالین در ادامه از سفر یک روزه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به مسکو در ۲۳ ژانویه جاری خبر داده و افزود: این سفر به منظور هماهنگی با روسیه در وضعیت پساخروج آمریکا از سوریه انجام خواهد شد. همچنین امکان بررسی همه جانبه روابط دوجانبه نیز فراهم خواهد شد.

سخنگوی ریاست‌جمهور ترکیه همچنین اظهار داشت: هیئت آمریکایی هفته گذشته به ما یک سند ۵ ماده‌ای غیر رسمی که طرح خروج سربازان این کشور از سوریه را تایید می‌کند، داد. تهدیدهای اقتصادی با آمریکا را پشت سر گذاشتیم، امروز هدف تازه‌ای معین کردیم و به فعالیت بر روی این اقدام مثبت ادامه خواهیم داد. برای ما هیچ رابطه علّی و شرطی برای خرید سامانه S-400 و موشک‌های پاتریوت مطرح نیست.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024