ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 21.02.2021, 17:38
تایید خبر درگذشت بهنام محجوبی، درویش گنابادی زندانی

دقایقی پیش از سوی نهادهای امنیتی به خانواده «بهنام محجوبی» اعلام شد که او درگذشته است.

مصطفی دانشجو، درویش گنابادی و وکیل دادگستری با اعلام خبر فوت آقای محجوبی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته است: «درویش زندانی، بهنام محجوبی شب‌های بلند قفس را با شعله بیدار عشق سر کرد و با تنی خسته و قلبی مالامال از غم یار پر کشید. نام و یادش در مکتب عشاق جاودانه باد! ۳ اسفند ۱۳۹۹.»

بهنام محجوبی هفته گذشته (شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹) و در پی مسمویت دارویی، از زندان اوین به بیمارستان لقمان منتقل شد و بیش از یک هفته در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان بستری بود. نزدیکان او اعلام کرده بودند که برخی از اندام‌های داخلی وی از جمله معده، ریه و کلیه تقریبا یا به کلی از کار افتاده بود.

خبر درگذشت بهنام محجوبی نخستین‌بار روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن از سوی نزدیکان اعلام شد، اما مقام‌های بیمارستان لقمان این خبر را تایید نکردند. گفته شد که در کما به سر می‌برد اما زنده است و درمان او ادامه دارد. اما بسیاری،‌از جمله دوستان نزدیک او بر این باور بودند که بهنام جان خود را حتی پیش از رسیدن به بیمارستان از دست داده و علت عدم تایید فوت او، مدیریت واکنش‌ها به مرگ این زندانی در زندان اوین است.

کانون مدافعان حقوق بشر نوشته است، طولانی‌کردن روند اعلام مرگ بهنام محجوبی پروژه‌ای امنیتی بود تا علاوه بر کم‌کردن حساسیت افکارعمومی، این‌طور وانمود شود که او با وجود تلاش پزشکان در بیمارستان فوت شده و زندان مقصر نبوده است.

پیکر بهنام به خانواده‌اش تحویل نشده و ماموران امنیتی گفته‌اند جسد او را در کرمان و به شرط خاکسپاری شبانه، به آن‌ها تحویل خواهند داد. گفته می‌شود پیکر بهنام به کرمان، زادگاه وی منتقل شده است. به گفته یک منبع مطلع خانواده آقای محجوبی نیز به در راه کرمان هستند. این منبع نزدیک به خانواده اعلام نگرانی کرده است که خانواده به موقع به کرمان نرسند و نیروهای امنیتی خود مراسم خاکسپاری را انجام دهند.

بتول حسینی مادر بهنام محجوبی در ویدیویی بعد از تایید خبر درگذشت فرزندش گفت به عنوان ولی‌دم به مقام‌ها و ارگان‌ها اجازه نمی‌دهم پسرم را پیش از انتقال او به پزشک قانونی و مشخص شدن علت مرگ، دفن کنند.

فعالان مدنی می‌گویند مرگ بهنام محجوبی یک حادثه و ناشی از مسمومیت دارویی نیست. او قربانی شد. او ظالمانه شکنجه شد، آزار دید و سرانجام جان داد.

بهنام محجوبی در زمستان ۹۶ در جریان حوادث گلستان هفتم توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۲۷ مردادماه ۹۸ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور از طریق ارتباط گیری با سایرین و فراهم ساختن تجمع غیرقانونی” به به تحمل ۲ سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت از عضویت در احزاب، گروه ها و دسته جات سیاسی یا اجتماعی محکوم شد.

آقای محجوبی در تاریخ ۳۱ خرداد ۹۹ پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد. بازداشت وی در حالی بود که این درویش گنابادی تحت نظر روانپزشک قرار داشت و پزشکی قانونی تشخیص به عدم تحمل کیفر برای وی داده بود.

بهنام محجوبی که به بیماری اعصاب مبتلا بود، تابستان سال گذشته به جای انتقال به بیمارستان و معاینه توسط پزشک، به بیمارستان روان پزشکی امین آباد منتقل شده بود. آقای محجوبی پیشتر در خصوص ایام بستری شدن خود در بیمارستان روان پزشکی گفته بود که به او داروهایی تزریق کردند که مشخص نیست محتوای آن‌ها چه بوده است.

بهنام محجوبی، فرزند علی و متولد ۱۳۶۶ بود.


منابع: هرانا، کانوان مدافعان حقوق بشر