ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 22.02.2021, 22:32
درخواست از دولت بایدن برای آزادی باقر و سیامک نمازی

رادیو فردا: بابک نمازی، و جرد گنسر وکیل خانواده نمازی، روز دوشنبه چهارم اسفند در پنجمین سالگرد بازداشت باقر نمازی اعلام کردند که به‌رغم حکم دادگاه مبنی‌بر پایان محکومیت این شهروند ۸۴ ساله ایرانی-آمریکایی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از خروج او از ایران جلوگیری می‌کند.

بابک نمازی از دولت جو بایدن خواست تا پیش از مذاکره و توافق احتمالی با مقامات جمهوری اسلامی بر سر پرونده هسته‌ای ایران، پرونده آزادی پدرش را در اولویت قرار دهد.

او در نشست خبری روز دوشنبه که به صورت مجازی برگزار شد، تصریح کرد: «خانواده من انتظار دارد که جو بایدن و دولت او با ایران هیچ نوع سازش و یا معامله‌ای نکند که آزادی بی‌قیدوشرط پدرم و سیامک جزئی از آن نباشد».

دولت آمریکا روز جمعه پیشنهاد گفت‌وگو با ایران در چارچوب کمیسیون برجام با هدف احیا توافق هسته‌ای را مطرح کرد.

آقای نمازی افزود که قوه قضائیه ایران با در نظر گرفتن وضعیت جسمانی پدرش، حکم او را مختومه اعلام کرد و به او گفته شد که برای بخش باقی‌مانده از حکم ده‌ساله‌اش صرفا باید جریمه نقدی پرداخت کند.

بابک نمازی و جرد گنسر با اعلام آخرین وضعیت باقر نمازی تاکید کردند که او به‌رغم آزادی از زندان همچنان «گروگان» جمهوری اسلامی است و از مقامات ایران خواستند «بیش از این با جان او بازی نکنند».

باقر نمازی، از مقامات سابق یونیسف که سال‌ها مقیم آمریکا بود، پنج سال پیش برای پیگیری وضعیت فرزند زندانی خود، سیامک نمازی به تهران رفت و بازداشت شد. سیامک نمازی، تاجر و شهروند دوتابعیتی، در جریان سفر به ایران بازداشت و به تحمل ده سال حبس محکوم شد؛ او بدون حتی یک روز مرخصی همچنان پس از پنج سال در زندان اوین به سر می‌برد.

در همین اثنا، پدر بابک و سیامک نمازی حدود سه سال پیش به دلیل وضعیت جسمانی‌اش و انتقال مکرر به بیمارستان، در نهایت به مرخصی پزشکی رفت.

پس از حدود دو سال به باقر نمازی اعلام شد که حکم او به دلیل بیماری و کهولت سن پایان یافته قلمداد شده و او آزاد است اما پس از مراجعه مکرر او به نهادهای مختلف برای درخواست گذرنامه جدید، به او گفته شد که سپاه پاسداران مانع پذیرفتن درخواستش شده است اما دلایل این اقدام عنوان نشد.

بابک نمازی همچنین خاطرنشان کرد که دو دولت پیشین آمریکا به ریاست‌جمهوری باراک اوباما و دونالد ترامپ، با وجود آن‌که پرونده این قبیل زندانیان را اولویت خود خوانده بودند، تلاشی برای آزادی این افراد نکردند.

او افزود: «همان‌طور که می‌توانید تصور کنید از این‌که بالاخره این کابوس ممکن است تمام شود و پدرم یک روزی بتواند از ایران خارج شود و بیماری‌های خود را معالجه کند بسیار خوشحالیم».

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز سوم اسفند در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که برای حل مسئله زندانیان آمریکایی با ایران تماس برقرار شده است.

آقای سالیوان به شبکه خبری «سی‌بی‌اس» گفت: «ما قصد داریم خیلی صریح انزجار شدید خود از بازداشت غیرقانونی و ناعادلانه شهروندان آمریکایی را به حکومت ایران ابلاغ کنیم».

در واکنش به این گفته، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که این تماس به صورت مستقیم نبوده و از طریق سوئیس به عنوان حافظ منافع ایالات متحده در ایران، انجام شده است. تهران در ادامه این واکنش خواستار آزادی شهروندان زندانی ایرانی در آمریکا شد.

هم‌اکنون سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی از جمله شهروندان ایرانی-آمریکایی هستند که در ایران زندانی هستند.

برخی گزارش‌ها حاکی است که تعداد بیشتری از شهروندان آمریکا، با ضبط گذرنامه‌هایشان، تحت بازجویی قرار دارند اما هویت و تعداد آن‌ها تاکنون فاش نشده است.