ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 13.01.2021, 19:09
آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان امام تحریم شدند

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه (۲۴ دی‌ماه) اسامی ۲ فرد و ۱۶ نهاد ایرانی را به فهرست  «اتباع  و افراد خاص  تحریم شده» (SDN) این وزارتخانه اضافه کرد. آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان امام از جمله نهادهایی هستند که در این فهرست قرار گرفته‌اند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۴ دی و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دو نهاد ستاد اجرایی فرمان امام و آستان قدس اگرچه در ظاهر به عنوان سازمان‌های خیریه (بنیاد) عمل می‌کنند،‌ ولی بخش‌های بزرگی از اقتصاد ایران را در دست دارند که این شامل دارایی‌های مصادره شده مخالفان سیاسی و اقلیت‌های مذهبی به نفع علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و مقامات ارشد دولت ایران است.»

این بیانیه می‌افزاید: «گفته می‌شود که آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان امام، به همراه نهاد قبلاً تحریم‌شده بنیاد مستضعفان که توسط رهبر جمهوری اسلامی کنترل می‌شود و خاتم الانبیا که در کنترل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، بیش از نیمی از اقتصاد ایران را در اختیار خود دارند.»

استیون منوشن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفت: «این موسسه‌ها طبقه خواص [حکومت] ایران را قادر می‌کنند که یک نظام فاسد مالکیت بر بخش‌های بزرگی از اقتصاد ایران را حفظ کنند. ایالات متحده به هدف گرفتن کسانی که ادعا می‌کنند به مردم ایران کمک می‌کنند ولی ثروت خود را افزایش می‌دهند، ادامه می‌دهد.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، هم در بیانیه‌ای گفت: «این نهادها رهبران فاسد ایران را قادر می‌کنند که از یک نظام مالکیت بر طیف وسیعی از بخش‌های اقتصاد ایران، سوءاستفاده کنند. ایالات متحده به هدف قرار دادن نهادها و افرادی که با ادعای کمک کردن به مردم ایران ثروت‌اندوزی می‌کنند، ادامه می‌دهد.»

احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، و محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، نیز به فهرست تحریم‌های آمریکا اضافه شده است.

اسامی ۱۶ نهاد ایرانی که در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند:

- شرکت تولید نیروی برق آبادان
- آستان قدس رضوی
- موسسه دانش بنیان برکت
- شرکت کمباین سازی ایران
- شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران
- موسسه حسابرسی مفید راهبر
- شرکت مسکن و عمران قدس رضوی
- شرکت معادن قدس رضوی
- شرکت کارگزاری بورس اوراق بهادار رضوی
- سازمان اقتصادی رضوی
- شرکت کاشی سنتی قدس رضوی
- سازمان اقتصادی رضوی
- شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی
- شرکت توسعه نفت و گاز رضوی
- شرکت مدیریت زنجیره تامین رضوی
- شرکت شهاب خودرو و شرکت توسعه حفاری