ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 12.01.2021, 20:56
مایک پمپئو: ایران پایگاه جدید گروه القاعده است

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در یک سخنرانی با اشاره به اسناد تازه منتشر شده، گفت که جمهوری اسلامی ایران پایگاه جدید گروه تروریستی القاعده است. 

آقای پمپئو که روز سه شنبه ۲۳ دی در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن سخنرانی می‌کرد، گفت ابومحمد المصری نفر دوم القاعده که در بمبگذاری‌های مختلف و کشتن آمریکایی‌ها نقش داشت، سال گذشته در تهران کشته شد. روزنامه نیویورک تایمز نوشت که ایران و القاعده دشمن هستند و کشته شدن او عجیب است؛ این اظهارات غلط است. القاعده و ایران دشمن نیستند. جمهوری اسلامی پایگاه جدید القاعده است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «همه چیز در سال ۲۰۱۵ تغییر کرد؛ همان سالی که دولت اوباما و سه کشور اروپایی فرانسه، ‌آلمان، و بریتانیا در میانه کار نهایی کردن برجام بودند. در همان زمان تغییری اساسی در درون محور القاعده-ایران در حال روی دادن بود. من می‌خواهم امروز اطلاعاتی را به شما بدهم که برای عموم کاملا تازگی دارد. ایران تصمیم گرفت که به القاعده اجازه دهد یک مقر عملیاتی جدید را در ایران تاسیس کند، با این شرط که عوامل القاعده تحت مقررات تعیین شده از سوی رژیم ایران برای ماندن نیروهای القاعده در داخل آن کشور فعالیت کنند.»

آقای پمپئو همچنین گفت: «وزارت اطلاعات و امنیت ایران و سپاه پاسداران [به القاعده] پناهگاه‌های امن و پشتیبانی‌های لجستیکی - مانند مدارک مسافرتی، کارت‌های شناسایی، و گذرنامه – ارائه داده‌اند؛ این پشتیبانی‌ها به القاعده امکان فعالیت داده است. در نتیجه این کمک‌ها، القاعده رهبران خود را در داخل تهران متمرکز کرده است. معاونان ایمن الظواهری امروز آن جا هستند و صراحتاً‌ باید گفت که آنها یک زندگی معمول القاعده‌ای دارند.»

ساعتی بعد از اظهارات آقای پمپئو،‌ لیندزی گراهام سناتور ارشد جمهوریخواه در سنای آمریکا در چند توئیت به این موضوع اشاره کرد. او گفت هرچند جای تعجب نیست اما هنوز شگفت‌آور است که رژیم ایران به دادن پناهگاه به اعضا و رهبران القاعده ادامه می‌دهد.

وی همچنین با اشاره ضمنی به تمایل دولت آینده آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای با ایران، گفت کسانی که فکر می‌کنند توافق هسته‌ای رفتار ایران را تغییر خواهد داد، در اشتباه محض هستند.

ایران در تمام دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تحت فشارهای واشینگتن بود و پومپئو در هفته‌های اخیر نیز تلاش کرده است که با اعمال تحریم‌های بیشتر، این فشارها را تشدید کند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد مشاوران جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده، معتقدند دولت ترامپ تلاش می‌کند امکان برقراری ارتباط دوباره با ایران را برای دولت بعدی آمریکا سخت‌تر کند. آقای بایدن اعلام کرده که اگر ایران به تعهدات هسته‌ای خود عمل کند، واشینگتن به توافق هسته‌ای وین بازخواهد گشت.

پومپئو پیش از این نیز ایران را به ارتباط با سازمان القاعده متهم کرده و از جمله سال ۲۰۱۷، زمانی که رئیس سازمان سی‌آی‌ای بود، گفت که «ایران بارها و بارها با القاعده همکاری کرده است».

رویترز می‌نویسد که او تاکنون شواهد محکمی در این باره ارائه نکرده است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز سخنان روز سه‌شنبه آقای پومپئو را «ادعای بی‌اساس» خواند.

ظریف در صفحه توییترش نوشت: «هیچ کس فریب نمی‌خورد تمامی تروریست‌های حادثه ۱۱ سپتامبر از کشورهای محبوب مایک پومپئو در خاورمیانه بودند، هیچ‌کدام از ایران نبودند.»

اشاره وزیر خارجه ایران به عربستان سعودی است که بر اساس گزارش‌ها، اغلب طراحان و مجریان رخداد ۱۱ سپتامبر تبعه این کشور بودند.


منابع: صدای آمریکا،‌ رادیو فردا