ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 19.02.2021, 18:40
بایدن: آماده تعامل درباره برنامه هسته‌ای ایران هستیم

جو بایدن رئيس جمهوری ایالات متحده ظهر جمعه ۱ اسفند از طریق مجازی در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرد. رئیس جمهوری آمریکا در بخشی از سخنان خود خبر داد که ایالات متحده آماده تعامل دوباره با ۱+۵ در خصوص برنامه هسته‌ای ایران است.

به گزارش صدای آمریکا، بایدن در بخشی از سخنان خود فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت:‌ اعلام کردیم آماده مذاکره دوباره با کشورهای پنج به علاوه یک در مورد برنامه هسته‌ای ایران هستیم. ما همچنین باید فعالیت‌های برهم زننده ایران در خاورمیانه را بررسی کنیم. و در این راه، با اروپایی‌ها و دیگر شرکای‌مان همکاری می‌کنیم.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه شب ۳۰ بهمن گفت دولت ایالات متحده دعوت نماینده عالی اتحادیه اروپا را برای شرکت در نشست نمایندگان کشورهای عضو گروه ۱+۵ و ایران، جهت بحث درباره حرکت در یک مسیر دیپلماتیک در قبال برنامه هسته‌ای ایران، پذیرفته است.

در واکنش، محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه یکم اسفند اعلام کرد: اگر آمریکا تمام تحریم‌هایی که ترامپ احیا کرده بود را بردارد، ما هم فوراً تمام اقدامات اصلاحی را به عقب برمی‌گردانیم.

اشاره به ناتو، افغانستان و چین

رئیس جمهور آمریکا در ادامه سخنانش گفت: «چهار سال گذشته، سال‌های دشواری بودند. اما اروپا و ایالات متحده باید با اعتماد یکبار دیگر رهبری امور را به دست بگیرند. باید با کمک اتحادیه اروپا با چالش‌ها مقابله کرده و آینده‌هایمان را تضمین کنیم. می‌دانم که می‌توانیم این کار را انجام بدهیم».

او با تاکید بر اینکه باید از دسترسی و استفاده گروه‌های تروریستی به مواد رادیواکتیو جلوگیری کرد، گفت: طیفی از چالش‌ها وجود دارد که آمریکا و اروپا با همدیگر باید به آنها بپردازند.

بایدن اضافه کرد: محدوده چالش‌های پیش رو، بسیار گسترده و پیچیده است.

وی با اشاره به ماده پنجم سازمان نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که فرماندهی آن در اختیار امریکا است، گفت: بر اساس این پیمان، حمله به هر عضو به منزله حمله به دیگر اعضا است و همه ما  متعهد هستیم به صورت جمعی با تهدیدها مقابله کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: ما باید اطمینان حاصل کنیم که افغانستان هرگز به محل و پایگاه تروریست‌ها تبدیل نخواهد شد.

بایدن با تاکید بر مبارزه با تروریسم در عراق و سایر نقاط جهان گفت: خروج نیروهای آمریکایی از آلمان را متوقف کرده‌ام و سقف تعیین شده دولت گذشته برای تعداد نیروهای آمریکایی در آلمان را برمی‌دارم.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: امروز نیز در نشست سران گروه هفت شرکت کردم تا بتوانیم به صورت جمعی با بحران‌های جهانی همچون کووید ۱۹ مقابله کنیم.

بایدن اضافه کرد: این به معنای بازآفرینی نهادهای اقتصادی و مدرن کردن توانایی نظامی در عین حال، رهبری با دیپلماسی است. ما با همکاری هم می توانیم جهان را برای همه امن‌تر کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه نهادهای دموکراتیک در معرض تهدید قرار گرفته است، گفت: ما در بحبوحه یک بحث بنیادین درباره آینده و مسیر جهان هستیم ولی من بر این باورم که دموکراسی پیروز خواهد شد و باید پیروز شود.

بایدن افزود: به نظرم، ماموریت همیشگی ما دفاع از مردم سالاری است اما دموکراسی اتفاقی نیست بلکه باید برای آن جنگید و ما نیز باید ثابت کنیم که دموکراسی بهترین راه برای آینده جهان است.

وی ادامه داد: همچنین باید برای مقابله با چالش بلندمدت چین، به صورت هماهنگ و راهبردی مقابله کرد. رقابت با چین دشوار خواهد بود.

بایدن افزود: معتقدم که در نظام جهانی، اروپا و آمریکا با هم کار می‌کنند و ما می توانیم در رقابت آینده پیروز شویم. این کار با انجام سرمایه‌گذاری لازم ممکن خواهد بود.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: ما باید مطمئن شویم که دموکراسی نه فقط توسط یک عده کم بلکه توسط یک عده گسترده محافظت می‌شود.

وی در همین راستا آنچه که آن را «اقدامات مخرب اقتصادی چین» توصیف کرد، مورد انتقاد قرار داد و گفت که این اقدامات پکن به بنیادهای دموکراسی آسیب می‌رساند و ما نباید آن را نادیده بگیریم.

بایدن همچنین به روسیه اشاره کرد و گفت: پوتین قصد تضعیف ائتلاف ناتو را دارد چون تهدید یک کشور مستقل برای کرملین بسیار آسان‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه ممکن است چالش‌های ما با روسیه متفاوت‌تر از چین باشد، خاطرنشان کرد: اما به همان اندازه این چالش نیز اهمیت دارد زیرا ما نمی‌توانیم به دوران جنگ سرد بازگردیم.

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به خطر تغییرات اقلیمی گفت: این بحران موجود است و اگر شکست بخوریم همه ما از پیامدهای آن ضربه خواهیم خورد.

بایدن افزود: به همین دلیل، از امروز بار دیگر ایالات متحده یکی از اعضای توافق پاریس خواهد بود. من از رهبری مستمر اروپا برای رهبری تغیرات اقلیمی در چهارسال گذشته سپاسگزارم.

وی خطر گسترش سلاح اتمی را هم نیازمند دیپلماسی، دقت و همکاری دانست و تصریح کرد: ما باید با شفاف سازی و تعامل خطر ناشی از درک نادرست و اشتباه استراتژیک را کاهش دهیم. به همین دلیل است که آمریکا و روسیه پیمان استارت جدید را تمدید کردند.


اتحادیه اروپا: بازگشت آمریکا به برجام از اولویت‌های ماست

سخنگوی اتحادیه اروپا روز جمعه با تاکید بر امکان برگزاری نشست غیررسمی طرفین برجام و آمریکا اظهار کرد که هنوز تاریخ و زمان مشخصی برای چنین نشستی تعیین نشده است.

به گزارش ایسنا، پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا روز جمعه در پاسخ به خبرنگار یورونیوز که درباره «برداشتن قدم‌های اول درخصوص لغو تحریم‌ها علیه ایران» می‌پرسید گفت:‌ اروپا پیشاپیش قدم‌هایش را برداشته است و تحریم‌ها را در مقابل پایبندی ایران به تعهدات برجامی‌اش لغو کرده است بنابراین هیچ تحریم اروپایی که همچنان علیه ایران پابرجا باشد، وجود ندارد. با وضع هرگونه تحریم جدیدی علیه ایران، اتحادیه اروپا تعهداتش را نسبت به توافق هسته‌ای نقض می‌کند و به همین خاطر هیچ تحریمی وجود ندارد.

سخنگوی اتحادیه اروپا افزود که درخواست ایران لغو تحریم‌هایی است که در دوره زمامداری دونالد ترامپ و پس از خروج آمریکا از برجام به صورت یکجانبه از سوی واشنگتن وضع شد.

پیتر استانو گفت: بی‌تردید شما درباره قدم‌ها و تحریم‌های ایالات متحده (در ساعات اخیر) دیده و شنیده‌اید. اینکه ایالات متحده مکانیسم ماشه را برداشته و محدودیت تردد دیپلمات‌های ایرانی را لغو کرده است. شما پیام‌های دولت آمریکا به سازمان ملل را می‌بینید.

سخنگوی اتحادیه اروپا درباره تاثیر این اقدامات واشنگتن گفت: این مسئله [اقدامات آمریکا در قبال ایران از جمله چشم‌پوشی از ساز و کار ماشه] به ما فضای بیشتری می دهد. این موضوع به ما فرصت می‌دهد تا تمام تلاش‌های دیپلماتیک را به جلو ببریم.

پیتر استانو بازگشت آمریکا به برجام را «یکی از اولویت‌های» اتحادیه اروپا عنوان کرد. او در عین حال «بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش و همزمان چگونگی بازگشت آمریکا به میز مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای» را از دیگر موضوعاتی دانست که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر روی آن‌ها متمرکز شده است.

وی در مورد تلاش‌های صورت گرفته گفت: تلاش‌هایی در چند هفته گذشته جریان داشته است. تلاش‌هایی که بازتابش نشست مدیران وزارت خارجه کشورهای عضو برجام در ماه دسامبر بود که با هدف بازگشت دوباره آمریکا به برجام برگزار شد.

پیتر استانو گفت که جوزپ بورل به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در مقام «میانجیگر برجام» به شدت در تلاش برای یافتن راه‌حل است.

وی افزود: امروز زمان دیپلماسی و گفت‌وگو است. اتحادیه اروپا بصورت فعال در حال گفت‌وگو با تمامی کشورهای حاضر در برجام و نمایندگان ایالات متحده است.

این‌ مقام ارشد اروپایی درباره احتمال برگزاری نشستی درباره بحران کنونی گفت: ما به عنوان هماهنگ کننده توافق هسته‌ای حاضریم با تمامی کشورهای امضاکننده و همچنین آمریکا میزبان نشستی باشیم تا بصورت غیررسمی درباره روش‌های عملی بازگشت آمریکا به برجام و تمامی چالش‌ها به سوالات پاسخ بدهیم. برگزاری دیدار امکان‌پذیر است اما هنوز هیچ تاریخ و زمان مشخصی برای آن تعیین نشده است.